(56) 648 - 67 - 02
pm13@poczta.onet.pl

Zostań w domu – gimnastyka korekcyjna

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 22.06.2020
Zabawy ogólnorozwojowe

Witajcie!

Dziś zapraszam do kilku zabaw ogólnorozwojowych. Mam nadzieje, że lubicie przygody i podróże samochodem. Czy każdy potrafi skakać jak zajączek, żabka lub wiewiórka ?
Zaraz sprawdzimy !

Przebieg zabaw znajdziecie -tutaj-

Na początku przeprowadzimy krótką rozgrzewkę:
– bieg dookoła pokoju w jedną i drugą stronę,
– bieg z wysokim podnoszeniem kolan,
W miejscu:
– 10 pajacyków,
– 10 dużych wiatraków,
– krążenia biodrami w jedną i drugą stronę,
– uginanie i prostowanie kolan – 10 razy,
– 10 małych piłeczek (skoków w miejscu).

Następnie przechodzimy do opowieści ruchowej pt. „Samochód”. Wcześniej ustalamy sposób poruszania się zgodny z opisem zabawy:

Wyobraźcie sobie, że jesteście małymi samochodzikami. Każdy samochodzik potrafi jechać zarówno szybko jak i powoli. Teraz wyobraźcie sobie, że jesteśmy na polnej drodze, więc jedziemy powoli – trucht w miejscu. Nagle nadciągnęły ciemne chmury, zaczął padać deszcz, samochód włączył wycieraczki – 10 skoków jak pajacyk. Deszcz ustaje, słonko świeci, samochód włączył silnik i ruszył dalej – trucht w miejscu. Samochodzik bardzo się pobrudził… Musi pojechać do myjni – szybki trucht w miejscu. W myjni zwalniamy – trucht w miejscu i włączamy szczotki, czyli ruszamy rączkami tak, jak mały młynek. Następnie zatrzymujemy się, kucamy i czyścimy koła (rączki wykonują młynek). Wstajemy i czyścimy z jednej i z drugiej strony lusterka. Czyścimy również z każdej strony szyby. Samochód jest już czysty i możemy wyjechać na autostradę – biegniemy dookoła miejsca zabawy. Na sygnał możemy zmienić kierunek. Nagle „pufff…” – pękła opona. Dziecko podskakuje na jednej nodze, a po kilku skokach zmienia nogę. Musimy dojechać prędko do mechanika. Ooo… już widać zakład mechanika! Całe szczęście, że był niedaleko. Szybka naprawa i jedziemy dalej – biegniemy dookoła miejsca zabawy. Po kilku okrążeniach zatrzymujemy samochód i przechodzimy do gry

GRA ZWIERZĘTA
Cel:
– rozwijanie koordynacji i wyobraźni ruchowej.

Pomoce:
– kartka A4, nożyczki, czarny flamaster lub kredki, kostka do gry.
Z przygotowanych materiałów wykonujemy kartoniki do gry. Czystą kartkę A4 zginamy kilkukrotnie tak, aby powstało sześć okienek. Na każdym okienku z jednej strony rysujemy zwierzątko (możemy je podpisać), a na odwrocie piszemy cyfrę (od 1 do 6) i rysujemy odpowiednią liczbę oczek z kostki do gry.

Liczba graczy:
– dowolna

Opis zabawy:
Karty rozkładamy w jednym miejscu, na uboczu, tak aby nie przeszkadzały w zabawie. Następnie ustalamy sposób poruszania się właściwy dla każdego zwierzątka z przygotowanych kartoników, miejsce zabawy, odległość (jaką mamy pokonać), a także kolejność rzutów. Zabawę powtarzamy 5 razy.

Odmiana:
Przygotowanie i rozłożenie kart nie ulega zmianie. Różnica polega na tym, że po odkryciu jednej karty (np. żabki – 4 oczka), już ją zostawiamy odkrytą. Natomiast w sytuacji gdy, nasz kolejny rzut wyniesie tyle samo (czyli np. ponownie 4) wówczas powtarzamy rzut lub kolejka przechodzi na następną osobę. Gramy do odkrycia wszystkich kart.

ZABAWA MOKRY PIES
Cel:
– rozluźnienie ciała.

Pomoce:
– brak.

Opis zabawy:
Dziecko zamienia się w „mokrego pasa” i przyjmuje pozycję klęku podpartego. W tej pozycji na zmianę podnosimy raz prawą, a raz lewą rękę i wykonujemy energiczne ruchy strząsające. Czynność powtarzamy dla prawej i lewej nogi. Później ruszamy „mokrym ogonem” i głową. Zabawę powtarzamy. Na na koniec pamiętamy o rozciąganiu! Ćwiczenia rozciągające sprawiają, że nasze mięśnie są elastyczne, stawy sprawne, a ciało odprężone i pełne energii.

