(56) 648 - 67 - 02
pm13@poczta.onet.pl

Zostań w domu – gimnastyka korekcyjna

Objaśniania skrótów i terminologii:
RR – ramiona
NN – nogi
N – noga
PW – pozycja wyjściowa
T – tułów
PN – prawa noga
LN – lewa noga

 

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 25.05.2020
Zabawy z piłkami

Witajcie!

Zapraszam wszystkie przedszkolaki do sportowej przygody. Pamiętamy, że ruch jest bardzo ważny i sprawia nam wiele radości i przyjemności. Zaproście do wspólnej zabawy więcej osób, bo im więcej nas się bawi, tym lepiej dbamy o rodzinne zdrowie! Do zabawy będziemy potrzebować gumową piłkę i dwa papierowe kubeczki (lub małe maskotki).

Na początku przeprowadzimy krótką rozgrzewkę:
– bieg dookoła pomieszczenia w jedną i drugą stronę,
– bieg z wysokim podnoszeniem kolan.

W miejscu:
– 10 pajacyków,
– 10 dużych wiatraków,
– krążenia biodrami w jedną i drugą stronę,
– uginanie i prostowanie kolan – 10 razy,
– 10 małych piłeczek (skoków w miejscu).

Następnie przechodzimy do kolejnych zabaw i ćwiczeń:

1. Toczenie piłki do partnera.
Co daje?
– przeciwdziała plecom okrągłym,
– wzmacnia mięśnie piersiowe.

Opis ćwiczenia:
Dziecko leży na brzuchu i trzyma piłkę w dłoniach (przed głową). Rodzic siedzi na piętach ok. 1,5 – 2 m przed dzieckiem, przodem do niego. Następnie dziecko unosi łokcie nad podłogę i odpycha piłkę tak, aby ta potoczyła się do rodzica. Powtarzamy pięć razy.

2. Traf piłką do bramki.
Co daje?
– przeciwdziała plecom okrągłym,
– wzmacnia mięśnie piersiowe,
– doskonali celność.
Potrzebne:
– dwa papierowe kubeczki (ewentualnie dwie małe maskotki lub figurki).

Opis ćwiczenia:
Dziecko pozostaje w tej samej pozycji i trzyma piłkę przed głową. Rodzic ustawia przed dzieckiem w odległości 1,5 – 2 m „bramkę” z papierowych kubeczków (lub innych przedmiotów). Na ustalony sygnał rodzica dziecko unosi łokcie nad podłogę i wypychając piłkę stara się trafić do „bramki”. Powtarzamy ćwiczenie pięć razy.

3. Podania piłki bokiem.
Co daje?
– wzmacnia mięśnie skośne brzucha,
– ćwiczy nawyk prawidłowej postawy.
– przeciwdziała plecom okrągłym.

Opis ćwiczenia:
Rodzic siada wraz z dzieckiem z nogami wyprostowanymi w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 50 centymetrów. Jedna osoba trzyma w dłoniach piłkę. Na określony sygnał, ćwiczący wspólnie wykonują skręt tułowia w jedną stronę i przekazują sobie piłkę. Po przekazaniu piłki wykonujemy skręt tułowia w przeciwną stronę i ponownie przekazujemy piłkę. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy na każdą stronę.

4. Podania piłki bokiem z położeniem jej za sobą (ćwiczenie dla sześciolatków)
Co daje?
– wzmacnia mięśnie skośne i proste brzucha,
– ćwiczy nawyk prawidłowej postawy.

Opis ćwiczenia:
Zostajemy w tej samej pozycji, ale zwiększamy odległość o 100 cm. Między ćwiczącymi na podłodze leży piłka. Ustalamy osobę, która rozpocznie ćwiczenie. Pierwsza osoba wykonuje skręt tułowia w PRAWO z pochyleniem w tył, bierze piłkę w dłonie, prostuje plecy i wykonuje mocny skręt tułowia w LEWO kładąc piłkę w to samo miejsce na podłodze, dla drugiej osoby. W podobny sposób ćwiczenie wykonuje druga osoba. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

5. Podania piłki do siebie.
Co daje?
– doskonali umiejętność rzucania i łapania.

Opis ćwiczenia:
W pozycji wysokiej – w staniu przodem naprzeciwko siebie w odległości ok 1,5 m wykonujemy rzuty i chwyty piłki. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy.

Odmiana dla spryciarzy:
– po wykonaniu rzutu robimy przysiad i dłońmi dotykami podłogi,
– po wykonaniu rzutu robimy obrót,
– po wykonaniu rzutu robimy przysiad i wyskakujemy do góry jak „rakieta”.

