» Rola głośnego czytania
» Znaczenie kącików
» Słowa ważne znam
» W krainie bajek
» Kosmiczna podróż

Artykuły i publikacje


ROLA GŁOŚNEGO CZYTANIA W ROZWOJU DZIECKA

Inicjacja komunikacyjna dziecka rozpoczyna się w drugim roku życia i po wstępnym opanowaniu umiejętności mówienia, możliwa jest lektorska inicjacja lekturowa. Można i trzeba czytać małym dzieciom. Początkowo krótko, natomiast możliwie codziennie i miarę szans powinni to robić oboje rodzice, a czasem ewentualnie inni krewni. Ważne, żeby ten proces miał miejsce stosunkowo regularnie i żeby wyraźnie kojarzył się z książką jako przedmiotem. Możliwie w dodatku barwnym, ilustrowanym, na różne sposoby atrakcyjnym. Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Kierując się tym prowadzona jest kampania społeczna "Cała Polska czyta dzieciom".


Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku:
- Rozwija język i wyobraźnię
- Uczy myślenia
- Buduje i wzmacnia więź pomiędzy rodzicem i dzieckiem
- Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
- Pomaga w wychowaniu
- Ułatwia naukę w szkole
- Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie


Czytanie dziecku od najmłodszych lat, pobudza w nim ciekawość świata, pomaga zrozumieć siebie i innych. To właśnie dom powinien zainicjować naukę czytania. W dowolnej formie, bez specjalnej troski o rezultaty, które przyjdą same, natomiast koniecznie w trybie naturalnym oraz bezstresowo. Zwyczaj czytania kojarzył się wówczas będzie silnie z pozytywną sferą emocji i utrwalał tak, jak utrwala się inne stałe czynności. W kolejnych latach życia rozwijała się będzie wówczas autentyczna, głęboko odczuwana potrzeba czytania.

Książka - ta czytana lub opowiadana przez dorosłych, oglądana, służąca jako przedmiot zabawy, czy wreszcie samodzielnie czytana - zaspokaja i rozbudza bogaty świat potrzeb psychicznych dziecka. Zaspokaja ciekawość świata, niezwykle w pierwszych latach życia intensywną, potrafi często odpowiedzieć dziecku na najważniejsze dla niego pytanie: "Dlaczego?". Zaspokaja również potrzebę aktywności, potrzebę grania różnych ról ze świata dorosłych oraz marzeń. Dzięki książce dziecko osiąga "stan równowagi ze światem".

Jeżeli te potrzeby są zaspokajane już w okresie przedszkolnym w środowisku rodzinnym, tym łatwiej zaprzyjaźnić się dziecku z książką na całe życie. Niezmiernie ważny jest stosunek rodziców do książek. Jeżeli w domu jest atmosfera miłości do książek, jeżeli rodzice lubią czytać, jeżeli mają książki i dbają o nie, wspólnie z dzieckiem odwiedzają bibliotekę i księgarnię, to najczęściej dziecko będzie miało zamiłowanie do świata książki.

Nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie. Uczymy dzieci czytania, ale nie dbamy o to, by lubiły czytać. Nie rozbudzamy w nich zapału do książek, nie dokładamy starań, by czytanie stało się ich ogromną przyjemnością i potrzebą! Wielu dzieciom doświadczenia z książką kojarzą się z przymusem, przykrością i nudą. Dlatego porzucają czytanie na rzecz telewizji. Nie stają się czytelnikami na resztę życia, tracą szansę na ciągłą edukację, na stały rozwój intelektualny i zawodowy. Najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika na całe życie jest głośne czytanie dziecku dla przyjemności!

Rodzice - od Was w największym stopniu zależy pomyślna przyszłość Waszego dziecka. Bez względu na sytuację rodzinną, majątkową, czy własne wykształcenie, jeśli chcecie, by Wasze dziecko było mądre i odnosiło sukcesy w szkole i w życiu...