Co robimy?
– Siadamy w wygodnej pozycji, tak aby nasze stopy były do siebie zwrócone i przyklejone. Prostujemy plecy, dłonie układamy na stopach. Rytmicznie poruszamy kolanami do góry i w dół tak, aby naśladować ruch skrzydeł motyla.
– Następnie z tej pozycji kładziemy się na plecach, prostujemy ręce za głowę i delikatnie przez 10 sekund poruszamy nogami.
– Na koniec prostujemy również nogi i spokojnie oddychamy. Na wdech (nosem) przenosimy wyprostowane ramiona za głowę, a na wydech – wypuszczamy powietrze ustami i kładziemy dłonie na podłodze. Powtarzamy 10 razy.

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 15.06.2020
Ćwiczenia przeciwko płaskostopiu

Witam Was serdecznie !
Dzisiaj proponuję wszystkim przedszkolakom kilka ćwiczeń, które wzmocnią mięśnie stóp.

1. Rozgrzewka:
– bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan przez 15 sekund,
– 10 pajacyków,
– 10 sekund dużych wiatraków w przód (tj. naprzemianstronne krążenia ramion
w przód),
– 10 sekund dużych wiatraków w tył (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w tył)
– 5 razy krążymy biodrami w prawą i 5 w lewą stronę (dłonie układamy na
bioderkach),
– łączymy nogi, kładziemy dłonie na kolana i 5 razy zginamy i prostujemy złączone kolana (zwracając uwagę na złączone stopy),
– 10 tzw. „piłeczek” w miejscu (skoki obunóż w miejscu).

2. Ćwiczenie
Siadamy w rozkroku, plecy proste, ramiona szeroko otwarte (ręce są przedłużeniem barków). Na hasło „jeden” próbujemy dotknąć prawą dłonią lewej stopy (wykonujemy skrętoskłon z równoczesnym obrotem głowy i lewej ręki za siebie), na „dwa” – prostujemy się, na „trzy” dotykamy prawą dłonią lewej nogi i na „cztery” – powrót. Powtarzamy dwa razy.

3. Zabawa „Wieszamy pranie”.
Co daje?
– wzmacnia mięśnie stóp
– uczy cierpliwości
– wiele frajdy z wykonania zadania
Dla kogo?
Dla każdego przedszkolaka.
Potrzebne:
Trzy krzesełka, sznurek (ew. skakanka lub guma do skakania), skarpetki różnej wielkości (10 sztuk), miska.
Opis zabawy:
Rozstawiamy dwa krzesełka, do których przywiązujemy sznurek. Naprzeciwko sznurka stawiamy miskę z „praniem” i krzesełko dla dziecka. Zadaniem dziecka jest wyciągać stopą skarpetę i zawiesić ją na sznurku.
Po skończonym „praniu” mama lub tata rozkłada na podłodze zwinięte ubrania, np. bluzę, spodnie, koszulki z długim rękawem.

4. Zabawa „Rozkładamy pranie”.
Co daje?
– wzmacnia mięśnie stóp
Dla kogo?
Dla każdego przedszkolaka
Potrzebne:
Spodnie, bluzka z długim rękawem, szalik itp.
Opis zabawy:
Wybrany element garderoby kładziemy zwinięty na podłodze. Zadaniem dziecka jest wyprostować daną rzecz tylko przy użyciu swoich stóp.
Odmiana:
Zabawa „składamy pranie” (dla starszych) – Rozłożone ubrania staramy się poskładać tylko przy użyciu stóp.

5. Wspólnie porządkujemy pokój i pomagamy poskładać rozłożone ubrania lub inne elementy garderoby.

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 08.06.2020
Wzmacniamy mięśnie brzucha i grzbietu

1. Rozgrzewka:
– bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan przez 15 sekund,
– 10 pajacyków,
– 10 sek dużych wiatraków w przód (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w przód),
– 10 sek dużych wiatraków w tył (tj. naprzemianstronne krążenia ramion w tył)
– 5 razy krążymy biodrami w prawą i 5 w lewą stronę (dłonie układamy na bioderkach),
– łączymy nogi, kładziemy dłonie na kolana i 5 razy zginamy i prostujemy złączone kolana (zwracając uwagę na złączone stopy),
– 10 tzw. „piłeczek” w miejscu (skoki obunóż w miejscu),
– w siadzie skrzyżnym: klaskanie nad głową i z tyłu za plecami x 10.

2. Zabawa „Jakim jestem zwierzątkiem?”
Każda osoba zastanawia się jakim chciałaby być zwierzątkiem. Ustalamy kolejność uczestników. Uczestnik przy pomocy ruch swojego ciała prezentuje wybrane przez siebie zwierzątko. W czasie zabawy można wydawać dźwięki, ale nie można mówić ludzkim głosem. Pozostali uczestnicy zgadują o jakie zwierze chodzi.

3. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie brzucha i grzbietu:
a) W pozycji niskiej – klęk podparty, tj. podłogę dotykają kolana oraz dłonie ułożone pod klatką piersiową, pośladki uniesione).
Ruch: na „raz” podnosimy i prostujemy w kolenie dowolną nogę, na „dwa” noga wraca na miejsce, na „trzy” podnosimy i prostujemy drugą nogę i na „cztery” – powrót. Powtarzamy 5 razy na każdą stronę. Zwracamy uwagę aby wyprostowana noga była przedłużeniem kręgosłupa.

b) Przejście do siadu klęcznego, tj. pośladki na piętach, kolana i stopy złączone, plecy proste, dłonie ułożone na udach.
Ruch: na „raz” uniesienie prostych ramion do góry nad głowę, na „dwa” opuszczenie rąk na podłogę (do wyprostowania rąk), wytrzymujemy ok 5 sekund i powtarzamy pięć razy.

c) Powrót do pozycji klęku podpartego – na „raz” brodę zbliżamy do prawego kolana, na „dwa” wracamy do pozycji wyjściowej, na „trzy” zbliżamy brodę do lewego kolana, a na „cztery” powrót. Powtarzamy 5 razy na każde kolano.

d) Przechodzimy do leżenia przodem, tj. na brzuchu. Prostujemy ręce do przodu i łączymy nogi.
Ruch: Na „raz” unosimy ręce, szyję i głowę do góry – wykonujemy wdech. Na „dwa” powrót i wydech. Powtarzamy 5 razy.
Zostajemy w tej samej pozycji i na „raz” unosimy w tym samym czasie ręce i nogi do góry – wdech, na „dwa” wydech i powrót. Powtarzamy 5 razy.

4. Zabawa „Pająk i muchy”
Wybrana osoba jest „pająkiem”, a pozostałe osoby to „muchy”, które latają dookoła pokoju. Na hasło „Pająk!” wszyscy się zatrzymują. Kto nie zdąży się zatrzymać lub poruszy się – odpada (siada w ustalonym miejscu).

5. Zabawa „Minutka”
Wybrana osoba trzyma stoper, a pozostałe przechodzą do leżenia na plecach. Na hasło „minutka” wszyscy zamykają oczy i próbują wstać, gdy uznają, że właśnie upłynęło 60 sekund. Kto najlepiej wyczuje upływ czasu – wygrywa.

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 01.06.2020
Wzmacniamy mięśnie brzucha

Witajcie!

Zapraszam wszystkie przedszkolaki do sportowej przygody. Pamiętamy, że ruch jest bardzo ważny i sprawia nam wiele radości i przyjemności. Zaproście do wspólnej zabawy więcej osób, bo im więcej nas się bawi, tym lepiej dbamy o nasze zdrowie! Do zabawy będziemy potrzebować gumowe piłki (najlepiej jedną dla każdej osoby).

Na początku przeprowadzimy krótką rozgrzewkę:
– bieg dookoła pomieszczenia w jedną i drugą stronę,
– bieg z wysokim podnoszeniem kolan.
W miejscu:
– 10 pajacyków,
– 10 dużych wiatraków,
– krążenia biodrami w jedną i drugą stronę,
– uginanie i prostowanie kolan – 10 razy,
– 10 małych piłeczek (skoków w miejscu).

Następnie przechodzimy do zabaw i ćwiczeń:

1. Piłka toczy się po nogach.
Co daje?
– wzmacnia mięśnie brzucha.

Opis ćwiczenia:
Dziecko siada z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Piłkę układamy na stopach. Na ustalony sygnał dziecko unosi wyprostowane nogi w górę tak, aby piłka przetoczyła się po nogach na biodra, a następnie dziecko unosi biodra (wykonując podpór tyłem), tak aby piłka wróciła po nogach do stóp. Ćwiczenie powtarzamy pięć razy.

2. Piłka toczy się po nogach w parze.

Opis ćwiczenia:
A teraz siadamy przodem do siebie z nogami wyprostowanymi, złączonymi i stopami zgiętymi podeszwowo (tak aby palce stóp dotykały się wzajemnie). Na biodrach pierwszej osoby układamy piłkę. Następnie osoba, która ma piłkę unosi biodra do góry (do podporu tyłem), tak aby piłka przetoczyła się po nogach do stóp i „przeszła” na nogi drugiej osoby. Następnie druga osoba próbuje wykonać ćwiczenie w taki sam sposób. Powtarzamy cztery razy.

3. Przetocz piłkę dookoła ciała.

Opis ćwiczenia:
Uczestnicy siedzią z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Jeden z uczestników trzyma ręką piłkę. Na ustalony sygnał pierwsza osoba kładzie piłkę na podłodze z jednej strony ciała, np. prawej i poprzez skrętoskłon toczy piłkę dookoła swoich nóg, a następnie podaje następnej osobie, która wykonuje takie samo ćwiczenie. Ćwiczenie powtarzamy pięć razy.

4. Przenoszenie nóg nad piłką.
Uwagi: jeśli do dyspozycji mamy więcej piłek, to nie musimy ustalać kolejności osób i możemy bawić się równocześnie.

