(56) 648 - 67 - 02
pm13@poczta.onet.pl

Zostań w domu – Kosmonauci

Drodzy Rodzice i Dzieci!
Od dziś (23.03.2020) codziennie będziemy zamieszczać nasze propozycje zadań i możliwe formy ich realizacji w domu.
Zapraszamy Was do korzystania z naszych pomysłów oraz dzielenia się ich efektami.
Zachęcamy również do zbierania wszelkich wytworów Waszej pracy na przykład w specjalnych teczkach.
Chętnie odpowiemy na nurtujące Państwa lub dzieci pytania
drogą e-mailową lub poprzez funkcjonującą na Messengerze specjalną grupę.

Życzymy zdrowia oraz twórczej zabawy.
Wykorzystajcie dobrze ten wspólny czas:)
Pozdrawiamy serdecznie
Magdalena Bąk magdalena.karwowska@onet.com.pl
Ewa Gołębiewska ewkadabr@wp.pl

15.06.2020 – 26.06.2020

Tematyka kompleksowa „Dokąd na wakacje?”

26.06.2020

1. „Wakacyjny odpoczynek”
Porozmawiajcie o tym, co relaksuje każdego członka rodziny: chwila samotności, kąpiel, spacer, rozmowa, czytanie…. Stwórzcie w domu kącik relaksu i  wykonajcie zawieszkę na klamkę: odpoczywam. To będzie znak, że mamusia/tatuś/lub ty sam potrzebujesz minutki dla siebie. Szablon znajdziesz -tutaj-

2. „Wakacyjna biblioteczka”
Wybierzcie się do biblioteki lub księgarni i wypożyczcie/zakupcie książki, które będziecie czytać podczas wakacji. Możecie również wybrać je z domowej biblioteczki

25.06.2020

1. „Pakujemy walizki”
Przemyślcie swoje plany wakacyjne i zastanówcie się jakie rzeczy będą potrzebne do ich zrealizowania. Stwórzcie obrazkową listę, która przyda się podczas pakowania.

2. „Wakacyjna gimnastyka”
Zorganizujcie rodzinną gimnastykę lub grę ruchową na świeżym powietrzu. Koniecznie przygotujcie odpowiednie sprzęty i wygodny strój.

24.06.2020

 

1. „Bezpieczne wakacje z komputerem”
Jeśli już korzystacie z komputera/telefonu lub często oglądacie telewizję – przypomnijcie sobie wspólnie zasady użytkowania sprzętu. Jeśli ich nie opracowaliście – teraz jest na to dobry czas!

2. „Wakacyjny challenge”
Wymyślcie wspólny wakacyjny challenge! 5000 kroków dziennie? Stworzenie „Rodzinnej książki kucharskiej” z ulubionymi przepisami? Wyjazd do lasu? To tylko nasze podpowiedzi – to Wy wiecie najlepiej, czego Wam potrzeba!

23.06.2020

 

1. „Spacer po Muzeum Kolejnictwa w Warszawie”
Korzystając z komputera wybierzcie się na interaktywny spacer po Muzeum. Poznajcie zabytki techniki kolejowej. Jeżeli jesteście ciekawi, sprawdźcie do jakich miast można dojechać pociągiem z Torunia. Zastanówcie się, jakie są inne popularne środki transportu?

2. „Lot samolotem”
Wykonajcie samolot z papieru według instrukcji na filmiku. Sprawdźcie jak daleko poleci wykonana przez Was maszyna. Długość toru lotu policzcie krokami.W razie trudności poproście o pomoc kogoś dorosłego.
-filmik-

22.06.2020

 

1. „Bezpieczne wakacje”
Zawsze zachowujcie się bezpiecznie. Wakacje nie zwalniają nikogo od zachowywania zasad dlatego wysłuchajcie wiersza: „Nie wolno” J. Koczanowskiej. Czy zawsze zachowujecie się tak w stosunku do nieznajomych?
-treść wiersza-

2. „Bezpieczne zachowania”
Obejrzyjcie filmik. Opowiedzcie mamusi/tatusiowi co zapamiętaliście.
-filmik-

3. Uzupełnijcie str. 56, 57 w zeszytach ćwiczeń nr 4.

19.06.2020

1. „Wspomnienia z wakacji”
Obejrzyjcie swoje wakacyjne pamiątki i przypomnijcie sobie nazwy miejsc, które odwiedziliście podczas wakacji. Spróbujcie odnaleźć je na mapie Polski.

