» Rola głośnego czytania
» Znaczenie kącików
» Słowa ważne znam
» W krainie bajek
» Kosmiczna podróż

Artykuły i publikacje


Przedszkole Miejskie nr 13 im. M. Kopernika w Toruniu
Bożena Stoińska
Grupa wiekowa 4,5-latki
Żródło:
"Materiały metodyczne dla nauczycieli wychowania przedszkolnego"
praca zbiorowa pod redakcją Małgorzaty Koc.

W KRAINIE BAJEK - blok integralny.

Cele operacyjne:
Dziecko powinno:
- uczestniczyć w przypominaniu treści wcześniej poznanych bajek,
- sprawnie wykonać proponowane zabawy według podanej instrukcji,
- łączyć przyczynę ze skutkiem,
- wchodzić w role parateatralne,
- rozpoznać odgłosy lasu,
- dzielić wyrazy na sylaby,
- odgrywać scenki pantomimiczne,
- przeliczać w zakresie od 1 do 7,
- posługiwać się nazwami figur geometrycznych.


Metody:
- słowne,
- oglądowe,
- praktycznego działania,
- pedagogika zabawy.


Forma organizacyjna:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- grupowa.


Środki dydaktyczne:
Ilustracje bajki "Czerwonego Kapturka", koszyk wiklinowy, woreczki, płyta CD z odgłosami lasu, pudełko do obrazków, karty obrazkowe, płyta CD z "Koncertem skrzypcowym" J.S. Bacha, 7 papierowych krasnoludków w różnych kolorach, cyfry od 1 do 7, kartoniki z kropkami od 1 do 7, płyta CD z podkładem muzycznym "My jesteśmy krasnoludki", papierowe figury geometryczne, kartki papieru, pędzle.


Przebieg zajęcia:
1. "W świecie bajek" - recytacja wiersza.
Nauczyciel recytuje wiersz E. Kaczanowskiej, wprowadzając w tematykę bajek.

W świecie bajek jest wesoło,
Czasem smutno, czasem strasznie.
Zawsze jednak jest ciekawie,
Gdyż fantazją mkną te baśnie.
Oto było dziewczę małe,
Czerwonym Kapturkiem się zwało,
Co pewnego razu w lesie
Wilka złego napotkało.
To Małgosia i Jaś,
Co szli sobie przez las.
Chatkę z piernika tam zobaczyli
I Babę Jagę przechytrzyli.
Jest Kopciuszek - dziewczę smutne,
Ma złe siostry i macochę.
Los się jednak tak odmienia,
Że w księżniczkę się zamienia.
Oto Śnieżka z Krasnalami
Zakochana w Królewiczu,
Który pocałunkiem swym
Cofnął czar macochy zły.
Bajek innych tysiąc znacie,
Z wielką chęcią ich słuchacie.
Zapraszam Was, moi mili,
Byście Krainę Baśni odwiedzili.

2. "Wizyta w Krainie Czerwonego Kapturka"
- Układanie historyjki obrazkowej - dzieci układają w kolejności historyjkę opowiadając jej treść.
- Celowanie do kosza - dzieci rzucają woreczkiem do celu w pozycji siedzącej lub stojącej.
- Słuchanie odgłosów lasu - szum wiatru, stukanie dzięcioła, wycie wilka, śpiew ptaków.

3. "Wizyta w Krainie Jasia i Małgosi"
- Ćwiczenia głosowe - nauczyciel wypowiada zdania i akcentuje pierwszą sylabę w wyrazie. Dzieci jako chór odpowiadają wyrazami dźwiękonaśladowczymi.