Opis ćwiczenia:
Uczestnik siedzi z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce oparte za plecami. Piłkę ustawia na podłodze, na wysokości łydek. Na ustalony sygnał, uczestnicy unoszą wyprostowane i złączone nogi do góry i próbują przenieść je nad piłką, tak aby jej nie dotknąć. Wykonujemy 2 serie po 4 powtórzenia. Czas przerwy między ćwiczeniami to 15 sekund.

5. Łączenie nóg nad piłką.
Co daje?
– wzmacnia mięśnie brzucha,
– uczy współpracy.

Opis ćwiczenia:
Do wykonania tego ćwiczenia siadamy naprzeciwko siebie z nogami wyprostowanymi w rozkroku. Między ćwiczącymi na podłodze leży piłka. Na ustalony sygnał równocześnie ćwiczący unoszą wyprostowane nogi do góry, tak aby złączyć je nad piłką i dotknąć się paluszkami. Następnie opuszczają nogi do rozkroku.

6. Toczenie piłki plecami po ścianie.
Co daje?
– ćwiczenie rozluźniające.
Uwagi: Do wykonania tego ćwiczenia potrzebujemy fragment wolnej ściany.

Opis zabawy:
Dziecko stoi tyłem do ściany. Rodzic pomaga ustawić piłkę na wysokości łopatek dziecka (dziecko dociskała plecami piłkę do ściany). Na ustalony sygnał dziecko wykonuje przysiady, tak aby utrzymać piłkę plecami na ścianie. Ręce układamy w „skrzydełka”. Czas wykonania ćwiczenia około 60 sekund.

7. Po wykonaniu ostatniego ćwiczenia ładnie sobie dziękujemy i wspólnie sprzątamy w pokoju.

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 25.05.2020
Zabawy z piłkami

Witajcie!

Zapraszam wszystkie przedszkolaki do sportowej przygody. Pamiętamy, że ruch jest bardzo ważny i sprawia nam wiele radości i przyjemności. Zaproście do wspólnej zabawy więcej osób, bo im więcej nas się bawi, tym lepiej dbamy o rodzinne zdrowie! Do zabawy będziemy potrzebować gumową piłkę i dwa papierowe kubeczki (lub małe maskotki).

Na początku przeprowadzimy krótką rozgrzewkę:
– bieg dookoła pomieszczenia w jedną i drugą stronę,
– bieg z wysokim podnoszeniem kolan.

W miejscu:
– 10 pajacyków,
– 10 dużych wiatraków,
– krążenia biodrami w jedną i drugą stronę,
– uginanie i prostowanie kolan – 10 razy,
– 10 małych piłeczek (skoków w miejscu).

Następnie przechodzimy do kolejnych zabaw i ćwiczeń:

1. Toczenie piłki do partnera.
Co daje?
– przeciwdziała plecom okrągłym,
– wzmacnia mięśnie piersiowe.

Opis ćwiczenia:
Dziecko leży na brzuchu i trzyma piłkę w dłoniach (przed głową). Rodzic siedzi na piętach ok. 1,5 – 2 m przed dzieckiem, przodem do niego. Następnie dziecko unosi łokcie nad podłogę i odpycha piłkę tak, aby ta potoczyła się do rodzica. Powtarzamy pięć razy.

2. Traf piłką do bramki.
Co daje?
– przeciwdziała plecom okrągłym,
– wzmacnia mięśnie piersiowe,
– doskonali celność.
Potrzebne:
– dwa papierowe kubeczki (ewentualnie dwie małe maskotki lub figurki).

Opis ćwiczenia:
Dziecko pozostaje w tej samej pozycji i trzyma piłkę przed głową. Rodzic ustawia przed dzieckiem w odległości 1,5 – 2 m „bramkę” z papierowych kubeczków (lub innych przedmiotów). Na ustalony sygnał rodzica dziecko unosi łokcie nad podłogę i wypychając piłkę stara się trafić do „bramki”. Powtarzamy ćwiczenie pięć razy.

3. Podania piłki bokiem.
Co daje?
– wzmacnia mięśnie skośne brzucha,
– ćwiczy nawyk prawidłowej postawy.
– przeciwdziała plecom okrągłym.

Opis ćwiczenia:
Rodzic siada wraz z dzieckiem z nogami wyprostowanymi w rozkroku, tyłem do siebie, w odległości około 50 centymetrów. Jedna osoba trzyma w dłoniach piłkę. Na określony sygnał, ćwiczący wspólnie wykonują skręt tułowia w jedną stronę i przekazują sobie piłkę. Po przekazaniu piłki wykonujemy skręt tułowia w przeciwną stronę i ponownie przekazujemy piłkę. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy na każdą stronę.

4. Podania piłki bokiem z położeniem jej za sobą (ćwiczenie dla sześciolatków)
Co daje?
– wzmacnia mięśnie skośne i proste brzucha,
– ćwiczy nawyk prawidłowej postawy.

