(56) 648 - 67 - 02
pm13@poczta.onet.pl

Zostań w domu – Gwiazdeczki

Drodzy Rodzice i Dzieci,

zapraszamy Was do wspólnej zabawy. Będziemy tu codziennie zamieszczać propozycje zabaw i zadań do wykonania w domu.

Zapraszamy do kontaktu z nami poprzez grupowego maila i zachęcamy do wysyłania wykonanych prac oraz zadań np. w formie zdjęć.

Adres e-mailgwiazdeczki13@gmail.com

Prosimy o założenie teczki i gromadzenie prac. Chętnie zobaczymy wytwory dzieci.

Życzymy przyjemnej zabawy!

Małgorzata Laskowska

Katarzyna Kilanowska

25.05.2020 – 29.05.2020

Tematyka kompleksowa „Moja rodzina”

Piątek 29.05.2020

Zadanie 1. „Nasze portrety” – zabawa plastyczna

1. Obejrzyj bardzo dokładnie i z bliska twarz mamy lub taty. Zapamiętaj jak najwięcej szczegółów. Nazwij i pokaż wszystkie części twarzy (nos, oczy, policzki, broda itp.)
2. Postaraj się narysować na szablonie portret mamy lub taty (a może uda Ci się narysować oba? 😉 ) Używaj kolorowych kredek, pasteli lub farb. -szablon-
3. Teraz weź lusterko i obejrzyj dokładnie swoją twarz. Narysuj samodzielnie lub z pomocą rodzica swój portret. Porównajcie wszystkie portrety, które stworzyliście. Zauważacie jakieś podobieństwa?
4. Dla wytrwałych karta pracy: odszukaj i dopasuj pary na obrazku. -karta pracy-

Zadanie 2. „Potańcz ze mną” – zabawy ruchowe przy muzyce

A teraz odrobinę szaleństwa 🙂 Ostrzegamy! Ta melodia wpada w ucho 🙂
1. Obejrzyj filmik -tutaj-
2. Zaproś do tańca swoją rodzinkę! Miłej zabawy Gwiazdeczki!

Czwartek 28.05.2020

Zadanie 1. „Jak spędzam czas z rodziną” – rozmowa na podstawie obrazków

1. Obejrzyjcie wspólnie obrazki. -tutaj-
2. Jakie czynności na obrazkach wykonują dzieci i ich rodzice?
3. Co jeszcze można robić razem z mamą, tatą, bratem lub siostrą? Jak można wspólnie spędzać czas? Opowiedz co Ty najbardziej lubisz robić wspólnie z Twoją rodziną.
4. A na koniec wybierz jedną kolorowankę rodziny i pokoloruj ją tak starannie jak tylko potrafisz 🙂
-kolorowanka 1-
-kolorowanka 2-
-kolorowanka 3-
-kolorowanka 4-

Zadanie 2. „Dźwięki wysokie i niskie” – zabawa umuzykalniająca

1. Obejrzyj i wysłuchaj uważnie filmiku -tutaj-
2. Zaproś do zabawy mamę, tatę, siostrę lub brata. Zaśpiewaj krótką piosenkę na przywitanie, która jest na początku filmiku.
2. Słuchaj poleceń podczas rozgrzewki.
3. Wykonuj polecenia w dalszej części filmiku, poznasz dźwięki wysokie i niskie 🙂
Miłej zabawy!

Środa 27.05.2020

Zadanie 1.  „Różnice i cienie” – odszukiwanie na obrazkach

1. Odszukaj na obrazkach różnice między siostrami, policz ile różnic znalazłeś -obrazki-
2. Odszukaj na obrazkach różnice między braćmi, policz ile różnic znalazłeś.
3. Znajdź cień pasujący do postaci siostry i brata.

Zadanie 2. ,,Ja i moja rodzina” – zabawa ruchowa z formie opowieści B. Formy

1. Przeczytajcie treść opowiadania.
2. Zaproś do zabawy innych członków rodziny. Odgrywajcie scenki.

„Na dworze jest ładna pogoda. Świeci słońce i wieje ciepły wietrzyk. Mamusia, tatuś i ich dzieci idą na spacer do parku (marsz po pokoju).

Podczas spaceru słuchają jak śpiewają ptaki (wszyscy zatrzymują się, spoglądają w górę, nasłuchują).

Postanowili zjeść lody (naśladują lizanie lodów)

Kiedy tak spacerowali, rozbolały ich nogi i postanowili odpocząć. Usiedli na ławce. Wtedy przybiegła do nich wiewiórka. Dzieci dały jej orzeszki (dzieci przechodzą do przysiadu i naśladują wiewiórki jedzące orzechy).”

3. A może wymyślicie dalszy ciąg opowieści lub stworzycie własną? Zachęcamy! 🙂

Wtorek 26.05.2020

Dziś jest bardzo ważny dzień. Dziś swoje święto obchodzą wszystkie mamusie, także Twoja 🙂 Postaraj się, by ten dzień był dla Twojej Mamy wyjątkowy.

Zadanie 1.  „Moja Mama” – piosenka

1. Posłuchaj piosenki i obejrzyj filmik. -tutaj-
2. Porozmawiajcie na temat tego co robi mama? Co Ty lubisz najbardziej robić z mamą? Czy mama ma mało obowiązków czy dużo? jak możesz pomóc mamie?
A może pomożesz mamie, np. w składaniu prania albo w innych obowiązkach? 😉

Zadanie 2. „Serce dla Mamy” – praca plastyczna z masy solnej

1. Rodzicu przygotuj wspólnie z dzieckiem masę solną, pozwól by dziecko mieszało i dosypywało składniki.
Przepis na domową masę solną -tutaj-

1 Szklanka mąki pszennej
1 szklanka soli
0,5 szklanki mąki ziemniaczanej
0,5 szklanki wody

2. Z wcześniej przygotowanej masy solnej ulep serce.
3. Po wyschnięciu masy solnej pomaluj serce farbami. Pamiętaj, że farby też muszą wyschnąć. Możesz też dowolnie ozdobić serduszko np. brokatem.
4. Gdy serce wyschnie wręcz je swojej Mamie i daj dużego buziaka.
Koniecznie zróbcie zdjęcie swojego dzieła i prześlijcie je do nas 🙂

Poniedziałek 25.05.2020

Zadanie 1. „Drzewo genealogiczne” – rozmowa na podstawie obrazka.

1. Obejrzycie obrazek przykładowego drzewa genealogicznego

-Drzewo genealogiczne 1-

-Drzewo genealogiczne 2-

2. Rodzicu postaraj się wyjaśnić dziecku na czym polega tworzenie drzewa genealogicznego.
3. Spróbuj wymienić i policzyć wszystkich członków Twojej rodziny.
4. Ułóż tyle patyczków/ kredek, ile liczy Twoja rodzina.
5. Jeśli macie ochotę stwórzcie drzewo genealogiczne swojej rodziny

Zadanie 2. „My właśnie my” – zabawa ruchowa przy piosence.

1. Wykonujcie polecenia zawarte w piosence. -piosenka-
2. Postarajcie się odtworzyć rytm piosenki

18.05.2020 – 22.05.2020

Tematyka kompleksowa „Gdzie, kto pracuje?”

Piątek 22.05.2020

Zadanie 1. „Zgadnij, kto to?” – rozwiązywanie zagadek

1. Posłuchajcie wiersza „Wszyscy dla wszystkich” -wiersz-
2. O kim opowiada wiersz?
3. Czyj zawód jest najważniejszy?
4. Rozwiążcie -zagadki-
5. Narysujcie po śladzie drogę do właściwego pojazdu -karta pracy 1-
6. Pokolorujcie tyle kółek, ile jest przedmiotów na obrazie -karta pracy 2-
7. Jeśli udało Wam się wykonać wszystkie zadania to wykonajcie jeszcze „Matematyczny wierszyk”

Krok do przodu, w lewo , w prawo.
Krok do tyłu rusz się żwawo.
Teraz na przód aż trzy kroki…
i do góry dwa podskoki.

Miłej zabawy!!!

Zadanie 2. „Ruletka ruchowa”

1. Zakręć kołem
2. Wykonaj wylosowane ćwiczenie kilka razy
-Ruletka ruchowa-

Czwartek 21.05.2020

Zadanie 1. „Auto” – wykonanie auta z papierowej rolki

1. Popatrzcie i powiedzcie, do kogo należą te auta. -pojazdy-
2. Powtórzcie numery alarmowe
3. Wykonajcie auto z papieru wg własnego pomysłu lub wg wzoru -samochód z rolek-
4. Nazwijcie figury, które będziecie wykorzystywać do wykonania pracy oraz kolory.
5. Czyje to auto? Dopasujcie! -karta pracy-
6. Pokażcie nam swoje prace!

Zadanie 2. „My, właśnie my” – zabawy rytmiczne

1. Bawcie się przy muzyce
2. Reagujcie na pauzę
3. Dostosowujcie ruch do muzyki
4. Zmieniajcie kierunek poruszania po usłyszeniu odpowiedniego sygnału -Rytmiczna rozgrzewka-

Środa 20.05.2020

Zadanie 1. „Na ratunek” – bajka edukacyjna

1. Zagadka:

Jedzie gasić pożar
na głośnym sygnale.
Płomieni i ognia
nie boi się wcale.