6. Rzuć i złap piłkę.
Co daje?
– doskonali umiejętność rzucania i łapania,
– kształtuje umiejętność reagowania na ustalony sygnał.

Opis ćwiczenia:
Ustalamy kolejność uczestników zabawy. Następnie pierwsza osoba chodzi po pokoju z piłką w dłoniach i czeka na ustalony sygnał sędziego (drugiej osoby stojącej z boku). Na ustalony sygnał podrzuca piłkę w górę i stara się ją złapać. Ćwiczenie powtarzamy pięć razy, później następuje zmiana osób ćwiczących.

7. Piłka do kosza.
Co daje?
– doskonali celność i umiejętność rzucania.

Opis ćwiczenia:
Ustalamy kolejność uczestników i miejsce rzutów do „kosza”. Pierwsza osoba stoi w oznaczonym miejscu z piłką w dłoniach. Druga stoi w odległości ok 1,5 – 2 m i układa ręce w „koło”. Na ustalony sygnał pierwsza osoba wykonuje rzut piłki w górę, tak aby piłka wpadła do „kosza”, czyli między ręce drugiej osoby. Za każde umieszczenie piłki w „koszu” otrzymujemy jeden punkt. Ćwiczenie powtarzamy pięć razy, a następnie podajemy piłkę kolejnej osobie.
Uwaga: jeśli w zabawie bierze udział więcej osób, to warto ustawić się w kole lub w kształcie trójkąta.

8. Toczenie piłki stopami po ścianie.
Co daje?
– działa uspokajająco,
– przeciwdziała płaskostopiu.
Przygotowanie: do tego ćwiczenia potrzebujemy kawałek wolnej ściany i jedną gumową piłkę.

Opis ćwiczenia:
Dziecko kładzie się na plecach przy ścianie z nogami ugiętymi. Rodzic wkłada piłkę pod stopy dziecka. Zadaniem dziecka jest toczyć piłkę po ścianie w górę i w dół. Ćwiczenie wykonujemy około 60 sekund.

9. Po wspólnych zabawach ładnie sobie dziękujemy i wspólnie porządkujemy pokój.

 

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 18.05
„Mamo, tato –ćwicz razem ze mną”

Wspólnie zadbajmy o prawidłowy rozwój naszych dzieci. Zwróćmy uwagę na prawidłową postawę.

Co to jest prawidłowa postawa?

Postawą określamy układ ciała, jaki przybiera człowiek stojąc swobodnie w pozycji pionowej. W prawidłowej postawie głowa nie jest wysunięta do przodu, znajduje się nad kręgosłupem. Barki są na jednym poziomie, łopatki lekko przylegają do klatki piersiowej – nie odstają. Brzuch nie powinien być nadmiernie wysunięty do przodu. Stopy odpowiednio wysklepione . Prawidłowa postawa to rozwój i zdrowie dziecka.

Dzisiaj proponuję ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Starajcie się ćwiczyć dokładnie. Ćwiczcie około 15 – 30 minut. Zapraszam!

1. Rozgrzewka
• Bieg w miejscu wysoko unosząc kolana
• Krążenie naprzemianstronne ramion
• 20 pajacyków w leżeniu tyłem na podłodze , dywanie, macie do ćwiczeń
• Dowolne ćwiczenie, które każdy wybiera sam

2. Zabawa Orkiestra- usprawniamy mięśnie podeszwowe stopy.
Wystukujemy palcami stopy (naśladując np. grę na pianinie) rytm dowolnej piosenki.

3. Zabawa Jeż- rozwijamy czucie głębokie mięśni stóp.
Przybory: guziki, groch, kredki i inne przybory kładziemy w bliskich odległościach. Chodzimy po lesie, w którym ukryły się jeże.

4. Ćwiczenia równowagi i koncentracji wzmacniające mięśnie kręgosłupa.
Pozycja drzewa – z pozycji stojącej na jednej nodze podnosimy drugą nogę, zginamy ją i opieramy na kolanie nogi wyprostowanej lub poniżej .Ręce wyciągnięte nad głową próbujemy złączyć dłonie. W tej pozycji jak najbardziej korzystamy ze ściany. Jest to pozycja balansowa więc trudna do opanowania przez dzieci- lecz mimo to chętnie się z nią zmagają.