Opis ćwiczenia:
Zostajemy w tej samej pozycji, ale zwiększamy odległość o 100 cm. Między ćwiczącymi na podłodze leży piłka. Ustalamy osobę, która rozpocznie ćwiczenie. Pierwsza osoba wykonuje skręt tułowia w PRAWO z pochyleniem w tył, bierze piłkę w dłonie, prostuje plecy i wykonuje mocny skręt tułowia w LEWO kładąc piłkę w to samo miejsce na podłodze, dla drugiej osoby. W podobny sposób ćwiczenie wykonuje druga osoba. Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.

5. Podania piłki do siebie.
Co daje?
– doskonali umiejętność rzucania i łapania.

Opis ćwiczenia:
W pozycji wysokiej – w staniu przodem naprzeciwko siebie w odległości ok 1,5 m wykonujemy rzuty i chwyty piłki. Ćwiczenie powtarzamy 10 razy.

Odmiana dla spryciarzy:
– po wykonaniu rzutu robimy przysiad i dłońmi dotykami podłogi,
– po wykonaniu rzutu robimy obrót,
– po wykonaniu rzutu robimy przysiad i wyskakujemy do góry jak „rakieta”.

6. Rzuć i złap piłkę.
Co daje?
– doskonali umiejętność rzucania i łapania,
– kształtuje umiejętność reagowania na ustalony sygnał.

Opis ćwiczenia:
Ustalamy kolejność uczestników zabawy. Następnie pierwsza osoba chodzi po pokoju z piłką w dłoniach i czeka na ustalony sygnał sędziego (drugiej osoby stojącej z boku). Na ustalony sygnał podrzuca piłkę w górę i stara się ją złapać. Ćwiczenie powtarzamy pięć razy, później następuje zmiana osób ćwiczących.

7. Piłka do kosza.
Co daje?
– doskonali celność i umiejętność rzucania.

Opis ćwiczenia:
Ustalamy kolejność uczestników i miejsce rzutów do „kosza”. Pierwsza osoba stoi w oznaczonym miejscu z piłką w dłoniach. Druga stoi w odległości ok 1,5 – 2 m i układa ręce w „koło”. Na ustalony sygnał pierwsza osoba wykonuje rzut piłki w górę, tak aby piłka wpadła do „kosza”, czyli między ręce drugiej osoby. Za każde umieszczenie piłki w „koszu” otrzymujemy jeden punkt. Ćwiczenie powtarzamy pięć razy, a następnie podajemy piłkę kolejnej osobie.
Uwaga: jeśli w zabawie bierze udział więcej osób, to warto ustawić się w kole lub w kształcie trójkąta.

8. Toczenie piłki stopami po ścianie.
Co daje?
– działa uspokajająco,
– przeciwdziała płaskostopiu.
Przygotowanie: do tego ćwiczenia potrzebujemy kawałek wolnej ściany i jedną gumową piłkę.

Opis ćwiczenia:
Dziecko kładzie się na plecach przy ścianie z nogami ugiętymi. Rodzic wkłada piłkę pod stopy dziecka. Zadaniem dziecka jest toczyć piłkę po ścianie w górę i w dół. Ćwiczenie wykonujemy około 60 sekund.

9. Po wspólnych zabawach ładnie sobie dziękujemy i wspólnie porządkujemy pokój.

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej – 18.05
„Mamo, tato –ćwicz razem ze mną”

Wspólnie zadbajmy o prawidłowy rozwój naszych dzieci. Zwróćmy uwagę na prawidłową postawę.

Co to jest prawidłowa postawa?

Postawą określamy układ ciała, jaki przybiera człowiek stojąc swobodnie w pozycji pionowej. W prawidłowej postawie głowa nie jest wysunięta do przodu, znajduje się nad kręgosłupem. Barki są na jednym poziomie, łopatki lekko przylegają do klatki piersiowej – nie odstają. Brzuch nie powinien być nadmiernie wysunięty do przodu. Stopy odpowiednio wysklepione . Prawidłowa postawa to rozwój i zdrowie dziecka.

Dzisiaj proponuję ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Starajcie się ćwiczyć dokładnie. Ćwiczcie około 15 – 30 minut. Zapraszam!

1. Rozgrzewka
• Bieg w miejscu wysoko unosząc kolana
• Krążenie naprzemianstronne ramion
• 20 pajacyków w leżeniu tyłem na podłodze , dywanie, macie do ćwiczeń
• Dowolne ćwiczenie, które każdy wybiera sam

2. Zabawa Orkiestra- usprawniamy mięśnie podeszwowe stopy.
Wystukujemy palcami stopy (naśladując np. grę na pianinie) rytm dowolnej piosenki.

3. Zabawa Jeż- rozwijamy czucie głębokie mięśni stóp.
Przybory: guziki, groch, kredki i inne przybory kładziemy w bliskich odległościach. Chodzimy po lesie, w którym ukryły się jeże.