2. Dziś porozmawiamy o pracy strażaka
3. Obejrzyjcie -film-
4. Opowiedzcie, co się wydarzyło w bajce?
5. Czy dzieci dobrze się zachowały?
6. Pod jaki numer zadzwoniły?
7. Co jest potrzebne strażakowi do pracy? (jakie narzędzia?)
8. Dokończ rytm -karta pracy 1-
9. Złóżcie obrazek z figur geometrycznych -karta pracy 2-

Zadanie 2. Ruletka ruchowa

1. Zakręć kołem
2. Wylosowane ćwiczenie wykonaj 4 razy
-Ruletka ruchowa-

Wtorek 19.05.2020

Zadanie 1. „Numery alarmowe” – kolorowanie

1. Czy wiecie, co to są numery alarmowe?
2. Obejrzyjcie film, a dowiecie się w jakich sytuacjach należy wezwać pomoc i na jaki numer zadzwonić. -film-
3. Czyją pracę zobaczyliście na filmie?
4. Odszukajcie w telefonach rodziców poszczególne numery. Pamiętajcie, nigdy nie dzwonimy tam dla zabawy!!!
5. Porozmawiajcie z rodzicami, w jakich sytuacjach trzeba dzwonić na te numery oprócz tych, które widzieliście na filmie.
6. Dzwoniąc na numery alarmowe należy się przedstawić i podać swój adres.
7. Powiedz rodzicom jak się nazywasz i gdzie mieszkasz.
8. Pokoloruj nr alarmowy lub wyklej go plasteliną, bądź kolorowym papierem. -kolorowanka-
9. Zapamiętaj ten numer.
10. Umieść swoją pracę w widocznym miejscu, w domu.

Zadanie 2. „112 numer ratunkowy”- słuchanie piosenki

1. Posłuchajcie piosenki -piosenka-
2. Opowiedz o czym opowiada piosenka
3. Czy wiesz kogo można wezwać pod numerem ratunkowym
4. Śpiewaj refren piosenki
5. Zapamiętaj ważny numer 112!!!

Poniedziałek 18.05.2020

Zadanie 1. „Poznajemy miejsca pracy i różne zawody” – film

1. Zapytaj rodziców, czym się zajmują? (jaki maja zawód?)
2. Rodzicu, opowiedz dziecku, czym się zajmujesz, jaki jest twój zawód.
3. Obejrzyjcie film o zawodach wykonywanych przez dorosłych  -film-
4. Wymieńcie poznane zawody.
5. Nazwijcie zawody na obrazach  -obrazki-
6. Przyporządkujcie przedmioty do zawodów
7. Wykonajcie sobie wzajemnie masażyk (w pozycji siedzącej, mając plecy partnera przed sobą).

Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)
Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)
Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)
Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)
Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk z góry na dół)
Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)
I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)
Obrazek maluję (dowolne kreślenie palcami na plecach partnera).

Zadanie 2. Ruletka ruchowa

1. Zakręć kołem
2. Wylosowane ćwiczenie wykonaj 4 razy
-Ruletka ruchowa-

11.05.2020 – 15.05.2020

Tematyka kompleksowa „Tęcza – wielobarwny most

Piątek 15.05.2020

Zadanie 1. „Podwodny świat” – zabawy matematyczne

1. Obejrzyjcie film -film-
2. Powiedzcie, jakie zwierzęta żyją w wodzie?
3. Jakie mają kolory?
4. Do zabawy przygotujcie spinacze do bielizny – to będą „wodne zwierzęta”
5. Podzielcie wszystkie „wodne zwierzęta” wg kolorów -przykład-
6. Policzcie ile jest „wodnych zwierząt” w poszczególnych kolorach
7. Jakiego koloru jest najwięcej?
5. Których jest tyle samo?
8. Policz i narysuj tyle kresek ile jest zwierząt -karta pracy 1-
9. Ułóż puzzle -puzzle-
10. Dokończ rytm. W miejscu kropek wstaw odpowiednie zwierzę -karta pracy 2-

Zadanie 2. „Ruletka ruchowa”

1. Zakręć kołem
2. Wykonaj wylosowane ćwiczenie kilka razy
-Ruletka ruchowa-

Czwartek 14.05.2020

Zadanie 1. „Tęcza” – wycinanie i naklejanie

1. Przypomnijcie sobie, w jaki sposób powstaje tęcza
2. Wyszukajcie papieru w kolorach tęczy
3. Poproście rodziców o narysowanie linii na kartkach
4. Z każdego koloru wytnijcie po jednym pasku i przyklejcie w odpowiedniej kolejności – jak -na wzorze-
5. Pokażcie nam swoją pracę
6. Zamiennie lub dodatkowo możecie wykleić tęczę z plastelinowych kulek -wyklejanka-
7. Miłej zabawy!

Zadanie 2. „Preludiom deszczowe” – słuchanie utworu F. Chopina

1. Posłuchajcie utworu -„Preludium deszczowe”-
2. Czy muzyka jest smutna czy wesoła?
3. Powiedzcie, o czym opowiada muzyka?
4. Do zabawy przygotujcie wstążkę, apaszkę, szalik lub serwetkę.
5. Bawcie się przy muzyce
6. Jeśli macie ochotę to namalujcie lub narysujcie obraz do muzyki
7. Co na nim umieścicie?
8. Pokażcie nam swoje wytwory!
Przyjemnej zabawy!

Środa 13.05.2020

Zadanie 1. „Skąd się bierze deszcz?” – prezentacja multimedialna

1. Zagadki słuchowe  -odgłosy burzy, deszczu, wiatru-
2. Nazwijcie odgłosy.
3. Zobaczcie film opowiadający o tym, skąd się bierze deszcz. -film-
4. Jeśli już wiecie, jak powstaje deszcz pokolorujcie obrazek. -obrazek-
5. Wiosną i latem można zaobserwować burzę. Czy wiecie, że burza może być niebezpieczna i trzeba wiedzieć, co zrobić aby czuć się bezpiecznie. Obejrzyjcie prezentację. -prezentacja-
6. Wybierzcie spośród kilku i pokolorujcie obrazek, który przedstawia bezpieczne zachowanie podczas burzy. -kolorowanka-
7. Skreślcie te obrazki, które wskazują niewłaściwe zachowania.

Zadanie 2. „Gimnastyka ważna sprawa”

1. Popatrzcie na obrazki -obrazki-
2. Wybierajcie kolejno ćwiczenia i spróbujcie je powtórzyć 4 razy każde.
3. Zaangażujcie do zabawy wszystkich domowników. Przyjemnej zabawy!!!

Wtorek 12.05.2020

Zadanie 1. „Magiczna tęcza” – kolorowanie.

1. Zagadka – rozwiążcie zagadkę
Na niebie jej barwy
pięknie się mienią.
Jak most ogromny
łączy niebo z ziemią. (tęcza)

2. Obejrzyjcie film, a dowiecie się, jak powstaje tęcza -Jak powstaje tęcza?-
3. Policzcie, ile kolorów ma tęcza?
4. Wyszukajcie w domu przedmiotów w kolorach tęczy
5. Przygotujcie papierowy talerzyk lub koło wycięte z białego kartonu
6. Podzielcie talerzyk na części i pokolorujcie farbami lub kredkami wg wzoru. -tęczowe kółeczko-
7. Zakręćcie kółeczkiem i powiedzcie co zauważyliście
8. Czy już wiecie jak powstaje tęcza na niebie?
9. Zagrajcie w grę -kolorowe kropki-
10. Przyjemnej zabawy!

Zadanie 2. „Znam kolory”- słuchanie piosenki.

1. Posłuchajcie piosenki „Znam kolory” -piosenka-
2. Oceńcie, czy piosenka jest smutna, czy wesoła; szybka czy wolna?
3. Posłuchajcie jeszcze raz piosenki i wymieńcie o jakich kolorach jest mowa.
4. Wyklaszczcie rytm piosenki
5. Nauczcie się refrenu
6. Spróbujcie zaśpiewać refren
7. Bawcie się przy muzyce. Czy muzyka zaprasza do biegu, marszu czy podskoków?
8. Zaproście domowników do wspólnej zabawy
9. Przyjemnej zabawy!!!

Poniedziałek 11.05.2020

Zadanie 1. „I ja też urosnę” – bajka na podstawie opowiadania Cz. Janczarskiego

1. Obejrzyjcie bajkę. -bajka-
2. Opowiedzcie, co się wydarzyło w bajce?
3. Dlaczego miś nie urósł po deszczu?
4. Dlaczego miś się przeziębił?
5. Komu potrzebny jest deszcz?
6. Jak można chronić się przed deszczem?
7. Ułóżcie na podłodze stare gazety, kartki papieru lub inne przedmioty (kałuże)
8. Starajcie się chodzić tak, aby omijać „kałuże”, jeśli udało wam się „nie zmoczyć nóg”, zróbcie to szybciej – biegając.
9. Narysujcie drogę parasola do chmurki. Pamiętajcie o ochronie przed deszczem. -karta pracy-

Przyjemnej zabawy!

