» Rola głośnego czytania
» Znaczenie kącików
» Słowa ważne znam
» W krainie bajek
» Kosmiczna podróż

Artykuły i publikacje


Przedszkole Miejskie nr 13 im. M. Kopernika w Toruniu
Ewa Dąbrowska
Grupa wiekowa 5-latki
Żródło:
"Materiały metodyczne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego"
praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Koc.

SŁOWA WAŻNE ZNAM - blok integralny.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- zna i używa zwrotów grzecznościowych właściwych do sytuacji w życiu codziennym,
- odczytuje globalnie zwroty grzecznościowe,
- werbalizuje własne emocje, rozładowuje je w sposób społecznie akceptowany,
- potrafi przedstawić uczucia słowem, gestem, mimiką,
- doskonali wyobraźnię, ekspresję ruchową,
- przelicza w dostępnym zakresie,
- samodzielnie wykonuje zdjęcia,
- potrafi współpracować w parze i grupie.


Metody:
- czynne (zadania stawiane dzieciom)
- słowne ( rozmowa, instrukcja)
- oglądowe (pokaz nauczyciela)


Forma organizacyjna:
- zajęcia z całą grupa na dywanie


Środki dydaktyczne:
Kartonowe szablony przedstawiające szpaka i chłopca; napisy "proszę", "przepraszam", "dziękuję"; klocki; aparat fotograficzny; komputer; płyta CD "Zatańczmy, zagrajmy, zaśpiewajmy cz. II" utwór nr 8.


Przebieg zajęcia:
1. "Uliczka uśmiechu" - zabawa na powitanie.
Dzieci stają w dwóch rzędach naprzeciwko siebie tworząc w ten sposób wąską ulicę. Między rzędami pojedynczo przechodzą wszyscy uczestnicy zabawy. Zadaniem dzieci stojących po bokach jest uśmiechanie się do przechodnia, podanie mu ręki, poklepanie po ramieniu. Zabawa kończy się w momencie, kiedy wszystkie dzieci przejdą przez ulicę.

2. "Magiczne słowa trzy" - inscenizacja wiersza S. Karaszewskiego.
Dzieci uważnie słuchają utworu, następnie wypowiadają się na temat jego treści. Podczas recytacji nauczyciel kolejno przypina napisy "proszę", "przepraszam", "dziękuję". Dzieci czytają globalnie wyrazy, podają głoski słyszane w nagłosie i wygłosie, dzielą wyrazy na sylaby.

Na podwórku siedzi szpak i do chłopca mówi tak:
"Są magiczne słowa trzy, słowa te wnet poznasz ty.
Każde ma niezwykły dar, każde kryje w sobie czar.
Ten, kto ma oliwę w głowie, niechaj słowa te wypowie,
A kto wodę ma w rozumie, słów tych nigdy nie zrozumie!
Oto słowo pierwsze: "proszę", sprzedam ci je za dwa grosze.
Drugie słowo to "przepraszam", żal i skruchę nim ogłaszasz.
Trzecie słowo to "dziękuję", którym wdzięczność okazujesz.
Gdy wypowiesz słowa trzy, każde się otworzą drzwi.
I na twarzach wszystkich ludzi życzliwości uśmiech wzbudzisz.
Słowa trzy - to tak niewiele, byś był wszystkich przyjacielem.
Dar grzeczności, uprzejmości w twoim sercu niech zagości!
Po to słowa te ci dałem, aby szczęście ci sprzyjało.
Gdy cię prześladuje pech, użyj magii słów tych trzech!"
Mówił tak czarodziej szpak i odleciał. Mądry ptak.
Może tu powróci znów uczyć nas magicznych słów?