4. Ćwiczenia równowagi i koncentracji wzmacniające mięśnie kręgosłupa.
Pozycja drzewa – z pozycji stojącej na jednej nodze podnosimy drugą nogę, zginamy ją i opieramy na kolanie nogi wyprostowanej lub poniżej .Ręce wyciągnięte nad głową próbujemy złączyć dłonie. W tej pozycji jak najbardziej korzystamy ze ściany. Jest to pozycja balansowa więc trudna do opanowania przez dzieci- lecz mimo to chętnie się z nią zmagają.

5. Ćwiczenia oddechowe, które redukują napięcia mięśniowe.
Połóż się wygodnie na plecach . Wyprostuj kręgosłup, zrelaksuj ramiona, nogi ugięte w stawach biodrowych i kolanowych. Stopy oparte o podłoże zamknij lub przymknij oczy, dłonie ułóż wzdłuż tułowia lub na brzuchu . Zacznij oddychać przeponą: przy wdechu napełnij brzuch powietrzem jak balon, przy wydechu wypuść je. Wydech powinien być dłuższy niż wdech. Wdech przez nos, powolnych wydech przez usta. Wykonaj 5 wdechów i wydechów.

Prawidłowa postawa – ćwiczenia korekcyjne dla dzieci – 11.05

Proponuję kilka ćwiczeń, które kształtują prawidłową postawę i angażują wszystkie grupy mięśni. Zapraszam do wspólnej zabawy z dziećmi.
Do wykonania ćwiczeń będą potrzebne:
• krzesło,
• mata, dywan
• mała piłka, klocki, miseczka
• średnia piłka,
• poduszka

Następnie zapraszam do obejrzenia filmu i wspólnie z dziećmi wykonywania ćwiczeń.
Gimnastyka korekcyjna „Trzymaj się prosto” – przedszkolaki
Miłej pracy życzę.

Zabawy wykorzystywane w wielu wadach postawy:

1. „Kwiatek rośnie” – siad skrzyżny, tułów pochylony do przodu, dłonie na podłodze. Na hasło „kwiatek rośnie” dzieci powoli prostują tułów i wyciągają ręce w górę jak najwyżej. Na hasło „kwiatek więdnie” dzieci powoli wracają do pozycji wyjściowej.
2. „Zdmuchnij świeczkę” – siad skrzyżny z rękami ułożonymi w „skrzydełka”, dłonie zaciśnięte w pięści a jeden palec wyprostowany i skierowany do góry jest „zapaloną świeczką”. Na sygnał dzieci obracają głowę w lewo i „zdmuchują” lewą „świeczkę”. następnie skręcają głowę w prawo i zdmuchują prawą „świeczkę”. Na hasło „zapal świeczkę” dzieci prostują po jednym palcu każdej dłoni.

Zestaw ćwiczeń na stopy płasko-koślawe, koślawość kolan lub bioder

1. Marsz na palcach – podciąganie pięt do wewnątrz.
2. Marsz na piętach.
3. Siad na ławce, krześle – uderzanie o podłogę palcami.
4. Pozycja wyjściowa jw. – zbieranie ręcznika palcami stóp.
5. Siad rozkroczny – toczenie piłki między podeszwami.

Zestaw ćwiczeń dla dzieci z bocznymi skrzywieniami kręgosłupa

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze, RR splecione na karku, wdech nosem, wydech ustami głośno sycząc.
2. P. w. – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, RR skrzyżowane na klatce piersiowej.
Unoszenie głowy i RR w przód (naśladowanie ruchu siadania), wytrzymać licząc do 4 lub 6 i powrót do p.w.
3. P. w. – leżenie na brzuchu, RR wyciągnięte w przód (broda przyciągnięta do klatki piersiowej), NN wyprostowane i złączone.
wznos NN w górę,
rozkrok NN,
złączyć NN,
powrót do p.w. ( 8 razy)

Zestaw ćwiczeń na okrągłe plecy

1. P. w. leżenie przodem. RR wyciągnięte naprzód. 1, 2, 3 unoszenie prostych RR, NN w górę (8 razy).
2. P. w. – leżenie tyłem. RR splecione na karku, łokcie mocno dociśnięte do podłogi i uniesienie nóg w górę. 2, 3 ,4, 5 rozkroki (10 razy).
3. P. w. leżenie przodem
RR w bok woreczki w dłoniach;
1, 2, 3 unoszenie RR w górę(15 razy).

Ćwiczenia oddechowe

1. Leżenie na plecach nogi ugięte w kolanach, ramiona wyprostowane wzdłuż tułowia. Woreczek 0,5 kg leży na dolnej partii żeber i pępka. Wciągnij dużo powietrza nosem-wdech i wypuść powietrze ustami – wydech 2x dłuższy niż wdech.
2. Siad okroczny na taborecie. W każdej ręce woreczek 200g. Unieść powoli wyprostowane kończyny górne bokiem w górę i opuszczać w dół. Przy unoszeniu rąk – wdech nosem przy opuszczeniu wydech ustami.
3. Siad na krześle, tułów pochylony do przodu, kończyny górne swobodnie zwisają. Wyprost tułowia i wzniesienie ramion w górę z jednoczesnym wdechem nosem. Powrót do pozycji wyjściowej i wydech ustami.