2. „Wakacyjna przygoda”
Przypomnijcie sobie ciekawe zdarzenie, które miało miejsce podczas wakacji i stwórzcie komiks przedstawiający przeżytą historię. Pamiętajcie o wypełnieniu „dymków” komiksowych. Poćwiczcie pisanie.

3. Uzupełnijcie str. 58, 59, 60 w zeszytach ćwiczeń nr 4.

18.06.2020

1. „Smaki lata”
Posłuchajcie zadań matematycznych o zakupach w lodziarni. Spróbujcie je rozwiązać i odpowiedzieć na pytania.
-treść zadań-

2. „Domowe lody owocowe”
Korzystając z przepisu spróbujcie przygotować domowe lody. Poproście o wsparcie kogoś dorosłego. Smacznego!
-przepis-

3. Uzupełnijcie stronę nr 36 i 37 w zeszytach ćwiczeń nr 4 

17.06.2020

1. „Co to za miejsce?”
Spróbujcie rozwiązać rebusy i zapiszcie ich rozwiązania. Odszukajcie miasta będące rozwiązaniem rebusów na mapie Polski.
-rebusy-

2. „Ćwiczymy skoczność”
Wykonajcie ćwiczenia według instrukcji przedstawionej w filmie. Pamiętajcie o odpowiednim stroju podczas ćwiczeń.
-film z ćwiczeniami-

3. Uzupełnijcie str. 64, 65 w zeszycie ćwiczeń nr 4.

16.06.2020

1. „Przyszło lato”
Zapoznajcie się z piosenką. Spróbujcie wymienić pojawiające się w tekście utworu pomysły na spędzenie wakacji i spróbujcie zaplanować swój wypoczynek. Spróbujcie włączyć się do śpiewania refrenu.
-piosenka-

2. „Summer matching”
Zapoznajcie się z nowym słownictwem w języku angielskim związanym z wakacjami. Utrwalcie je poprzez zaproponowane gry interaktywne.
-słownik obrazkowy i gry interaktywne-

3. Uzupełnijcie stronę nr 63 i 64 w zeszytach ćwiczeń nr 4

15.06.2020

1. „Siedmiomilowe buty”
Posłuchajcie wiersza jednocześnie śledząc prezentację multimedialną. Wskazujcie na mapie Polski wymieniane w wierszu miejscowości.
Wiersz z prezentacją

2. „Mapa Polski”
Za pomocą sznurka lub nitki ułóżcie na dywanie kontur mapy naszego kraju, który następnie wypełnijcie dostępnymi w domu przedmiotami. Pamiętajcie co oznaczają pojawiające się na mapie kolory i utrwalcie nazwy miast, rzek, morza i gór. Na gotowej mapie zaznaczcie miejsca, które chcielibyście odwiedzić w czasie wakacji.
Wzór, mapa interaktywna

3. Uzupełnijcie stronę nr 42, 43 w kartach pracy nr 4

08.06.2020 – 10.06.2020

Tematyka kompleksowa „Kim zostanę gdy dorosnę?”

10.06.2020

1. „Atrybuty zawodów”
Dowiedźcie się co to są atrybuty. Możecie skorzystać ze słownika, Internetu bądź innego dowolnego źródła.
Następnie narysujcie atrybuty następujących zawodów:
– pilot;
– lekarz,
– muzyk;
– kucharz.