CODZIENNIE CZYTAJCIE MU GŁOŚNO PRZEZ 20 MINUT


Już w pierwszej klasie jedne dzieci radzą sobie dobrze, a inne nie. Dzieci, którym nauka przychodzi łatwo to te, którym rodzice dużo czytają i z którymi dużo rozmawiają. W rezultacie one same dużo czytają, zdobywają lepsze wykształcenie, lepszą pracę, radzą sobie z problemami życiowymi przy pomocy wiedzy i rozumu, a nie przemocy. Dzieci, które mają kłopoty w szkole, to najczęściej te, o których rozwój umysłowy i emocjonalny we wczesnym dzieciństwie nikt nie zadbał. Zwykle nie kształcą się długo, żyją biedniej, często popadają w kolizję z prawem.


CODZIENNE GŁOŚNE CZYTANIE DZIECKU
WARTO ZACZĄĆ JAK NAJWCZEŚNIEJ
I NIE ZARZUCAĆ GO NAWET
GDY DZIECKO SAMO JUŻ DOBRZE CZYTA


Czytajmy niemowlęciu trzymając je w ramionach, patrząc na nie z miłością i głosem wzbudzając jego zainteresowanie. Budujemy w ten sposób trwałe skojarzenie czytania z poczuciem bezpieczeństwa, przyjemności i więzi. Stymulujemy przy tym jego rozwój umysłowy. Dzięki czytaniu w mózgu dziecka powstają miliony połączeń neuronowych, które wpłyną na jego inteligencję. Utrzymajmy rytuał głośnego czytania nawet wtedy, gdy dziecko samo już dobrze czyta - poziom rozumienia tekstu czytanego na głos przekracza o kilka lat poziom rozumienia przy samodzielnym czytaniu. Nie pozbawiajmy dziecka tej korzyści - ani czasu spędzonego razem w serdecznej atmosferze! Czytajmy nastolatkom. Wspólne czytanie w rodzinie - i własne czytanie - ochroni je przed wieloma problemami wieku dorastania. Pamiętajmy, że...


Książki są pokarmem nie tylko dla intelektu, ale i dla psychiki.


Nie potrzeba tytułów naukowych ani drogiego sprzętu, by czytać. Książki można wypożyczać, wymieniać, kupować na przecenach. Nie trzeba dobrej dykcji, by być najlepszym nauczycielem czytania dla swojego dziecka. Doskonale zajęcie dla tatusiów, którzy maja mało czasu dla swych dzieci i nie zawsze wiedza jak go wypełnić.

Głośne czytanie to potężna stymulacja dla mózgu. Nawet dzieci z upośledzeniem umysłu, którym rodzice dużo czytają, rozwijają się znacznie lepiej. Czytanie jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek w przeszłości.

Codzienne głośne czytanie jest szczepionką przeciwko wielu niepożądanym wpływom i zagrożeniom dla umysłu i psychiki ze strony dziecka współczesnej cywilizacji.

ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA:

1. Buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
2. Tworzy skojarzenie czytania z przyjemnością i poczuciem bezpieczeństwa
3. Niezwykle stymuluje rozwój mózgu
4. Przynosi ogromna wiedzę ogólną: rozbudowuje słownictwo
5. Uczy myślenia, pomaga w rozumieniu ludzi, świata i siebie
6. Daje kontakt z bogactwem doświadczeń niemożliwych do zdobycia samemu
7. Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię
8. Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię
9. Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę negatywnych postaw na pozytywne
10. Buduje samouznanie- dziecko czuje się ważne, kochane i coraz bardziej kompetentne
11. Ułatwia samodzielne czytanie, daje podwaliny pod sukces w mówieniu i pisaniu
12. Chroni przed uzależnieniem od telewizji i absorbowaniem z niej antywartości
13. Uczy nieagresywnych sposobów rozwiązywania problemów i konfliktów
14. Kształtuje nawyk czytania na całe życie
15. Jest najlepszą inwestycją w pomyślna przyszłość dziecka



Literatura:
J. Papuzińska, Czytanie domowe, Warszawa 1975
H. Ratyńska, Literatura dziecięca w pracy przedszkola, Warszawa 1991

Maria Witt