Solista - Chór
Gdzie jesteśmy, Jasiu? - widzę las, las, las
Co ty słyszysz Małgosiu? - szum, szum, szum
Chodźmy dalej! - tup, tup, tup
Popatrz, popatrz, słodki domek - mniam, mniam, mniam
Baba Jaga na nas krzyczy - no, no, no
Zawołajmy mamę, tatę - hej, hej, hej
Na ratunek nam przybędą - tuż, tuż, tuż
I zabiorą nas do domu - tak, tak, tak


- Etiudy pantomimiczne - Dzieci wcielają się w role Jasia i Małgosi. Za pomocą ruchupokazują, jakie prace domowe i zabawy mogą wykonać dzieci z baśni. Nauczyciel wymienia przykładowe czynności: mycie rąk, mycie zębów, ubieranie się, ścielenie łóżka, spożywanie posiłku, budowanie wieży z klocków, zabawy z maskotkami, układanie zabawek na półce. Dzieci w dowolny sposób wykonują gesty i ruchy obrazujące dana czynność.
- Zabawa słowna - nauczyciel wypowiada zdania, a dzieci potwierdzają ich prawdziwość, klaszcząc w ręce i wypowiadając słowo "prawda", lub zaprzeczają, tupiąc nogami i mówiąc "fałsz".

* Jaś i Małgosia byli dorośli? (fałsz)
* Macocha bardzo mocno kochała Jasia i Małgosię. (fałsz)
* Baba Jaga uwięziła Jasia w klatce. (prawda)
* Jaś z Małgosią znaleźli w lesie chatkę zrobioną ze słodyczy. (prawda)
* Dzieci w lesie nie widziały ani jednego drzewa. (fałsz)
* Jaś i Małgosia zabłądzili w lesie. (prawda)
* W lesie nie rosną jagody ani grzyby. (fałsz)
* Jaś z Małgosią na zawsze zostali w domu Baby Jagi. (fałsz)
* Bajka o Jasiu i Małgosi skończyła się dobrze. (prawda)

4. "Wizyta w Krainie Kopciuszka"
- Co pasuje do tej bajki? - dzieci wybierają z pudełka karty obrazkowe, które pasują do bajki "Kopciuszek", np. pantofelek, sukienka, dynia, koń, inne związane z bajką, np. piłka, wałek do ciasta.
- Dzielenie wyrazów na sylaby - dzieci kolejno wyciągają obrazy pasujące do bajki. Odpowiednie wyrazy dzielą na sylaby jednocześnie klaszcząc.
- Taniec dowolny przy muzyce z okresu baroku - dzieci tańczą wyobrazając sobie, że są na balu w Zamku Królewskim.

5. "Wizyta u Królewny Śnieżki"
- Zabawa dydaktyczna - nauczycielka prezentuje 7 kolorowych Krasnali. Dzieci określają, w jakim kolorze jest każdy Krasnal. Dzieci odpowiadają na pytania: który z kolei Krasnal jest zielony, który czerwony itd... Dzieci umieszczają kartonowe kropki od 1 do 7 pod Krasnalami.
- Piosenka z ruchem - dzieci śpiewają z ruchem piosenkę "My jesteśmy Krasnoludki".
- Układanie Krasnoludka z figur geometrycznych - dzieci posługują się nazwami figur geometrycznych. Tworzą własnego Krasnala, układają figury na kartce, a następnie przyklejają.

6. "Bajki i bajeczki" - podsumowanie zajęć.

Jedzie kareta po świecie, a kto jest w tej karecie?
Koło drzwi z lewej strony Kapturek. Jaki? (Czerwony)
Dalej siedzą z brzegu Krasnale oraz ich piękna Królewna... (Śnieżka)
A przy oknie zaś Małgosia i ... (Jaś)
Uwaga! Oj uwaga! Tam chyba Baba... (Jaga)
O!!! Ktoś, kto nosi ładny ciuszek, to... (Kopciuszek)
Ciekawe, czy już wiecie, kto ukrył się w karecie?


Literatura:
1. Bzowska L., Kownacka R. Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka, Implus. 2010
2. Kaczanowska E. W krainie bajek, Bliżej Przedszkola nr 7-8, 118-119 magazyn specjalny, 2013
3. Gellner D., Bajkowa zgadywanka, SARA, 2007