2. „Kelnerzy ”
Spróbujcie wcielić się w rolę kelnera, który przynosi klientom różne dania na tacy. Przygotujcie kubek z wodą i postawcie go na talerzu a następnie spróbujcie przejść slalomem wyznaczoną trasę zachowując równowagę. Postarajcie się nic nie wylać.

3. Uzupełnijcie stronę nr 40 i 41 w zeszytach ćwiczeń nr 4

09.06.2020

1. „A jak będę dorosła”
Posłuchajcie wiersza Danuty Wawiłow i opowiedzcie o pomysłach bohaterki wierszyka. Zastanówcie się kim chcielibyście zostać w przyszłości.
Wiersz

2 „Co to za zawód?”
Posłuchajcie zagadek i spróbujcie nazwać wszystkie z wymienionych zawodów. Możecie narysować lub zapisać rozwiązania zagadek. Może spróbujecie ułożyć zagadkę o waszym wymarzonym zawodzie?
Zagadki

3. Uzupełnijcie stronę 38 i 39 w zeszycie ćwiczeń nr 4. 

08.06.2020

1. „Dziecko a dorosły”
Zastanówcie się jak wytłumaczyć różnicę między dzieckiem a dorosłym? Jak myślicie- kim być lepiej? Dlaczego? Zapytajcie Rodziców o pamiątki z okresu kiedy byliście młodsi. Pooglądajcie je razem.

2. „Jak będę wyglądał w przyszłości?”
Narysujcie siebie jako dorosłą osobę. Wyobraźcie sobie jak możecie wyglądać i czym się zajmować. Niech Rodzice napiszą datę na rysunku i schowajcie go na pamiątkę. Za parę lat obejrzycie go razem i przywołacie miłe wspomnienia.

3. Uzupełnijcie stronę nr 34 i 35 w zeszytach ćwiczeń nr 4.

01.06.2020 – 05.06.2020

Tematyka kompleksowa „Przedszkolny Świat !”

05.06.2020

1. „Z kulturą przy stole”
Obejrzyjcie filmik i zapamiętajcie pojęcie savoir-vivre. Na podstawie zdobytej wiedzy samodzielnie nakryjcie stół do posiłku pamiętając o usłyszanych zasadach.
Film

2. „Ćwiczenia z piosenką”
Wykonajcie ćwiczenia zgodnie ze słowami piosenki.
Piosenka

3. Uzupełnijcie strony 32 i 33 w zeszycie ćwiczeń nr 4

04.06.2020

1. „Bajka nowa prostokatna i kwadratowa”
Wysłuchajcie wiersza D. Wawiłow „Bajka nowa prostokątna i kwadratowa”. Pobawcie się w wyszukiwanie w domku przedmiotów w kształcie kwadratów i prostokątów
Wiersz

2. „Gdzie jest budzik?”
Poćwiczcie słuch. Niech mama lub tata schowa przed Wami głośno tykający budzik w pokoju (jeśli nie macie w domu budzika, może to być telefon komórkowy z włączonym dźwiękiem). Waszym zadaniem jest odnalezienie „tykającego przedmiotu”. Możecie zamienić się rolami.
Tykanie budzika – dźwięk

3. Uzupełnijcie stronę 30 i 31 w kartach pracy nr 4.

03.06.2020

1. „W domu jak w przedszkolu”
Przypomnijcie sobie przedszkolne kąciki tematyczne. Wymieńcie ich nazwy rodzicom i opowiedzcie o ich przeznaczeniu. W wolnym miejscu w swoim/dowolnym pokoju zaaranżujcie kącik plastyczny.

2. „A ram sam sam”
Posłuchajcie piosenki i spróbujcie coraz szybciej wykonywać czynności prezentowane w nagraniu. Zachęćcie domowników do wspólnej zabawy.
Piosenka – „A ram sam sam”

3. Uzupełnijcie stronę nr 26 i 27 w zeszytach ćwiczeń nr 4

02.06.2020

1. „Nasza grupa”
Spróbujcie przypomnieć sobie imiona wszystkich dzieci i pań z grupy. Sprawdźcie na grupowym zdjęciu czy nikogo nie pominęliście.