Zadanie 2. „Gimnastyka ważna sprawa”

1. Popatrzcie na obrazki
2. Wybierajcie kolejno ćwiczenia i spróbujcie je powtórzyć 4 razy każde.
3. Zaangażujcie do zabawy wszystkich domowników. -ćwiczenia gimnastyczne
Przyjemnej zabawy!!!

04.05.2020 – 08.05.2020

Tematyka kompleksowa „Kolorowa wiosenna łąka cd.

Piątek 08.05.2020

Zadanie 1. „Wiosenne zagadki” – rozwiązywanie zagadek
1. Rozwiąż zagadki: -zagadki-
2. Dopasuj owada do jego cienia -cienie owadów-
3. Narysuj drugą część pszczoły -pszczoła-
4. Policz kropki na biedronkach (która ma najwięcej, która najmniej?) -biedronka-
5. Dorysuj biedronkom kropki, aby po obu stronach było tyle samo kropek. -kropki biedronki-
6. Zaśpiewaj piosenkę o łące i naśladuj sposób poruszania się owadów.

Zadanie 2. „Wiosenna gimnastyka”
1. Wykorzystajcie pocięte uprzednio kartki
2. Losujcie kolejno ćwiczenia
3. Naśladujcie sposób poruszania się zwierząt

-Wiosenna gimnastyka-

Czwartek 07.05.2020

Zadanie 1. „Kwiaty na łące ” – malowanie

1. Popatrz na obraz majowej łąki -łąka-
2. Opisz co widzisz na obrazie.
3. Powiedz jakie kolory występują na obrazie.
4. Przygotuj farby w kolorach, które wymieniłeś.
5. Do malowania wybierz zamiast pędzla – widelec.
6. Spróbuj namalować wiosenną łąkę tak, jak na -przykładzie- lub wg własnego pomysłu.
7. Jeśli macie ochotę, to wykonajcie jeszcze jedno zadanie. Narysujcie drugą część kwiatka i pokolorujcie go. -kwiatek-
8. Pokażcie nam swoje prace!

Zadanie 2. „Walc kwiatów”- słuchanie utworu P. Czajkowskiego

1. Posłuchajcie utworu -Walc kwiatów-.
2. Do zabawy przygotujcie wstążkę, apaszkę, szalik lub serwetkę.
3. Możecie podzielić się na role (kwiaty, ogrodnik).
4. Bawcie się przy muzyce

Przyjemnej zabawy!

Środa 06.05.2020

Zadanie 1. „Pracowity jak mrówka” – słuchanie wiersza J. Brzechwy „Mrówka”

1. Zagadka

Choć są malutkie, lecz pracowite.
Ciągle wędrują po leśnych ścieżkach.
Z drobnych igiełek budują pałac,
w którym ich tysiąc naraz zamieszka. (mrówki)

2. Posłuchaj wiersza J. Brzechwy „Mrówka”

– Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
– Dlaczego nie chciały zanieść stołu?
– Dlaczego mrówka zaniosła stół?
– Co może znaczyć powiedzenie: „Pracowity jak mrówka”

3. Mrówki są bardzo pożyteczne (potrzebne)
– roznoszą nasiona,
– dbają o równowagę w przyrodzie,
– pełnią rolę porządkującą,
– spulchniają i użyźniają ziemię,
– zapewniają schronienie innym organizmom,
– są pokarmem dla innych zwierząt,
– hodują mszyce.

4. Popatrz na mrówki i opisz ich wygląd
-Mrówki-
-Mrowisko-
-Przekrój mrowiska-

5. Czy wiesz jak nazywa się dom mrówek?
6. Zapamiętaj, że nie należy niszczyć mrowisk!

7. Pokoloruj mrowisko i mrówki. Kolorowanka „Życie mrówek”

Zadanie 2. „Wiosenna gimnastyka”

1. Wykorzystajcie pocięte kartki z ćwiczeniami z poniedziałku.
2. Losujcie kolejno karteczki.
3. Naśladujcie sposób poruszania się zwierząt.
4. Jeśli nie posiadacie tych karteczek możecie je wydrukować ponownie.

-Wiosenna gimnastyka-

Wtorek 05.05.2020

Zadanie 1. „Żaba” – origami

1. Zagadka:

Gdy w gęstej siedzi trawie,
jest niewidoczna prawie.
Kum – kum!. Tak się odzywa.
Czy wiesz jak się nazywa?

2. Popatrzcie jak rozwija się żaba >tutaj<
3. Spróbujcie wykonać żabie skoki.
4. Wykonajcie żabkę wg >instrukcji<
6. Policzcie największe koła, średnie i najmniejsze.
7. Naśladujcie odgłos żaby poruszając jej pyszczkiem.
8. Teraz poćwiczcie z żabką różne minki >Żabie miny<
9. Pokażcie nam swoje prace!!!

Zadanie 2. „Łąka – królestwo owadów”- instrumentacja piosenki

1. Zaśpiewajcie piosenkę „Łąka – królestwo owadów”
2. Pobawcie się przy piosence.
3. Wykorzystując przybory kuchenne, lub klocki itp. spróbujcie wykonać instrumentację piosenki.
4. Zaproście domowników do wspólnej zabawy
5. Możecie też wytypować dyrygenta, który będzie prowadził orkiestrę.
6. Pamiętajcie o zmianach ról i instrumentów.
7. Przyjemnej zabawy!!!

Poniedziałek 04.05.2020

Zadanie 1. „Zielona żabka” – słuchanie opowiadania B. Formy

  1. Posłuchajcie odgłosów łąki – tutaj –
  2. Czyje głosy słychać na łące?
  3. Rodzicu przeczytaj dziecku opowiadanie – tutaj – 
  4. Odpowiedzcie na pytania dotyczące treści:

– Dlaczego żabka była smutna?
– Kogo żabka spotkała na łące?
– Kto chciał ją zjeść?
– Czy udało się bocianowi złapać żabkę?
– Dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie?

  1. Zabawa ruchowa „Masz zielone”. W rytmie piosenki „Łąka – królestwo owadów”  – tutaj –  dziecko porusza się po pokoju. Na przerwę w muzyce i  hasło: „masz zielone” – dziecko szuka na sobie lub w pokoju  rzeczy, przedmiotów w kolorze zielonym.
  2. Wykonaj zadanie. Pomóż głodnej żabce złapać muchy – tutaj –
  3. Policz muchy.Ułóż tyle klocków ile jest much, narysuj tyle samo kresek, klaśnij tyle samo razy w dłonie.

Zadanie 2. „Wiosenna gimnastyka”

  1. Wydrukujcie zestaw ćwiczeń rysunkowych – tutaj –
  2. Pokolorujcie i nazwijcie zwierzątka na rysunkach.
  3. Włóżcie pocięte kartki do koszyka lub miski.
  4. Losujcie kolejno karteczki.
  5. Naśladujcie sposób poruszania się zwierząt.

Miłego dnia! 🙂

27.04.2020 – 30.04.2020

Tematyka kompleksowa „Kolorowa wiosenna łąka

Czwartek 30.04.2020

Zadanie 1. „Motyle” –malowanie i odbijanie kleksów

  1. Zagadka

On, kiedy tylko budzi się słońce
z kwiatka na kwiatek lata po łące,
by wszystkich, którzy są w okolicy
barwą skrzydełek swoich zachwycić.

  1. Rodzicu przeczytaj dziecku utwór „Cztery motylki” – tutaj –
  2. Odpowiedzcie na pytania dotyczące treści
  • Ile motyli było na łące?
  • Jakie miały kolory?
  • Kogo się przestraszyły?
  • Gdzie się ukryły?
  • Dlaczego wrona ich nie widziała?
  1. Wykonajcie motyla wg wzoru – tutaj – lub wg własnego pomysłu
  2. Pokażcie nam swoje prace 🙂

Zadanie 2. „Łąka- królestwo owadów”- nauka piosenki i zabawa inscenizowana

  1. Posłuchajcie piosenki – tutaj –
  2. Spróbujcie zaśpiewać piosenkę samodzielnie, głośno.
  3. Słuchając piosenki spróbujcie wyklaskać jej rytm, wytupać, a może wystukać .
  4. Podczas piosenki naśladujcie sposób poruszania się owadów (zwróćcie uwagę, że niektóre mogą poruszać się szybko, inne wolno).
  5. Spróbujcie znaleźć różnice na obrazkach – tutaj –

Środa 29.04.2020

Zadanie 1. „Nikt mnie więcej nie zobaczy” słuchanie opowiadania

  1. Posłuchajcie opowiadania – tutaj –
  2. Kto był smutny?
  3. Dlaczego gąsienica była smutna?
  4. W co zamieniła się gąsienica?
  5. Popatrzcie na obrazy i zobaczcie jak rozwija się motyl – tutaj –
  6. Pokolorujcie zakodowany obrazek – tutaj –

Zadanie 2. Opowieść ruchowa „Łąka”

  1. Rodzicu, przeczytaj dzieciom treść opowieści ruchowej – tutaj –
  2. Dzieci, pokażcie ruchem treść opowieści.
  3. Naśladujcie sposób poruszania się i odgłosy mieszkańców łąki. 