3. "Magiczne słowa" - zabawa ruchowa.
Dzieci swobodnie biegają po sali w rytm muzyki, na przerwę w muzyce dobierają się w pary (z osobą, która znajduje się najbliżej) i odczytują magiczne słowo z kartki pokazywanej przez nauczyciela, a następnie wykonują przypisany do niego gest:
DZIĘKUJĘ - podają sobie dłonie
PRZEPRASZAM - przytulają się do siebie
PROSZĘ - wskazują ręką

4. "Ile wyrazów w zdaniu" - zabawa dydaktyczna.
Każde dziecko otrzymuje sześć klocków. Nauczyciel kolejno czyta zdania:
Proszę posprzątaj lalki i klocki.
Przepraszam, czy mogę przejść.
Dziękuję za pyszne ciasto czekoladowe.
Zadaniem dzieci jest ułożenie przed sobą tylu klocków, ile słów zawiera zdanie.

5. "Słowa ważne znam" - inscenizacja ruchowa do piosenki.

I.
Ja jestem grzecznym chłopcem
I sowa ważne znam.
Potrafię się ukłonić
Tak, jak chłopiec robić ma.
Dziewczyny puszczam przodem,
Tak tata uczył mnie,
I zawsze im pomogę,
Gdy ktoś ciężkie rzeczy ma!

Ref.
Dzień dobry!
Przepraszam!
Proszę!
Dziękuję!
Ja grzeczny,
Ten chłopiec
Do wszystkich
Tak mówię!

II.
Dziewczynką jestem grzeczną,
I słowa ważne znam,
Potrafię się ukłonić,
Jak to dziewczynka robić ma!
Potrafię też gotować,
Tak mama uczy mnie,
Bo ponoć każdy chłopiec,
To konia z kopytami zje!

Ref.
Dzień dobry!
Przepraszam!
Proszę!
Dziękuję!
Ja grzeczna,
Dziewczynka
Do wszystkich
Tak mówię!

(muzyka i słowa: Piotr Megger)


6. "Proszę, przepraszam, dziękuję" - zabawa badawcza.
Dzieci dobierają się w trzyosobowe zespoły. Dwie osoby prezentują, w jaki sposób można pokazać ważne słowa (proszę, przepraszam, dziękuję), mogą wykorzystywać rekwizyty. Trzecie dziecko wykonuje zdjęcie, przy kolejnym słowie następuje zmiana (tak, aby każde dziecko brało udział w pantomimie oraz wykonywało zdjęcia).

7. "Jakie słowo?" - sprawdzenie wiadomości.
Dzieci wysłuchują krótkiego tekstu, ich zadaniem jest zastosowanie do każdego z nich odpowiedniego słowa, wskazanie go wśród napisów zawieszonych na tablicy.

Wietrzyk porwał mój kapelusz, biegnę za nim, już go chwytam
Ale wietrzyk porwał znowu a kapelusz dalej zmyka...
Pobiegł Tomek co sił w nogach z wiatrem wcale nie był w zmowie,
Zręcznie złapał mój kapelusz, już go niesie. Co mu powiem? dziekuję

Bartek w biegu trącił Gosię, bo chciał bardzo złapać Krzysia,
Gosia była obrażona na Bartka i na Krzysia.
Bartek jednak się zatrzymał - Nie płacz Gosiu, wina nasza,
Ja za Krzysia i za siebie bardzo, bardzo cię... przepraszam

Obiad dziś jest bardzo smaczny, bo jem ulubiony groszek.
Mam ochotę zjeść go więcej, więc do mamy mówię... proszę

Ser kupuję, świeże bułki
Proszę panią ekspedientkę o dwie śmietankowe rurki,
Pani cienki papier bierze, pyszne rurki już pakuje,
Pięknie pachną tak, jak lubię, pani mówię więc... dziękuję

Skacze Anka na kanapie i na brata właśnie wpadła
Brat się krzywi, prawie płacze - co powiedzieć jej wypada?... przepraszam


8. Podsumowanie zajęć.
Dzieci wypowiadają się na temat uzyskanych na zajęciach informacji. Oglądają wykonane przez siebie zdjęcia, wspólnie z nauczycielem wybierają zdjęcia najlepiej obrazujące używanie zwrotów grzecznościowych "proszę", "przepraszam"' "dziękuję". Następnie zdjęcia zostaną wydrukowane i umieszczone na tablicy przedstawiającej zasady panujące w grupie.