2. „Logo naszej grupy”
Zaprojektujcie logo naszej grupy według własnego pomysłu.

3. Uzupełnijcie stronę 21 i 22 w kartach pracy nr 4

 

01.06.202

„Dzień Dziecka”
Posłuchajcie wiersza czytanego przez nauczycielki i powspominajcie zeszłoroczny dzień dziecka spędzony z kolegami i koleżankami z przedszkola. Obejrzyjcie zdjęcia z tego miłego dnia a następnie zaplanujcie swój dzień: pobawcie się z mamą i tatą, przygotujcie swoje ulubione danie, posłuchajcie ulubionej książki czytanej przez mamę lub tatę.
Miłego dnia!
Wiersz
Dzień Dziecka – zdjęcia
Dzień Dziecka – zdjęcia

25.05.2020 – 29.05.2020

Tematyka kompleksowa „Dzień Dziecka świętujemy, naszą odmienność szanujemy !”

29.05.202

1. „Różne flagi”
Przypomnijcie sobie jak wygląda ułożenie pionowe i poziome. Narysujcie flagi zgodnie z poleceniami i dowiedzcie się jakich państw są symbolami
Polecenia do rysowania flag

2. „Tańce z różnych stron świata”
Posłuchajcie muzyki z różnych stron świata. Postarajcie się wcielić w klimat utworów i postępując zgodnie z poleceniami wykonujcie taniec.
Muzyka do tańców

3. Uzupełnijcie stronę 45 i 46 w kartach pracy nr 4.

28.05.202

1. „J jak jajko”
Wyszukajcie w domu jak najwięcej przedmiotów których nazwa rozpoczyna się głoską „J, j”. Postarajcie się w szczególności wymyślić po jednej rzeczy z następujących kategorii: zwierzę, imię, roślina, czynność. Wasze pomysły możecie narysować.

2. „J i j”
Spróbujcie ułożyć literkę „J, j” z przedmiotów domowego użytku. Postarajcie się poćwiczyć pisanie litery „J,j” według wzoru pisząc ich jak największą ilość na dużym arkuszu papieru. Pamiętajcie o kierunku pisania liter.
Wzór litery J,j

3. Uzupełnijcie str. 18 i 19 w kartach pracy nr 4.

27.05.202

1. „Każdy jest inny”
Wytnijcie z gazet ludzi i ich części ciała. Przyklejcie poszczególne elementy według własnego pomysłu starając się stworzyć postacie różniące się wyglądem.

2. „Listy z całej Europy”
Posłuchajcie treści listów od dzieci z różnych krajów. Poszukajcie odpowiedzi na pojawiające się pytania, a następnie opracujcie odpowiedź np. list, rysunek. Zwróćcie uwagę, na to, że każdy kraj ma inne zwyczaje i charakterystyczne cechy.
Treść listów

3. Uzupełnijcie stronę 8 i 9 w kartach pracy nr 4.

26.05.2020

Dziś Dzień Mamy!
Postaraj się, aby cały był wypełniony niespodziankami, całuskami, przytulaskami i uśmiechami.
1. Jeśli potrafisz przygotuj mamie drugie śniadanie.
2. Zrób dla mamy domowy salon piękności i zrób jej piękny makijaż lub szałową fryzurę.
3. Przygotuj wyjątkową laurkę i wręcz ją mamie.
4. Powiedz mamusi za co ją kochasz.
5. Na dobranoc opowiedz mamie piękną bajkę.

Uzupełnij stronę 54 i 55 w kartach pracy nr 4. 