Życzymy Wam miłego dnia!  🙂

Wtorek 28.04.2020

Zadanie 1. „Biedronka” – wycinanie i lepienie

  1. Zagadka

Lata nad łąką w czerwonej kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)

  1. Popatrzcie i opiszcie jak wygląda biedronka na zdjęciu – tutaj –
  2. Policzcie ile ma nóg, kropek
  3. Biedronka to owad pożyteczny, potrzebny, pożądany w ogrodzie, ponieważ zjada szkodniki roślin takie jak: mszyce, miodówki, mączliki, czerwce, roślinożerne roztocza, a nawet gąsienice.
  4. Wykonajcie biedronkę z plasteliny wg wzoru – tutaj – lub wg własnego pomysłu.
  5. Z papieru wytnijcie liść i posadźcie na nim swoją biedronkę
  6. Pokażcie nam swoją pracę
  7. Rodzicu, wykonaj na plecach dziecka masażyk a potem zróbcie zmianę (dziecko wykonuje masażyk rodzicowi)

Masażyk relaksujący „Spacer biedronki”
Biedroneczka mała po trawce biegała. – delikatnie poruszają palcami w różnych kierunkach,
Nóżkami tupała, – naprzemiennie uderzają w plecy otwartymi dłońmi,
rączkami machała. – masują je obiema rękami,
Potem się ślizgała – przesuwają zewnętrzną stroną dłoni do góry,
do góry i w dół. – wewnętrzną w dół,
W kółko się kręciła – rysują rękami koła w przeciwnych kierunkach,
i piłką bawiła. – delikatnie uderzają pięściami,
Gdy deszcz zaczął padać, -stukają palcami wskazującymi z góry na dół,
pod listkiem się skryła – rysują obiema rękami kształt liścia,
i bardzo zmęczona spać się położyła – przesuwają złączone dłonie w jedną i w drugą stronę.

Zadanie 2. „Łąka- królestwo owadów”- słuchanie piosenki

  1. Posłuchajcie piosenki – tutaj –
  2. O czym jest piosenka?
  3. Posłuchajcie jeszcze raz i powiedzcie czy jest wesoła, czy smutna; szybka czy wolna.
  4. Słuchając piosenki spróbujcie wyklaskać jej rytm.
  5. Podczas słuchania piosenki naśladujcie sposób poruszania się owadów.
  6. Spróbujcie dopasować cień do zwierząt – tutaj – 
  7. Rozwiążcie zagadki sylabowe.

Rodzic mówi pierwszą sylabę nazwy owada np. „mo”, dziecko mówi- „tyl” (mo- tyl).

Rodzic – „mró” ,  dziecko – „wka” (mró-wka) (ża-ba, śli-mak) itd.

  1. Teraz spróbujcie odwrócić role. (dziecko mówi pierwszą sylabę a rodzic drugą )

Poniedziałek 27.04.2020

Zadanie 1. „Mieszkańcy łąki” – prezentacja multimedialna

  1. Obejrzyjcie prezentację – tutaj –
  2. Wymieńcie mieszkańców łąki.
  3. Podzielcie ich nazwy na sylaby.
  4. Liczcie.
  5. Porównujcie wielkości.
  6. Wyszukujcie różnic.
  7. Układajcie rytmy itp.
  8. Po wykonaniu wszystkich zadań z prezentacji opowiedzcie rodzicom, co można spotkać na wiosennej łące.
  9. Rysujcie po śladzie drogi zwierzątek i owadów – tutaj –

Zadanie 2. Opowieść ruchowa „Łąka”

  1. Rodzicu, przeczytaj dzieciom treść opowieści ruchowej – tutaj –
  2. Dzieci, pokażcie ruchem treść opowieści.
  3. Naśladujcie sposób poruszania się i odgłosy mieszkańców łąki.

20.04.2020 – 24.04.2020

Tematyka kompleksowa „Ekologia ważna sprawa

Piątek 24.04.2020

Zadanie 1. „Kodeks ekologa” – zabawa dydaktyczna

  1. Drogie Gwiazdeczki, wiecie już na pewno jak dbać o naszą Ziemię, więc z łatwością posegregujecie obrazki. Karta – tutaj –
  2. Naklejcie obrazki na sylwecie uśmiechniętej i smutnej Ziemi, które do nich pasują.
  3. Spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania (tak lub nie)
  • Mogę rzucać śmieci na trawnik
  • Mogę zrywać i niszczyć rośliny
  • Mogę łamać gałęzie drzew i krzewów
  • Powinienem dokuczać zwierzętom i ptakom
  • Mogę palić ogniska w lesie
  • Mogę opiekować się zwierzętami
  • Powinienem pozostawiać porządek w miejscach, których przebywam
  • Powinienem segregować śmieci
  • Mogę oszczędzać wodę i prąd
  • Powinienem zachowywać się cicho w parku i w lesie.
  1. Nazwijcie zwierzęta na kolejnym obrazie, wytnijcie, te, które znajdują się na dole strony.
  2. W puste miejsce wklejcie zwierzę, które tam pasuje, kontynuując rozpoczęty rytm – tutaj –

Zadanie 2. Zabawy ruchowe z muzyką „Na ziemi zostaje…”

  1. Wykonujcie zadania tak, jak na filmie lub wymyślcie własne układy  – tutaj –

Drogie Dzieci, w nagrodę za wspaniałą pracę należy się Wam niespodzianka 🙂

Drodzy Rodzice, jeśli macie możliwość wydrukujcie dyplom młodego ekologa – tutaj- 

Czwartek 23.04.2020

Zadanie 1. „Ekoludek” –wykonanie pracy z nieużytków

  1. Poszukajcie w domu różnych niepotrzebnych materiałów (opakowań, zakrętek, pudełek, kartonów, gazet itp. „śmieci”)
  2. Zbierzcie najwięcej jak się da.
  3. Bierzcie do ręki każdy przedmiot i spróbujcie określić jego fakturę i materiał z czego jest wykonany. (Używajcie słów: gładki, twardy, miękki, gruby, cienki, papier, szkło, metal, plastik itp.)
  4. Spróbujcie posegregować te materiały: co jest ze szkła, plastiku, metalu lub papieru.
  5. Może uda wam się też policzyć ile jest przedmiotów każdego rodzaju.
  6. Czego jest najwięcej a czego najmniej?
  7. Jeśli wykonacie powyższe zadania przystąpcie do wykonania „Ekoludka” z tych materiałów, które posiadacie. Przykład – tutaj –
  8. Nazwijcie swojego „Ekoludka”. 
  9. Wymyślcie, co chciałby powiedzieć wszystkim dzieciom?
  10. Pokażcie nam swoją pracę.
  11. Jeśli zostały wam jeszcze jakieś materiały, to możecie z pomocą rodziców stworzyć sobie z nich sensoryczny tor przeszkód. Przykład  – tutaj – 

Przyjemnej zabawy!!!

Zadanie 2. „Ekologa znak”-  zabawa rytmiczna do piosenki

  1. Przypomnijcie sobie piosenkę, zaśpiewajcie ją. „Ekologa znak” – tutaj –
  2. Zaśpiewajcie ponownie i spróbujcie wyklaskać jej rytm.
  3. Następnie w refrenie na słowa: „auto nie” (pokażcie wskazujący palec),

 „rower tak” (klaśnijcie w dłonie 3x)

„ekologa to jest znak”(rytmiczne tupnięcie z obrotem dookoła własnej osi)

  1. Podczas zwrotki podskakujcie, przeskakując z nogi na nogę.
  2. Spróbujcie odczytać znaki na planszy i wykonać pokazane gestodźwięki – tutaj –
  3. A może wykonacie akompaniament do piosenki z materiałów, które wam zostały z poprzedniego zadania, bo przecież wszystko może być muzyką.

Miłej zabawy!!!

Środa 22.04.2020

Zadanie 1. „Na leśnej polanie” słuchanie opowiadania

  1. Posłuchajcie opowiadania – załącznik opowiadanie – tutaj –
  • Dokąd dzieci poszły na wycieczkę?
  • Co zrobiły dzieci z papierami i pustymi butelkami?
  • Czy dzieci dobrze się zachowały?
  • Dlaczego po odejściu dzieci zwierzęta nie chciały przyjść na polanę, nie śpiewały ptaki, a kwiaty były smutne?
  1. Popatrzcie teraz na zdjęcia lasu i powiedzcie czym się różnią? zdjęcia – tutaj –
  2. Odpowiedzcie na pytania:
  • Do którego lasu chętniej wybrałybyście się na spacer i dlaczego?
  • W którym lesie zwierzętom żyje się lepiej?
  • Czy śmieci zagrażają zwierzętom? W jaki sposób?
  • Skąd się biorą w lesie śmieci?
  • Co powinno się zrobić ze śmieciami, gdy idziemy do domu?
  1. Pamiętajcie o właściwym zachowaniu w lesie. Las to dom zwierząt!
  2. Pokolorujcie obrazek i pamiętajcie, że swoje śmieci zabieramy ze sobą i wkładamy do najbliższego śmietnika. Kolorowanka – tutaj –

Zadanie 2. Zabawy ruchowe z muzyką „Na ziemi zostaje…” – tutaj –

  1. Pobawcie się razem z rodzicami
  2. Wymyślajcie sami różne ćwiczenia
  3. A może pokażecie nam jak ćwiczycie.

Powodzenia! 