5. Ćwiczenia oddechowe, które redukują napięcia mięśniowe.
Połóż się wygodnie na plecach . Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych. Stopy oparte o podłoże zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż wzdłuż tułowia lub na brzuchu . Zacznij oddychać przeponą: przy wdechu napełnij brzuch powietrzem jak balon, przy wydechu wypuść je. Wydech powinien być dłuższy niż wdech. Wdech przez nos, powolnych wydech przez usta. Wykonaj 5 wdechów i wydechów.

 

Prawidłowa postawa – ćwiczenia korekcyjne dla dzieci – 11.05

Proponuję kilka ćwiczeń, które kształtują prawidłową postawę i angażują wszystkie grupy mięśni. Zapraszam do wspólnej zabawy z dziećmi.
Do wykonania ćwiczeń będą potrzebne:
• krzesło,
• mata, dywan
• mała piłka, klocki, miseczka
• średnia piłka,
• poduszka

Następnie zapraszam do obejrzenia filmu i wspólnie z dziećmi wykonywania ćwiczeń.
Gimnastyka korekcyjna „Trzymaj się prosto” – przedszkolaki
Miłej pracy życzę.

Zabawy wykorzystywane w wielu wadach postawy:

1. „Kwiatek rośnie” – siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło „kwiatek rośnie” dzieci powoli prostują tułów i wyciągają ręce w górę jak najwyżej. Na hasło „kwiatek więdnie” dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.
2. „Zdmuchnij świeczkę” – siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dzieci obracają głowę w lewo i „zdmuchują” lewą „świeczkę”. następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchują prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dzieci prostują po jednym palcu każdej dłoni.

Zestaw ćwiczeń na stopy płasko-koślawe, koślawość kolan lub bioder

1. Marsz na palcach – podciąganie pięt do wewnątrz.
2. Marsz na piętach.
3. Siad na ławce, krześle – uderzanie o podłogę palcami.
4. Pozycja wyjściowa jw. – zbieranie ręcznika palcami stóp.
5. Siad rozkroczny – toczenie piłki między podeszwami.

Zestaw ćwiczeń dla dzieci z bocznymi skrzywieniami kręgosłupa

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze, RR splecione na karku, wdech nosem, wydech ustami głośno sycząc.
2. P. w. – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, RR skrzyżowane na klatce piersiowej.
Unoszenie głowy i RR w przód (naśladowanie ruchu siadania), wytrzymać licząc do 4 lub 6 i powrót do p.w.
3. P. w. – leżenie na brzuchu, RR wyciągnięte w przód (broda przyciągnięta do klatki piersiowej), NN wyprostowane i złączone.
wznos NN w górę,
rozkrok NN,
złączyć NN,
powrót do p.w. ( 8 razy)

Zestaw ćwiczeń na okrągłe plecy

1. P. w. leżenie przodem. RR wyciągnięte naprzód. 1, 2, 3 unoszenie prostych RR, NN w górę (8 razy).
2. P. w. – leżenie tyłem. RR splecione na karku, łokcie mocno dociśnięte do podłogi i uniesienie nóg w górę. 2, 3 ,4, 5 rozkroki (10 razy).
3. P. w. leżenie przodem
RR w bok woreczki w dłoniach;
1, 2, 3 unoszenie RR w górę(15 razy).

Ćwiczenia oddechowe

1. Leżenie na plecach nogi ugięte w kolanach, ramiona wyprostowane wzdłuż tułowia. Woreczek 0,5 kg leży na dolnej partii żeber i pępka. Wciągnij dużo powietrza nosem-wdech i wypuść powietrze ustami – wydech 2x dłuższy niż wdech.
2. Siad okroczny na taborecie. W każdej ręce woreczek 200g. Unieść powoli wyprostowane kończyny górne bokiem w górę i opuszczać w dół. Przy unoszeniu rąk – wdech nosem przy opuszczeniu wydech ustami.
3. Siad na krześle, tułów pochylony do przodu, kończyny górne swobodnie zwisają. Wyprost tułowia i wzniesienie ramion w górę z jednoczesnym wdechem nosem. Powrót do pozycji wyjściowej i wydech ustami.

Ćwiczenia dla dzieci – prawidłowa postawa

U dzieci często można zauważyć postawę ciała, która charakteryzuje się okrągłymi plecami czy uwypuklonym brzuchem. Proponuję kilka prostych ćwiczeń, które kształtują prawidłową postawę, ale także angażują w zabawę i stanowią dodatkową formę spędzania wolnego czasu z dziećmi.