25.05.2020

1. „Co kto lubi?”
Zaproście domowników do udziału w zabawie polegającej na poznaniu upodobań waszych bliskich. Uzupełnijcie tabelkę rysunkami lub napisami. Porównajcie odpowiedzi. Czy każdy lubi to samo?
Przykładowa tabelka

2. „Mój wygląd”
Przyjrzyjcie się sobie dokładnie w lusterku zwracając szczególną uwagę na kolor włosów, oczu, kształt nosa, ust. Zastanówcie się, którą swoją cechę lubicie najbardziej. Na podstawie poczynionych obserwacji spróbujcie narysować swój portret.

3. Uzupełnijcie stronę 3 i 6 w kartach pracy nr 4.

18.05.2020 – 22.05.2020

Tematyka kompleksowa „Rodzina to świetna drużyna”

22.05.2020

1. „Relaks w rodzinie”
Zaproponuj Rodzicom wykonanie relaksującego masażu, wykonuj gesty inspirowane wyliczanką, a następnie masuj plecy mamy lub taty według własnego pomysłu.
Tekst wyliczanki:
W mojej rodzinie każdy chodzi inaczej: tata tupie, mama stuka, brat biega, a siostra skacze. Babcia z dziadkiem chodzą tak… A Ty chodzisz jak?
Wyliczanka – nagranie audio

2. „Dzień z życia mojej rodziny”
Stwórz plan dnia swojej rodziny z uwzględnieniem godzin i konkretnych obowiązków każdego mieszkańca domu. Może on mieć formę komiksu lub tabelki.

3. „Niespodzianka”
Pozuj do zdjęcia trzymając kartkę z napisem, który charakteryzuje Twoją mamę. Poproś kogoś o zrobienie Ci zdjęcia.

4. Uzupełnijcie stronę nr 10. w zeszycie ćwiczeń nr 4
Przeczytaj tekst na str 61 w zeszycie ćwiczeń nr 4
Poćwicz pisanie litery F, f na str 68 w zeszycie ćwiczeń nr 4

21.05.2020

1. „F jak fotografia”
Wyszukajcie w domu jak najwięcej przedmiotów których nazwa rozpoczyna się głoską „F, f”. Postarajcie się w szczególności wymyślić po jednej rzeczy z następujących kategorii: zwierzę, ubranie, coś do jedzenia, zawód (wykonywana praca). Wasze pomysły możecie narysować.

2. „F i f”
Wytnijcie w gazetach jak najwięcej małych i wielkich liter „F, f”. Wyklejcie nimi wzór litery (wzór litery można wydrukować lub napisać według wzoru na kartce).
Wzór litery F i f

3. Uzupełnijcie str. 11 i 12 w kartach pracy nr 4.

20.05.2020

1. „Parts of the house”
Obejrzyj krótki filmik, uważnie posłuchaj i spróbuj powtórzyć nazwy poszczególnych pomieszczeń i sprzętów domowych.
Parts of the house

2. „Nasz dom”
Stwórz płaski lub przestrzenny projekt swojego mieszkania/ domu, spróbuj zastosować słowa poznane w filmiku do opisu pomieszczeń.

3. Uzupełnij str 7 i 20 w kartach pracy nr 4.

19.05.2020

1. Zabawa z imionami.
Poproście rodzica, aby napisał na osobnych karteczkach imiona: mamy, taty, babci, dziadka, cioci , wujka itd. Pobawcie się w zgadywanie. Wylosuj karteczkę, spróbuj przeczytać imię i odpowiedz do kogo należy np. Danusia – babcia.

2. Drzewo genealogiczne
Obejrzyj filmik: „Moja rodzina” -tutaj- Spróbujcie razem z rodzicami stworzyć drzewo genealogiczne. Rodzicom polecamy ciekawy artykuł na stronie -tutaj-

3. Uzupełnijcie brakujące strony w kartach pracy nr 3, tak aby zakończyć pracę w tej książce (możecie robić to stopniowo).

18.05.2020

1. „Rodzina”
Stwórz krzyżówkę, której rozwiązaniem będzie hasło: Rodzina. Do poszczególnych liter z hasła dopasuj słowa, które kojarzą Ci się z Twoją rodziną.