Wtorek 21.04.2020

Zadanie 1. „Piękna nasza Ziemia” – malowanie z wykorzystaniem nieużytków

  1. Obejrzyjcie obrazy przedstawiające piękno naszej przyrody na Ziemi – tutaj –
  2. Opowiedzcie, co widzicie na obrazach.
  3. Jaką porę roku przedstawiają zdjęcia?
  4. Czy wiecie jak należy zachowywać się wobec przyrody, aby świat był jeszcze długo taki piękny? (Przypomnijcie sobie film z poprzedniego dnia)
  5. Poszukajcie w domu materiałów, które można wykorzystać do malowania i stemplowania (patyczki, waciki, rolki po papierze, folię itp.). Przykład stemplowania patyczkami – tutaj –
  6. Wybierzcie tylko wesołe kolory farb. (Jakie? Wymieńcie je np. czerwony, żółty…)
  7. Za pomocą znalezionych przedmiotów namalujcie, tylko wesołymi kolorami, obrazek przedstawiający piękno naszej Ziemi. (Może to być łąka z kwiatami, drzewa, zwierzęta, rzeki, lasy itp.)

Liczymy na waszą kreatywność.

Mamy nadzieję, że pokażecie nam swoje prace.

Zadanie 2. „Ekologa znak”- słuchanie piosenki

  1. Posłuchajcie piosenki – tutaj –
  2. Posłuchajcie jeszcze raz i powiedzcie czy jest wesoła, czy smutna; szybka czy wolna
  3. O czym mówi tekst piosenki
  4. Zapytajcie rodziców co znaczy SOS.
  5. Wymieńcie prawidłowe zachowania ekologiczne.
  6. Słuchając piosenki starajcie się wyklaskać jej rytm, a może uda wam się wytupać ten rytm
  7. Popatrzcie na zapis w załączniku  – tutaj – 
  8. Spróbujcie wyklaskać rytm w podanym tempie jednocześnie wypowiadając sylaby ta-ti-ti
  9. Wykonujcie to zadanie na przemian z rodzicami.

Miłej zabawy 🙂

Poniedziałek 20.04.2020

Zadanie 1. „W kontakcie z naturą” – bajka edukacyjna

  1. Czy wiesz jak nazywa się nasza planeta? (Ziemia – załącznik 1 – tutaj – )
  2. Czy wiesz czyim domem jest nasza planeta Ziemia? (popatrz na obrazek i wymień mieszkańców Ziemi – załącznik 2 – tutaj –)
  3. Obejrzyj film
  4. Odpowiedz na pytania zadane w filmie. Film – tutaj –
  5. Czy już wiesz, co można zrobić aby dbać o Ziemię?
  6. Ułóż puzzle i powiedz, co robi chłopiec na obrazku? Puzzle – tutaj –
  7. Dokończ obrazek planety Ziemi, wyklejając go plasteliną ( załącznik 3 – tutaj – )

Zadanie 2. Zabawy ruchowe z muzyką „Na ziemi zostaje…”

  1. Pobawcie się wspólnie z rodzicami przy muzyce.
  2. Wykonujcie zadania „Na ziemi zostaje…” Zabawa – tutaj – 
  3. Możecie sami wymyślać sobie pozycje, które wykonacie.

Wesołej zabawy!!!

14.04.20202 – 17.04.2020

Tematyka kompleksowa „Na wsi jest wesoło”

Piątek 17.04.2020

Zadanie 1. „Zwierzęta gospodarskie i ich dzieci” – zabawa dydaktyczna.

  1. Popatrzcie na zwierzęta na obrazach
  2. Nazwijcie dorosłe (duże) zwierzęta – tutaj –   i   – tutaj –
  3. Czy wiecie jak nazywają się dzieci tych zwierząt?
  4. Pokazujcie palcem dorosłe zwierzę i jego dziecko powtarzając

Koń- źrebię, źrebak

Owca- jagnię

Kaczka- kaczątko

Koza- koźlątko

Świnia – prosię

Krowa- cielątko

Kura- kurczątko

Gęś- gąsiątko

  1. Wskażcie zwierzęta które: mają rogi, mają 4 nogi, mają 2 nogi, długi ogon, są żółte, brązowe, białe, mają dziób
  2. Zwierzęta zgubiły swoje cienie, pomóżcie im je odnaleźć  – tutaj – 

Zadanie 2. Zabawy ruchowe „Skok do przodu i do tyłu”

Wykonujcie skoki zgodnie z instrukcją. Pamiętajcie o złączonych stopach!

Piosenka „Duży i mały skok” – tutaj – 

Przyjemnej zabawy! 

Czwartek 16.04.2020

Zadanie 1. „Kura i kurczątka” – odbijanie dłoni pomalowanej farbą

  1. Posłuchaj opowiadania „Smutne kurczątko” – tutaj – 
  2. Odpowiedz na pytania:

Jak miało na imię smutne kurczątko?

Dlaczego kurczątko było smutne?

Dlaczego nikt nie chciał się z nim przyjaźnić?

Czy można tak się zachowywać wobec „innych”?

Kogo uratował Stroszypiórek?

  1. Obejrzyj ilustracje i opowiedz sam całą historię kurczątka. Ilustracje – tutaj –
  2. Policz kurczątka na ilustracji.
  3. Policz kaczuszki na ilustracji.
  4. Czego jest więcej: kurczątek czy kaczuszek?
  5. Wykonaj pracę wg wzoru „Kura z kurczętami” – tutaj – 
  6. Pokaż nam swoją pracę 🙂

Zadanie 2. „Kaczuszki”- zabawa ruchowa do piosenki

Bawcie się wspólnie z Rodzicami przy muzyce naśladując ruchy. Piosenka „Kaczuszki” – tutaj –

Środa 15.04.2020

Zadanie 1. „Czy to świnka czy kurczaczek?” – zagadki

  1. Posłuchajcie zagadek i odpowiedzcie, o jakim zwierzęciu mowa? (zagadki poniżej)
  2. Posłuchajcie odgłosów i spróbujcie nazwać zwierzęta – tutaj – 
  3. Powiedz, gdzie mieszkają te zwierzęta?
  4. Czy wiesz, dlaczego ludzie hodują zwierzęta? Rodzicu- pomóż i podpowiedz.
  5. Popatrz na kartę pracy i dopasuj co, od kogo mamy. Karta pracy – tutaj –
  6. Pokaż zwierzęta, które mają: dziób, dwie nogi, rogi, cztery nogi, długi ogon.
  7. Dokończ układanie rytmu. Który obrazek z dołu strony pasuje do poszczególnych szeregów? Rytmy – tutaj –

Zagadki

Chodzi po podwórku, woła kukuryku

On i jego przyjaciele mieszkają w kurniku. (kogut)

 

Bawię się w błocie. Krzyczę:„Kwiku, kwiku”.

Mieszkam w chlewiku (świnia)

 

Dwa rogi, ogon mam.

Zdrowe mleko daję wam. (krowa)

 

Często wołam: me, me,

Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)

 

Ciężko pracuję na wsi cały dzień.

Odpoczywam w stajni i nie jestem leń. (koń)

 

Chodzę gęsiego, białe piórka mam

I po swojemu tak sobie gęgam. (gęś)

 

Zagadka to będzie niedługa:

wlazł sobie na płotek i mruga. (kot)

 

Najwierniejszy to przyjaciel domu i człowieka.

Dobrym ludziom chętnie służy na złych warczy, szczeka.(pies)

 

Cztery kopytka, rogi i bródka…

Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka. (koza)

 

Zadanie 2. Zabawy ruchowe „Skok do przodu i do tyłu”

Wykonujcie  ruch zgodnie ze wskazówkami skok do przodu i do tyłu (pamiętajcie aby stopy były złączone).

„Duży i mały skok” – tutaj –

Wtorek 14.04.2020

Zadanie 1. „Zwierzęta z wiejskiej zagrody” – rozpoznawanie odgłosów

  1. Popatrzcie na obraz wsi – tutaj –  i miasta  – tutaj – . Powiedzcie, czym się różnią?
  2. Czy wiecie jakie zwierzęta można spotkać na wsi?
  3. Rozpoznajcie je po odgłosach które wydają. Odgłosy – tutaj –
  4. Ułóżcie puzzle i nazwijcie zwierzęta na powstałym obrazie. Puzzle – tutaj –
  5. Policz świnki, owieczki, kurczęta, kaczuszki i inne.
  6. Powiedz, co robią zwierzęta i gdzie się znajdują.