Do wykonania ćwiczeń będą potrzebne:
• kartka papieru,
• mata, dywan
• mała piłka,
• średnia piłka,
• hula hop,
• książka, poduszka, klocki

Następnie zapraszam do obejrzenia filmu >Wycieczka do ZOO< i wspólnie z dziećmi wykonania ćwiczeń.

Życzę miłej zabawy .

 

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej

Marsjanie, Meteorki, Kosmonauci

 

Miejsce ćwiczeń: pomieszczenie przewietrzone o temperaturze nie niższej niż pokojowa.
Ćwiczenia wykonywać  na kocu, podłodze lub dywanie.
Ubiór: strój gimnastyczny.
Sprzęt: laska gimnastyczna- może być kij od szczotki, piłka, krzesło, woreczek, klocek
Czas ćwiczeń: najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie,  przed posiłkiem po około 30 min.

Uwagi:
– przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie, sprzęt i ubiór
– dokładnie przeczytać zestaw ćwiczeń
– ćwiczenia wykonywać w obecności rodziców lub opiekunów, którzy korygują postawę dziecka i zapewniają bezpieczeństwo.

Objaśniania skrótów i terminologii:
RR – ramiona
NN – nogi
N – noga
PW – pozycja wyjściowa
T – tułów
PN – prawa noga
LN – lewa noga
 

Ćwiczenia przeciw plecom okrągłym

1. Bieg w miejscu, łopatki ściągnięte, RR z tyłu, uderzanie pietami o dłonie.

2. Przodem do ściany w rozkroku, dłonie oparte na wysokości klatki piersiowej o ścianę, dziecko wykonuje opad tułowia w przód, który pogłębia na 3 i na 4 wraca do pozycji wyjściowej.

3. Postawa zasadnicza tyłem do ściany, plecy, barki i głowa przylegają do ściany, dziecko zsuwa sie po ścianie do przysiadu i wraca do pozycji wyjściowej.

4. Stanie w rozkroku, laska trzymana pionowo z tyłu na plecach; jedna R na górze druga od dołu, przesuwanie laski do góry i do dołu.

Ćwiczenia przeciw bocznemu skrzywieniu kręgosłupa

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze, RR splecione na karku, wdech nosem, wydech ustami głośno sycząc.

2. P. w. – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, RR skrzyżowane na klatce piersiowej.
Unoszenie głowy i RR w przód (naśladowanie ruchu siadania), wytrzymać licząc do 4 lub 6 i powrót do p.w.

3. P. w. – leżenie na brzuchu, RR wyciągnięte w przód (broda przyciągnięta do klatki piersiowej), NN wyprostowane i złączone.

    • wznos NN w górę,
    • rozkrok NN,
    • złączyć NN,
    • powrót do p.w.

4. P. w. – leżenie przodem, ramiona w bok, w jednej ręce piłka.
Uniesienie tułowia w górę i toczenie piłki z jednej ręki do drugiej na wysokości głowy.

5. P. w. – siad klęczny dwójkami (z rodzeństwem, rodzicem) przodem, ramiona w przód w skos, szeroki nachwyt laski. Opad tułowia w tył z wzajemnym oporowaniem.

Ćwiczenia  przeciw stopie płaskiej i płaskokoślawej

1. Marsz na zewnętrznych krawędziach stóp, palce zgięte podeszwowo, paluch
dotyka podłogi.

2. Siad prosty: naprzemienne zginanie i prostowanie stóp w stawach skokowych z równoczesnym zginaniem palców.

3. Siad na podłodze, palcami stóp chwyt woreczka- klocka, pluszaka i rzut do koszyka lub koła.
Przybory: woreczek, koszyk, pluszak, klocek

4. Siad na podłodze, chwyt piłki podeszwami stóp(wszystkie palce na piłce)
i wyrzut piłki. Przybory: piłka siatkowa, nożna lub gumowa.

5. Siad na krześle lub taborecie(plecy oparte o ścianę lub szafę). Rozsuwanie palców na podłożu (nie podnosić palców do góry)- rozluźnienie.

Ćwiczenia oddechowe

W korekcji wad postawy ćwiczenia oddechowe odgrywają ogromną rolę. Poprawiają ruchomość klatki piersiowej oraz usprawniają wentylację płuc.

1. Stanie plecami przy ścianie. Wspięcie na palce i głęboki wdech nosem, opad na stopy i wdech ustami wymawiając „s, s”.

2. Leżenie na plecach ramiona wzdłuż tułowia, nogi ugięte w kolanach. Wdech nosem, ramiona przenieść do tyłu, nogi wyprostować, wydech- ramiona i nogi wracają do pozycji wyjściowej.