2. „Gimnastyka z mamą lub tatą”
Samodzielnie ubierz się w wygodny do ćwiczeń strój i przygotuj odpowiednie miejsce. Następnie zaproś do zabawy mamę lub tatę i wspólnie wykonujcie ćwiczenia zgodnie z filmem instruktażowym.
ćwiczenia podstawowe:-tutaj-
ćwiczenia dla zaawansowanych:-tutaj-

3. Uzupełnij stronę 14 i 15 w kartach pracy nr 4
Dla chętnych strona 13 w kartach pracy nr 4

11.05.2020 – 15.05.2020

Tematyka kompleksowa „Co wiosną piszczy w trawie?”

15.05.2020

1. „Maszeruje wiosna”
Przypomnijcie sobie poznaną w zeszłym roku piosenkę o wiośnie. Następnie wykorzystując przygotowaną grafikę spróbujcie dokonać paluszkowej rytmizacji utworu. Uderzajcie palcem w każde kółeczko zgodnie z rytmem piosenki. Każdy wers powtórzcie tyle razy ile wskazuje cyfra.
Grafika do rytmizacji paluszkowej
Piosenka

2. „Majowa łąka”
Serdecznie prosimy o pomoc w zrealizowaniu majowego zadania w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywny Przedszkolak”, w którym bierzemy udział od początku roku. Przesłane zdjęcia prac zostaną umieszczone na grupie facebook projektu, w celu zaliczenia kolejnego etapu.
Z dostępnych w domu materiałów stwórzcie makietę łąki. Możecie wykorzystać owady, nad którymi pracowaliście we wtorek.
Inspiracje

3. Uzupełnijcie stronę 40 i 41 w kartach pracy nr 3.

14.05.2020

1. „Ł jak łąka ”
Poszukajcie w domu jak najwięcej przedmiotów na głoskę „Ł, ł”. Podzielcie ich nazwy na głoski i podskoczcie (zróbcie przysiady, zróbcie pajacyki) tyle razy ile głosek znajduje się w wyrazie.

2. „Ł i ł”
Spróbujcie napisać litery „Ł, ł” według wzoru np. w kaszy, mące lub cukrze. Wyklejcie wzór litery „Ł, ł”  dowolnym materiałem. Zwróćcie uwagę na kierunek pisania litery.
Wzór litery Ł i ł

3. Uzupełnijcie stronę 4,5 w kartach pracy nr 4

13.05.2020

1. „Głodny bocian”
Uzupełnijcie zadania matematyczne związane ze znakiem mniejszości i większości.
Zadanie:
Po łące chodzi głodny bocian i rozgląda się za pysznymi żabkami. Narysuj jego otwarty dziób, tak aby był skierowany w stronę, gdzie jest ich więcej. 
Żaby – zadania do uzupełnienia

Zamiast rysować, można także ułożyć zadania z dostępnych w domu materiałów.
-Inspiracja-

2. „Insects”
Poćwiczcie słownictwo w języku angielskim związane z łąką. Powtarzajcie nazwy owadów z obrazkowego słownika. Spróbujcie zagrać w memo lub inną dowolną grę na stronie.
-Słownik obrazkowy-

3. Uzupełnijcie stronę 38 i 39 w kartach pracy nr 3.

12.05.2020

1. „Wiosna na łące”
Posłuchajcie opowiadania o Kasi, jednocześnie obejrzyjcie prezentację multimedialną (SLAJD 3 – po naciśnięciu klawisza Enter pokazują się po kolei postacie wymieniane w opowiadaniu). Postępujcie według instrukcji pojawiających się na kolejnych slajdach, przypomnijcie sobie etapy rozwoju motyla i żaby.
Prezentacja – „Wiosna na łące”
Opowiadanie w formie audio