Zadanie 2. „Dziadek fajną farmę miał”- osłuchanie z piosenką

  1. Posłuchaj piosenki – tutaj –
  2. Wymień zwierzęta z piosenki.
  3. Wysłuchaj ponownie piosenki i naśladuj głosy zwierząt.
  4. Wykonaj dowolne zwierzę z origami wg instrukcji  – tutaj –

 

06.04.2020 – 10.04.2020

Tematyka kompleksowa „Wielkanoc”

Piątek 10.04.2020

Zadanie 1. „Gdzie schowały się pisanki?”- zabawa dydaktyczna

  1. Obejrzyjcie zdjęcia – tutaj –
  2. Powiedzcie, gdzie siedzi miś używając odpowiednich określeń (na, pod, obok, za, przed itp.)
  3. Weźcie teraz jajko, pisankę lub inny przedmiot i spróbujcie umieszczać w odpowiednich miejscach (pod krzesłem, na stole, obok doniczki lub inne).
  4. Rodzicu, pobaw się z dzieckiem i na zmianę zadawajcie sobie zadania dotyczące położenia przedmiotu.
  5. Narysujcie drogę do pisanki po wykropkowanym śladzie. Karta pracy – tutaj –
  6. Pokolorujcie pisanki używając różnych kolorów.
  7. Policzcie ile jest pisanek.
  8. Obok każdej pisanki narysuj małego, żółtego kurczaczka.

Zadanie 2 „Gimnastyka Fruzi”- zabawy ruchowe

Gimnastyka Fruzi – tutaj – 

A na koniec przyjmijcie od nas świąteczne życzenia w formie zabawnego wierszyka:

„Niech Wam jajeczko dobrze smakuje,
bogaty zajączek uśmiechem czaruje.
Mały kurczaczek spełni marzenia –
wiary, radości, miłości, spełnienia.”

Życzymy Wam Wesołych Świąt! Pani Małgosia i Pani Kasia 🙂

Czwartek 09.04.2020

Zadanie 1. „Świąteczny kurczaczek” – naklejanie i wycinanie

  1. Na pewno potraficie już wymienić symbole świąt wielkanocnych, wymieńcie je teraz.
  2. Wykonajcie ozdobę świąteczną wg instrukcji dostępnej – tutaj – 
  3. Wymyślcie, co może powiedzieć kurczaczek.
  4. Zaproście rodziców do zabawy i stwórzcie dla siebie nawzajem teatrzyk.
  5. Podzielcie się z nami zdjęciami lub filmikami.

Zadanie 2. „Hopla hopla” –osłuchanie z piosenką

  1. Posłuchajcie piosenki „Hopla, hopla” – tutaj –
  2. Powiedzcie, o czym opowiada tekst piosenki.
  3. Powiedzcie czy jest szybka czy wolna, wesoła czy smutna.
  4. Sprawdźcie, czy potraficie skakać jak zające (stopy złączone).
  5. Spróbujcie wyklaskać, wytupać rytm piosenki.
  6. Śpiewajcie refren, a może potraficie zaśpiewać już pierwszą zwrotkę.
  7. Zaproście rodziców do zabawy i skaczcie jak zające. Sprawdźcie, kto skoczy najdalej a może najwyżej.

Przyjemnej zabawy!!!

Środa 08.04.2020

Zadanie 1. „Przygoda zajączka”- historyjka obrazkowa

Historyjka – tutaj –

  1. Obejrzyjcie historyjkę obrazkową przedstawiającą przygodę zajączka.
  2. Opowiedzcie co dzieje się na każdym z obrazków
  3. Pomyślcie, co wydarzyło się najpierw, co później a co na końcu.
  4. Który obrazek będzie pierwszy, który drugi…. Itd.
  5. Na karcie pracy policzcie zające i marchewki – tutaj – 
  6. Czego jest więcej, zajączków czy marchewek?
  7. Który zając jest najmniejszy, który największy?
  8. Przyporządkujcie im marchewki, które do nich pasują
  9. Jeśli macie jeszcze ochotę to pokolorujcie zakodowany obrazek – tutaj –  Kto się na nim znajduje? 🙂

Zadanie 2. Poćwiczcie razem z Fruzią

Gimnastyka Fruzi – tutaj – 

Dobrej zabawy!!!

Wtorek 07.04.2020

Zadanie 1. „Pisanki” – ozdabianie jaj

  1. Przypomnijcie tradycje wielkanocne z poprzedniego zajęcia.
  2. Wysłuchajcie piosenki „Pisanki, kraszanki” – tutaj –
  3. Powiedzcie jakie wzory były na pisankach z piosenki
  4. Spróbujcie ozdobić jajka wg własnego pomysłu lub skorzystajcie z poniższej propozycji.
  5. Możecie ozdobić: wydmuszki, jajka ugotowane lub styropianowe albo wyciąć jajka z papieru. Inspiracja – tutaj –
  6. Zachęcamy was do sprawdzenia, czym różni się jako ugotowane od surowego. W tym celu poproście rodziców aby pokazali wam (jeśli to możliwe) przekrojone jajko gotowane i rozbite jajko surowe. Czym one się różnią? A może są takie same?

„Zajączek”–  wykonanie pracy z rolki papierowej.

 Jeśli macie jeszcze ochotę na zabawę wykonajcie zajączka wg tego pomysłu – tutaj –

Zadanie 2. „Taniec kurcząt w skorupkach” M. Musorgski – improwizacja muzyczna

  1. Posłuchajcie utworu – tutaj –
  2. Czy jest smutny, czy wesoły; szybki czy wolny?
  3. Posłuchajcie jeszcze raz utworu.
  4. Opowiedzcie, o czym opowiada muzyka?
  5. Spróbujcie poruszać się w rytmie muzyki
  6. Improwizujcie ruchem muzykę, możecie wykorzystać do tego wstążki, chustki itp. rekwizyty.

Dobrej zabawy!!!

Poniedziałek 06.04.2020

Zadanie 1. „Święta Wielkanocne” – poznawanie tradycji związanych z Wielkanocą – prezentacja multimedialna

Dziś porozmawiamy o świętach wielkanocnych

Może ktoś z was wie, co to są święta wielkanocne?

  1. Obejrzyjcie wspólnie prezentację, zweryfikujcie swoją wiedzę.
  2. Poznacie tu tradycje świąteczne i zwyczaje ludowe. Prezentacja – tutaj –
  3. Opowiedzcie o tym, co zapamiętaliście.
  4. Ułóżcie puzzle i opowiedzcie co się dzieje na obrazku. Puzzle – tutaj –
  5. Wymieńcie zwierzęta.
  6. Policzcie.
  7. Narysuj wzory na jajku, użyj do tego różnych kolorów. Jajko – tutaj –
  8. Pokaż nam swoją pracę.

Zadanie 2. „Gimnastyka Fruzi”- zabawy ruchowe

A teraz zabawy ruchowe! Wykonajcie ćwiczenia razem z Fruzią – tutaj –

Miłej zabawy!

 

30.03.2020 – 03.04.2020

Tematyka kompleksowa „CZYJ ŚPIEW SŁYCHAĆ WŚRÓD DRZEW I CHMUR”

Piątek 03.04.2020

Zadanie 1. „Jaja w gniazdach” – zabawa dydaktyczna

  1. Przyjrzyjcie się jajkom na obrazie.
  2. Policzcie jajka.
  3. Powiedzcie, które jest największe, a które najmniejsze. Jajka – tutaj –
  1. PA teraz przygotujcie tyle talerzyków plastikowych lub papierowych (będą to „ptasie gniazda”) odpowiadających policzonym jajom.
  2. Przygotujcie pięć ziarenek fasoli lub nakrętek lub papierowych kulek („jajka”).
  3. Do każdego „gniazda” włóżcie po jednym „jajku”.
  4. Czego jest więcej, „jaj”, czy „gniazd”?
  5. Jeśli wiemy ile jest gniazd to nie musimy liczyć ile jest „jaj”.
  6. Zaczynamy zabawę od początku. Przygotujcie trzy puste gniazda, włóżcie po jednym i bez liczenia powiedzcie czego jest więcej (gniazd czy jaj)?
  7. Następnie zróbcie to samo z dwoma i czterema gniazdami i licząc tylko gniazda podajcie liczbę jajek.
  8. Narysuj tyle jajek w koszykach ile wskazuje liczba kropek.

Karta pracy Gniazda – tutaj –

Zadanie 2. Zabawa „Na ziemi zostaje”

A teraz coś na rozruszanie. Rodzice wykonujcie ćwiczenia razem z dziećmi. Dobrej zabawy!!!

Zabawa „Na ziemi zostaje” – tutaj –

Czwartek 02.04.20202

Zadanie 1. „Ptaszek” –wydzieranka

  1. Wymieńcie znane wam ptaki
  2. Opisz wygląd. Policz ile ma łapek, ile skrzydeł i co jeszcze?
  3. Narysuj lub wydrukuj z dostępnych szablonów kontur ptaka.

Szablon można znaleźć – tutaj – 

  1. Wyklej sylwetę ptaka kolorowym papierem lub gazetą, tkaniną, bibułą itp.
  2. Wymyśl imię dla ptaka i zaprezentuj nam go.