Ćwiczenia dla dzieci – prawidłowa postawa

U dzieci często można zauważyć postawę ciała, która charakteryzuje się okrągłymi plecami czy uwypuklonym brzuchem. Proponuję kilka prostych ćwiczeń, które kształtują prawidłową postawę, ale także angażują w zabawę i stanowią dodatkową formę spędzania wolnego czasu z dziećmi.

Do wykonania ćwiczeń będą potrzebne:
• kartka papieru,
• mata, dywan
• mała piłka,
• średnia piłka,
• hula hop,
• książka, poduszka, klocki

Następnie zapraszam do obejrzenia filmu >Wycieczka do ZOO< i wspólnie z dziećmi wykonania ćwiczeń.

Życzę miłej zabawy .

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej

Marsjanie, Meteorki, Kosmonauci

 

Miejsce ćwiczeń: pomieszczenie przewietrzone o temperaturze nie niższej niż pokojowa.
Ćwiczenia wykonywać  na kocu, podłodze lub dywanie.
Ubiór: strój gimnastyczny.
Sprzęt: laska gimnastyczna- może być kij od szczotki, piłka, krzesło, woreczek, klocek
Czas ćwiczeń: najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie,  przed posiłkiem po około 30 min.

Uwagi:
– przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie, sprzęt i ubiór
– dokładnie przeczytać zestaw ćwiczeń
– ćwiczenia wykonywać w obecności rodziców lub opiekunów, którzy korygują postawę dziecka i zapewniają bezpieczeństwo.

Objaśniania skrótów i terminologii:
RR – ramiona
NN – nogi
N – noga
PW – pozycja wyjściowa
T – tułów
PN – prawa noga
LN – lewa noga
 

Ćwiczenia przeciw plecom okrągłym

1. Bieg w miejscu, łopatki ściągnięte, RR z tyłu, uderzanie pietami o dłonie.

2. Przodem do ściany w rozkroku, dłonie oparte na wysokości klatki piersiowej o ścianę, dziecko wykonuje opad tułowia w przód, który pogłębia na 3 i na 4 wraca do pozycji wyjściowej.

3. Postawa zasadnicza tyłem do ściany, plecy, barki i głowa przylegają do ściany, dziecko zsuwa sie po ścianie do przysiadu i wraca do pozycji wyjściowej.

4. Stanie w rozkroku, laska trzymana pionowo z tyłu na plecach; jedna R na górze druga od dołu, przesuwanie laski do góry i do dołu.

Ćwiczenia przeciw bocznemu skrzywieniu kręgosłupa

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze, RR splecione na karku, wdech nosem, wydech ustami głośno sycząc.

2. P. w. – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, RR skrzyżowane na klatce piersiowej.
Unoszenie głowy i RR w przód (naśladowanie ruchu siadania), wytrzymać licząc do 4 lub 6 i powrót do p.w.

3. P. w. – leżenie na brzuchu, RR wyciągnięte w przód (broda przyciągnięta do klatki piersiowej), NN wyprostowane i złączone.

    • wznos NN w górę,
    • rozkrok NN,
    • złączyć NN,
    • powrót do p.w.

4. P. w. – leżenie przodem, ramiona w bok, w jednej ręce piłka.
Uniesienie tułowia w górę i toczenie piłki z jednej ręki do drugiej na wysokości głowy.

5. P. w. – siad klęczny dwójkami (z rodzeństwem, rodzicem) przodem, ramiona w przód w skos, szeroki nachwyt laski. Opad tułowia w tył z wzajemnym oporowaniem.

Ćwiczenia  przeciw stopie płaskiej i płaskokoślawej

1. Marsz na zewnętrznych krawędziach stóp, palce zgięte podeszwowo, paluch
dotyka podłogi.

2. Siad prosty: naprzemienne zginanie i prostowanie stóp w stawach skokowych z równoczesnym zginaniem palców.

3. Siad na podłodze, palcami stóp chwyt woreczka- klocka, pluszaka i rzut do koszyka lub koła.
Przybory: woreczek, koszyk, pluszak, klocek

4. Siad na podłodze, chwyt piłki podeszwami stóp(wszystkie palce na piłce)
i wyrzut piłki. Przybory: piłka siatkowa, nożna lub gumowa.

5. Siad na krześle lub taborecie(plecy oparte o ścianę lub szafę). Rozsuwanie palców na podłożu (nie podnosić palców do góry)- rozluźnienie.

Ćwiczenia oddechowe

W korekcji wad postawy ćwiczenia oddechowe odgrywają ogromną rolę. Poprawiają ruchomość klatki piersiowej oraz usprawniają wentylację płuc.

1. Stanie plecami przy ścianie. Wspięcie na palce i głęboki wdech nosem, opad na stopy i wdech ustami wymawiając „s, s”.

2. Leżenie na plecach ramiona wzdłuż tułowia, nogi ugięte w kolanach. Wdech nosem, ramiona przenieść do tyłu, nogi wyprostować, wydech- ramiona i nogi wracają do pozycji wyjściowej.