3. Leżenie na plecach, kończyny górne splecione na karku, kończyny dolne ugięte w stawach kolanowych.. Leżąc na plecach głęboki, spokojny wdech nosem i dwa razy dłuższy wydech ustami ze słyszalnym świstem.

Zabawy do wykorzystania w wielu wadach postawy:

1. „Pływanie żabką”- leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.

2. „Popatrz przez obręcz” – leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcze (kółka). na hasło dzieci unoszą ręce z obręczą nad podłogę i patrzą przez nie na prowadzącego. Na hasło „odpocznij” dzieci kładą obręcze na podłodze.

3. „Rybki w stawie” – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dzieci odpychają się dłońmi od podłogi i ślizgają się po podłodze.

 

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej

Słoneczka, Gwiazdeczki, Ufoludki

 

Miejsce ćwiczeń: pomieszczenie przewietrzone o temperaturze nie niższej niż pokojowa.
Ćwiczenia wykonywać  na kocu, podłodze lub dywanie.
Ubiór: strój gimnastyczny.
Sprzęt: laska gimnastyczna- może być kij od szczotki, piłka, krzesło., woreczek, klocek
Czas ćwiczeń: najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie,  przed posiłkiem po około 20 min.

Uwagi:
– przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie, sprzęt i ubiór
– dokładnie przeczytać zestaw ćwiczeń
– ćwiczenia wykonywać w obecności rodziców lub opiekunów, którzy korygują postawę
dziecka i zapewniają bezpieczeństwo.

Objaśniania skrótów i terminologii:
RR – ramiona
NN – nogi
N – noga
PW – pozycja wyjściowa
T – tułów
PN – prawa noga
LN – lewa noga

 

Ćwiczenia przeciw plecom okrągłym

1. Bieg w miejscu, łopatki ściągnięte, RR z tyłu, uderzanie pietami o dłonie.

2. Przodem do ściany w rozkroku, dłonie oparte na wysokości klatki piersiowej o ścianę, dziecko wykonuje opad tułowia w przód, który pogłębia na 3 i na 4 wraca do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia przeciw bocznemu skrzywieniu kręgosłupa

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze, RR splecione na karku, wdech nosem, wydech ustami głośno sycząc.

2. P. w. – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, RR skrzyżowane na klatce piersiowej.
Unoszenie głowy i RR w przód (naśladowanie ruchu siadania), wytrzymać licząc do 4 lub 6 i powrót do p.w.

3. P. w. – leżenie na brzuchu, RR wyciągnięte w przód (broda przyciągnięta do klatki piersiowej), NN wyprostowane i złączone.

  • wznos NN w górę,
  • rozkrok NN,
  • złączyć NN,
  • powrót do p.w.

Ćwiczenia  przeciw stopie płaskiej i płaskokoślawej

1. Marsz na zewnętrznych krawędziach stóp, palce zgięte podeszwowo, paluch
dotyka podłogi.

2. Siad prosty: naprzemienne zginanie i prostowanie stóp w stawach skokowych z równoczesnym zginaniem palców.

3. Siad na podłodze, palcami stóp chwyt woreczka- klocka, pluszaka i rzut do koszyka lub koła.
Przybory: woreczek, koszyk, pluszak, klocek

Ćwiczenia oddechowe

W korekcji wad postawy ćwiczenia oddechowe odgrywają ogromną rolę. Poprawiają ruchomość klatki piersiowej oraz usprawniają wentylację płuc.

1. Stanie plecami przy ścianie. Wspięcie na palce i głęboki wdech nosem, opad na stopy i wdech ustami wymawiając „s, s”.

2. Leżenie na plecach ramiona wzdłuż tułowia, nogi ugięte w kolanach. Wdech nosem, ramiona przenieść do tyłu, nogi wyprostować, wydech- ramiona i nogi wracają do pozycji wyjściowej.

Zabawy do wykorzystania w wielu wadach postawy

1. „Pływanie żabką”- leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.

2. „Popatrz przez obręcz” – leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcze (kółka). na hasło dzieci unoszą ręce z obręczą nad podłogę i patrzą przez nie na prowadzącego. Na hasło „odpocznij” dzieci kładą obręcze na podłodze.

3. „Rybki w stawie” – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dzieci odpychają się dłońmi od podłogi i ślizgają się po podłodze.