Inspiracja – tutaj –

Zadanie 2. „Idzie do nas wiosna”- instrumentacja piosenki

  1. Przygotujcie 2 łyżki, 2 klocki drewniane, 2 pokrywki do garnków, lub przygotujcie plastikową butelkę po napojach i wrzućcie do niej ziarenka fasoli lub ryżu itp. Powstanie wam nowy instrument – grzechotka.
  2. Zagrajcie na instrumentach i zapamiętajcie jakie dźwięki wydają
  3. „Na czym gram?”- zagadki słuchowe. Jeden uczestnik zabawy zamyka oczy i rozpoznaje po brzmieniu „instrumenty”, na których gra drugi uczestnik zabawy. Następnie zmiana ról
  4. Zaśpiewajcie piosenkę o wiośnie
  5. Wyklaszczcie, wytupcie rytm piosenki
  6. Z pomocą wybranych instrumentów spróbujcie zaakompaniować do piosenki

Piosenka „Idzie do nas wiosna” – tutaj –

Środa 1.04.2020

Zadanie 1. „Ptasie radio”- zabawa ortofoniczna

Dziecko: rozpoznaje głosy ptaków nagrane w naturalnym środowisku, słucha wiersza i wskazuje na obrazie ptaki występujące w wierszu, ocenia postępowanie bohaterów, doskonali aparat mowy na zgłoskach: ćwir, czyr, kuku, kukuryku itp.

  1. Dzieci przypomnijcie jakie znacie ptaki ?
  2. Posłuchajcie utworu „Ptasie radio” – tutaj-
  3. Rodzicu zadaj dziecku pytania dotyczące treści np.:Jakie ptaki występowały w utworze? Dlaczego ptaki nie mogły się porozumieć? Jak się skończyła ptasia audycja?
  4. Posłuchajcie ponownie utworu i spróbujcie naśladować ptasią mowę (rodzic na przemian z dzieckiem).
  5. Zabawa ruchowa. Jeśli zapamiętaliście jakie odgłosy wydają ptaki to spróbujcie pobawić się. Rodzicu wymień nazwę ptaka a zadaniem dziecka będzie poruszanie się machając rękoma i naśladowanie odgłosu (kukułka-kuku; bocian- kle, kle; kogut- kukuryku itd.). Róbcie to na zmianę (dziecko wymienia nazwę ptaka a rodzic porusza się wydając odpowiedni odgłos).
  6. Spróbujcie policzyć ile ptaków wystąpiło w utworze.

Zadanie 2. Ptaki szykują się do powrotu (opowieść ruchowa) – kontynuacja ćwiczenia

Rodzic czyta i pokazuje ćwiczenia, dzieci ilustrują ruchem opowieść i powtarzają ćwiczenia (kilka plastikowych talerzy lub gazety)

„Daleko, daleko w ciepłych krajach jaskółki kończyły ptasią zabawę. Bawiły się w berka. Jedna z nich była berkiem a inne musiały tak latać, by uciec goniącej jaskółce. Trzeba było się wykazać nie lada sprytem i zwinnością. Każdy chciał złapać i być złapanym. Nagle do jaskółek przyleciały bociany. Jaskółki sfrunęły na ziemię i przywitały się z bocianami, w taki oto sposób: stanęły na jednej nodze, otworzyły dzioby (złożenie rąk w długi dziób) i odpowiedziały głośnym klekotaniem: kle, kle. Po wymianie uprzejmości bociany przekazały jaskółkom wiadomość o nadejściu wiosny w Polsce i przygotowaniach do podróży powrotnej. Jaskółki bardzo się ucieszyły i poleciały do kukułek a bociany ruszyły na polowanie. Chodziły po błocie, unosząc wysoko swoje kolana… Omijały przy tym suche miejsca (porozkładane plastikowe talerze lub gazety) bo wiedziały, że tam nie znajdą nic do jedzenia. W tym samym czasie jaskółki bawiły się z kukułkami w skakanie po niskich gałązkach”

Wtorek 31.03.2020

Zadanie 1. „Szpacza budka” – układanie z figur geometrycznych

1. Wymień ptaki które przyleciały z ciepłych krajów
2. Popatrz jak wygląda szpak, opisz jego wygląd -tutaj-
3. Zobacz jak rozwija się pisklę ptaka -tutaj-
4. Żeby mogło się rozwinąć potrzebne jest gniazdo. Jednak szpak nie buduje gniazda lecz mieszka w małych dziuplach drzew lub stworzonych przez ludzi budkach. -tutaj-
5. Spróbujcie z 1 prostokąta, 1 trójkąta i 1 małego koła skonstruować szpaczą budkę. Na kartce narysujcie drzewo i na nim naklejcie budkę, na gałęzi narysujcie szpaka, który się przygląda nowej budce.
Czekamy na wasze prace!!!

Zadanie 2. „Idzie do nas wiosna”- nauka piosenki

1.Nauczcie się piosenki i pobawcie się przy muzyce,
2. Naśladujcie zwierzęta z tego utworu -tutaj-
3. Chętnie zobaczymy jak śpiewacie.

Poniedziałek 30.03.2020

Zadanie 1. „Przybysze z ciepłych krajów” – konstruowanie gry

  1. Zobaczcie jakie ptaki przyleciały do nas wiosną -tutaj-
  2. Narysujcie planszę do gry na dużej kartce.(propozycja wyglądu planszy do gry) -tutaj-
  3. Oznaczcie start i metę.
  4. Pokolorujcie pola na powtarzające się sekwencje (czerwony, żółty, zielony, niebieski, czerwony, żółty, zielony, niebieski itd.)
  5. Czarną kredką narysujcie na polach żółtych po dwie kropki, na zielonych po trzy kropki na niebieskich po cztery kropki.
  6. Przygotujcie: dwa bociany, trzy skowronki, cztery jaskółki i naklejcie lub narysujcie w dowolnych miejscach na planszy.
  7. Przygotujcie kostkę i pionki do gry.
  8. Reguły: Gracze kolejno rzucają kostką i poruszają się o tyle pól ile wskazuje kostka. Jeśli staną na polu z kropkami, liczą kropki i szukają na planszy ptaków, których jest tyle samo co kropek. Jeśli podadzą poprawną nazwę ptaka, zostają na tym polu, jeśli nie- wracają na poprzednie miejsce. Jeśli staną na czerwonym polu, muszą podskoczyć pięć razy na jednej nodze. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety.

Zadanie 2. Ptaki szykują się do powrotu (opowieść ruchowa)

Rodzic czyta i pokazuje ćwiczenia, dzieci ilustrują ruchem opowieść i powtarzają ćwiczenia (kilka plastikowych talerzy lub gazety).

„Daleko, daleko w ciepłych krajach jaskółki kończyły ptasią zabawę. Bawiły się w berka. Jedna z nich była berkiem a inne musiały tak latać, by uciec goniącej jaskółce. Trzeba było się wykazać nie lada sprytem i zwinnością. Każdy chciał złapać i być złapanym. Nagle do jaskółek przyleciały bociany. Jaskółki sfrunęły na ziemię i przywitały się z bocianami, w taki oto sposób: stanęły na jednej nodze, otworzyły dzioby (złożenie rąk w długi dziób) i odpowiedziały głośnym klekotaniem: kle, kle. Po wymianie uprzejmości bociany przekazały jaskółkom wiadomość o nadejściu wiosny w Polsce i przygotowaniach do podróży powrotnej. Jaskółki bardzo się ucieszyły i poleciały do kukułek a bociany ruszyły na polowanie. Chodziły po błocie, unosząc wysoko swoje kolana… Omijały przy tym suche miejsca (porozkładane plastikowe talerze lub gazety) bo wiedziały, że tam nie znajdą nic do jedzenia. W tym samym czasie jaskółki bawiły się z kukułkami w skakanie po niskich gałązkach (wykonujemy podskoki). Nawet nie spostrzegły, gdy zbliżył się pies, który je przestraszył i chcąc mu uciec musiały się wspiąć na wyższą gałąź (wchodzą na krzesło). Posiedziały tam chwilkę i wróciły do zabawy, zaczęły skakać po niskich gałęziach i znów musiały się wspiąć się na wyższą gałąź (wchodzą na krzesło) i tak bawiły się i odpoczywały. Kiedy słońce zaszło, a ptaki pożegnały się i odleciały do swoich gniazd na odpoczynek, bo wiedziały, że czeka je długa droga do Polski. Ułożyły się wygodnie, oddychały spokojnie. Odpoczywały. Wdychały powietrze nosem, wydech ustami, wdech nosem, wydech ustami, wdech… i zasnęły.”.

23.03.2020 – 27.03.2020

Tematyka kompleksowa „Wiosna”

Piątek 27.03.2020

Zadanie 1. Masażyk 

Wykonajcie sobie wzajemnie masażyk. To bardzo przyjemne 🙂

  1. Rodzicu usiądź na podłodze, posadź dziecko przed sobą tak, abyś miał jego plecy przed sobą i czytając  wierszyk zacznij rękoma masować dziecko.
  2. Po wykonaniu zadania przez rodzica następuje zmiana ról. Dziecko masuje rodzica.

„Tu płynie strumyczek, (rysujemy na plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa) faluje, wiruje. (rysujemy na plecach dziecka linię falistą) Tu się srebrzy, tam ginie,(delikatnie drapiemy je po plecach, wsuwamy palce za kołnierz) a tam znowu wypłynie.  (rysujemy na  plecach linię prostą wzdłuż kręgosłupa) Wtem przemknęła wiewiórka, (delikatnie szczypiąc, wędrujemy po   plecach na skos dłonią) zaświeciły dwa słoneczka, (zataczamy dłońmi koła na plecach) Spadł drobniutki deszczyk.(leciutko  stukamy opuszkami palców w plecy dziecka na dole) Czy cię przeszedł dreszczyk? (niespodziewanie, delikatnie   szczypiemy je w kark)”.