3. Leżenie na plecach, kończyny górne splecione na karku, kończyny dolne ugięte w stawach kolanowych.. Leżąc na plecach głęboki, spokojny wdech nosem i dwa razy dłuższy wydech ustami ze słyszalnym świstem.

Zabawy do wykorzystania w wielu wadach postawy:

1. „Pływanie żabką”- leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.

2. „Popatrz przez obręcz” – leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcze (kółka). na hasło dzieci unoszą ręce z obręczą nad podłogę i patrzą przez nie na prowadzącego. Na hasło „odpocznij” dzieci kładą obręcze na podłodze.

3. „Rybki w stawie” – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dzieci odpychają się dłońmi od podłogi i ślizgają się po podłodze.

Zestawy ćwiczeń do gimnastyki korekcyjnej

Słoneczka, Gwiazdeczki, Ufoludki

 

Miejsce ćwiczeń: pomieszczenie przewietrzone o temperaturze nie niższej niż pokojowa.
Ćwiczenia wykonywać  na kocu, podłodze lub dywanie.
Ubiór: strój gimnastyczny.
Sprzęt: laska gimnastyczna- może być kij od szczotki, piłka, krzesło., woreczek, klocek
Czas ćwiczeń: najbardziej wskazane jest wykonywanie ćwiczeń codziennie,  przed posiłkiem po około 20 min.

Uwagi:
– przed ćwiczeniami należy przygotować pomieszczenie, sprzęt i ubiór
– dokładnie przeczytać zestaw ćwiczeń
– ćwiczenia wykonywać w obecności rodziców lub opiekunów, którzy korygują postawę
dziecka i zapewniają bezpieczeństwo.

Objaśniania skrótów i terminologii:
RR – ramiona
NN – nogi
N – noga
PW – pozycja wyjściowa
T – tułów
PN – prawa noga
LN – lewa noga

 

Ćwiczenia przeciw plecom okrągłym

1. Bieg w miejscu, łopatki ściągnięte, RR z tyłu, uderzanie pietami o dłonie.

2. Przodem do ściany w rozkroku, dłonie oparte na wysokości klatki piersiowej o ścianę, dziecko wykonuje opad tułowia w przód, który pogłębia na 3 i na 4 wraca do pozycji wyjściowej.

Ćwiczenia przeciw bocznemu skrzywieniu kręgosłupa

1. Pozycja wyjściowa – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte na podłodze, RR splecione na karku, wdech nosem, wydech ustami głośno sycząc.

2. P. w. – leżenie na plecach, NN ugięte w stawach kolanowych, RR skrzyżowane na klatce piersiowej.
Unoszenie głowy i RR w przód (naśladowanie ruchu siadania), wytrzymać licząc do 4 lub 6 i powrót do p.w.

3. P. w. – leżenie na brzuchu, RR wyciągnięte w przód (broda przyciągnięta do klatki piersiowej), NN wyprostowane i złączone.

  • wznos NN w górę,
  • rozkrok NN,
  • złączyć NN,
  • powrót do p.w.

Ćwiczenia  przeciw stopie płaskiej i płaskokoślawej

1. Marsz na zewnętrznych krawędziach stóp, palce zgięte podeszwowo, paluch
dotyka podłogi.

2. Siad prosty: naprzemienne zginanie i prostowanie stóp w stawach skokowych z równoczesnym zginaniem palców.

3. Siad na podłodze, palcami stóp chwyt woreczka- klocka, pluszaka i rzut do koszyka lub koła.
Przybory: woreczek, koszyk, pluszak, klocek

Ćwiczenia oddechowe

W korekcji wad postawy ćwiczenia oddechowe odgrywają ogromną rolę. Poprawiają ruchomość klatki piersiowej oraz usprawniają wentylację płuc.

1. Stanie plecami przy ścianie. Wspięcie na palce i głęboki wdech nosem, opad na stopy i wdech ustami wymawiając „s, s”.

2. Leżenie na plecach ramiona wzdłuż tułowia, nogi ugięte w kolanach. Wdech nosem, ramiona przenieść do tyłu, nogi wyprostować, wydech- ramiona i nogi wracają do pozycji wyjściowej.

Zabawy do wykorzystania w wielu wadach postawy

1. „Pływanie żabką”- leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Na sygnał dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rękoma ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.

2. „Popatrz przez obręcz” – leżenie przodem nogami wyprostowanymi i złączonymi, w dłoniach obręcze (kółka). na hasło dzieci unoszą ręce z obręczą nad podłogę i patrzą przez nie na prowadzącego. Na hasło „odpocznij” dzieci kładą obręcze na podłodze.

3. „Rybki w stawie” – leżenie przodem na kocykach z nogami wyprostowanymi i złączonymi, ręce ugięte w łokciach i oparte o podłogę, palce rąk skierowane do środka. Na hasło dzieci odpychają się dłońmi od podłogi i ślizgają się po podłodze.