Zadanie 2. Jakie zwierzęta budzą się wiosną z zimowego snu – zagadki i zabawa paluszkowa

„Ze snu zimowego budzą się zwierzęta,
tyle ich dokoła, że trudno spamiętać!

Hen, w górach zaświstał mały zawadiaka:
– Już wiosna! Już wiosna! Słuchajcie … (świstaka)

Całą długą zimę w jaskini przesiedział
ten brunatny olbrzym. Strzeżcie się …(niedźwiedzia)

Obudził się głodny, więc jedzenia szuka,
dlatego dziś pusta jest jama …(borsuka)

Kolczasta kuleczka… No, jakie to zwierzę?
– Nie można mnie nie znać! Przecież jestem …(jeżem)

– Jak dobrze, że wreszcie skończyła się zima,
wezmę dom na plecy i pójdę! – rzekł …(ślimak)

– Bocian nie przyleciał! Za chory! Za słaby!
cieszą się w sadzawce rechotliwe …(żaby)”.

Także inne zwierzęta przesypiają zimę,
jeśli umiesz je nazwać, to proszę, je wymień!

Zachęcamy do wsłuchania się w śpiew wiosennych ptaków -tutaj-

 

„Zajączki” – zabawa paluszkowa

„Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica. Kocha je ogromnie mama zajęczyca zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi”

 

A na koniec 

  1. Wybierzcie i wydrukujcie (jeśli macie możliwość) dowolną kartę pracy i wykonajcie ją wspólnie.
  2. Jeśli nie macie możliwości wydrukowania policzcie bociany i kwiaty.
  3. Ułóżcie tyle dowolnych klocków ile jest bocianów i kwiatów.
  4. Spróbujcie narysować tyle samo kresek.

Karty pracy -tutaj-

Czwartek 26.03.2020

Zadanie 1. Wiosenne pąki.

  1. Posłuchaj wiersza „Pączki na drzewach”  -tutaj-
  2. Rodzicu, pokaż dziecku jak mogą wyglądać pączki i jak się rozwijają np. -tutaj-. W tym celu przygotuj niewielką apaszkę, chusteczkę z materiału lub skrawek materiału, mocno go zwiń i schowaj w dłoni, następnie otwieraj powoli dłoń aby materiałowy pąk mógł się rozwinąć.
  3. Wykonajcie pracę plastyczną „Pączki na drzewach”
  4. Narysujcie sylwetę drzewa. Na gałęziach naklejcie kuleczki z waty, gazety, plasteliny, ziaren słonecznika itp., imitujące pąki.
  5. Jeśli będziecie mieli ochotę i nauczycie się wiersza i prześlijcie nam nagranie.

Zadanie 2. Piosenka „Idzie do nas wiosna”.

  1. Posłuchajcie i nauczcie się piosenki -tutaj-
  2. Odpowiedzcie na pytania dotyczące treści. Jakie zwiastuny wiosny występują w piosence? 
  3. Poruszajcie się w jej rytmie.
  4. Pokażcie jak rośnie trawa i jak skaczą żaby, a jak poruszają się bociany 🙂

Środa 25.03.2020

Zadanie 1.„Nasza zielona hodowla” – założenie własnej hodowli.

  1. Drodzy Rodzice, dziś poszukajcie w domu nasion: rzeżuchy, fasoli, cebuli, ziemniaka itp.
  2. Jeśli macie możliwość posadźcie je w doniczkach lub na wodzie.
  3. Codziennie obserwujcie co się dzieje i rysujcie zmiany wzrostu roślin w Karcie hodowcy. Jeśli nie mają Państwo dostępu do drukarki można taką kartę stworzyć razem z dzieckiem. Nie zapomnijcie podlewać! 🙂

Hodowla fasolki na wodzie -tutaj-

Karta hodowcy do pobrania i wydrukowania – Karta hodowcy

 

Zadanie 2. Ćwicz z Panią Wiosną.

Rodzicu odczytaj opowieść ruchową „Pani Wiosna” i wykonaj razem z dzieckiem ruch do opowieści.

„- Dzisiaj Pani Wiosna ma bardzo wiele pracy. Musimy jej koniecznie pomóc.
Z magnetofonu płynie muzyka instrumentalna o pogodnym charakterze, stanowiąca podkład do opowiadania.

– Pani Wiosna wychodzi z domu – dzieci przenoszą ręce na biodra maszerują za prowadzącą.

– Kiedy dotyka ziemi ,topnieje śnieg i pojawiają się kwiaty – wykonują przysiady dotykając dłońmi dywanu.

– Trochę się zmęczyła. Przysiadła na starym pniu drzewa i postanowiła odpocząć – wszyscy przechodzą do leżenia na plecach.

– Głęboko oddychała,wciągając pachnące świeżą ziemią powietrze – wciągają powietrze nosem, wypuszczają ustami.

– Jak przyjemnie, szkoda,że nie mogę dłużej posiedzieć. Zobaczę co słychać w sadzie – nogi wyciągnięte lekko na boki.Przeciągają się unosząc ręce w górę, na boki.

– Wyczaruję liście na drzewach i zaproszę ptaki. Niech wypełnią swym śpiewem okolicę – wykonują podskoki wyciągając ręce w górę.

– Muszę przeskoczyć strumyk, nie mocząc sukni – kilka podskoków obunóż.

– Posłucham jeszcze śpiewu ptaków – lekki rozkrok. Nie odrywając nóg od podłoża wykonują skręty tułowia nadstawiając raz jedno
raz drugie ucho.

– Pora wracać do domu. Zanim to zrobię porozmawiam jeszcze z drzewami – pozostają w pozycji stojącej, kołyszą rękami w dowolnych kierunkach równocześnie naśladując szum drzew z różnym natężeniem.”

Wtorek 24.03.2020

Zadanie 1. Słuchanie utworu A.Vivaldiego „Wiosna”

  1. Posłuchajcie utworu „Wiosna”  https://www.youtube.com/watch?v=jdLlJHuQeNI
  2.  Zadajcie dziecku pytania: czy muzyka jest wesoła czy smutna? szybka czy wolna?.
  3. Zatańczcie w rytm muzyki z wykorzystaniem np. apaszki, wstążki, szalika.
  4. Zamknijcie oczy i spróbujcie sobie wyobrazić jakie obrazy maluje muzyka.

Zadanie 2 „Wiosenny pejzaż” – malowanie

  1. Rodzice, wyjaśnijcie dzieciom co znaczy słowo „pejzaż”. Możecie pokazać dziecku obrazki i ilustracje w książkach. 
  2. Przygotujcie farby czerwone, żółte, niebieskie i zielone.
  3. Popatrzcie przez okno i spróbujcie opowiedzieć czy widać wiosnę.
  4. Spróbujcie namalować wiosenny pejzaż.
  5. Poeksperymentujcie z farbami, mieszając je.

Poniedziałek 23.03.2020

Zadanie 1. W marcu jak w garncu

  1. Rodzicu, przeczytaj dziecku tekst „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”. (tekst poniżej)
  2. Zadaj dziecku pytania dotyczące treści.
  3. Zwróćcie uwagę na dostosowanie ubioru do pogody.
  4. Wyjaśnij dziecku znaczenie powiedzenia „W marcu jak w garncu”
  5. Wytnijcie z papieru lub narysujcie garnek.
  6. Niech dziecko narysuje, naklei wycięte elementy lub ulepi z plasteliny symbole marcowej pogody (deszcz, słońce, śnieg, burza, tęcza itp.) na sylwecie garnka.

Przykład pracy plastycznejW marcu jak w garncu

Zadanie 2. Wiosenne rymy

  1. Wytnijcie niebieskie krople i żółte kółka (po 5 sztuk).
  2. Policzcie czy macie wystarczającą ilość.
  3. Za pomocą słomki do napojów, wciągając powietrze, postarajcie się przenieść elementy na kartkę papieru zaczynając od lewej strony kartki.
  4. Układajcie na przemian niebieska kropla, żółte kółko, niebieska kropla….itd aż wykorzystacie wszystkie elementy.
  5. Utworzony układ odczytajcie: deszcz, słońce, deszcz, słońce… itd.
  6.  Ruchem pokażcie stworzony układ (kropla -klaśnij, słońce-tupnij i tak na przemian). Rodzicu, pokazuj dziecku kolejne symbole.
  7. Wymyślcie inny ruch do podanego układu (np. podskok, przysiad itp.)

 

O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku

„Zbudził raz marzec pannę Juliannę.

– Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny to uczyniły.

Pyta Julianna tuż przed okienkiem.

– A jaką marcu, wziąć mam sukienkę?

– Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami. I pantofelki – te z dziureczkami.

Biegnie Julianna wesoła taka, zdejmuje lekką suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek. Frr… już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli sobie: „Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach śmieje”.

Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął z cebra. Panna Julianna narobi krzyku:

– Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój kapelusik, on nie na deszcze!

I frr… pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol, czapkę na słoty.

– Na nic mi teraz marcowe psoty!

Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:

– Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec do psoty skory!

Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się chyba przebrać raz jeszcze.

Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął głośno:

– Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku, wysycham sobie w marcowym słonku.”