Treść opowiadania:
To jest Kasia. Pewnego dnia postanowiła pójść na pobliską łąkę, aby nazrywać kwiatów dla mamy. Chodziła to tu, to tam… zrywając kolorowe kwiaty. Gdy tak chodziła spostrzegła, że nie jest tu sama. Dookoła latały pszczoły, które zbierały pyłek z kwiatów. Widziała też piękne, kolorowe motyle. A w oddali chodził bocian szukając pysznych żabek. W trawie skakały małe koniki polne, a nad wodą latały kolorowe ważki, komary i muchy. Na listku siedziała mała biedronka, a w trawie pełzał powoli ślimak. Dookoła było pięknie i kolorowa, a z trawy dobiegały odgłosy owadów. Między źdźbłami trawy maszerowała mała stonoga, mrówki jak małe żołnierzyki maszerowały gęsiego do swojego mrowiska. W wysokiej trawie, nawet mały pajączek prządł swoja pajęczynę, a z ziemi wypełzła dżdżownica. Jak tu jest pięknie pomyślała Kasia, a gdy już bukiet był gotowy wróciła do domu by opowiedzieć mamie kogo spotkała na wiosennej łące.

2. „Mieszkańcy łąki”
Stwórzcie wybranego mieszkańca łąki. Wykonajcie pracę plastyczną z materiałów dostępnych w domu, samodzielnie wybierzcie technikę pracy, zaplanujcie swoje działania i nie zapomnijcie o porządkowaniu miejsce pracy. W ramach inspiracji obejrzyjcie zdjęcia:
„Mieszkańcy łąki” – inspiracje

3. Uzupełnijcie stronę 16,17 w kartach pracy nr 4

11.05.2020

1. „Odgłosy na łące”
Posłuchajcie odgłosów łąki. Spróbujcie zgadnąć jakie stworzenia zamieszkujące łąkę mogą wydawać takie odgłosy.
Odgłosy łąki
Wykonajcie ćwiczenia ruchowe według poleceń.
Instrukcje do ćwiczeń ruchowych

2. „Kiedy tak mówimy?”
Spróbujcie samodzielnie odczytać fragmenty znanych powiedzeń. W wykropkowanym miejscu narysujcie brakujące słowo (owada). Następnie zastanówcie się w jakich sytuacjach można użyć poszczególnych powiedzeń.
Powiedzenia

3. Uzupełnijcie stronę 16 i 29 w kartach pracy nr 3

27.04.2020 – 08.05.2020

Tematyka kompleksowa „Powietrze (latanie)”

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu każdego dnia będziemy udostępniać Wam platformę edukacyjną TABLIT, na której systematycznie pracowaliśmy realizując dotychczasowe projekty. Prosimy wykonujcie tylko te zadania, które będziemy wskazywać. Nie wyprzedzajcie naszych kroków. Chcemy rozplanować pracę tak, aby dzieci każdego dnia poznawały jedną główną ideę naszego przewodniego tematu – „Powietrze (latanie)”.

Dziękujemy za Wasze zaangażowanie i życzymy miłego tygodnia.

08.05.2020

1. „Samolot lata dzięki skrzydłom, opływowym kształtom oraz silnikowi”- główna idea.
Zapraszamy do pracy z materiałem na platformie. Link pod opisem .
Klikamy na samolot – nr 5
Na ekranie widać samolot kołujący po pasie startowym. Samolot wznosi się i odlatuje. Element interaktywny – przycisk DALEJ.
Ekran przedzielony jest pionową linią na pół. Z lewej strony ekranu widać orła w locie, z prawej samolot pasażerski.
Element interaktywny – przycisk DALEJ.
Widać samolot pasażerski stojący na pasie startowym. Jego oba silniki zaczynają działać – łopatki wiatraka na przedzie wentylatorów poruszają się – następuje tzw. grzanie silników. Widać, jak do każdego silnika wlatuje zimne powietrze (niebieskie strzałki), a opuszcza je ogrzane powietrze (czerwone strzałki) powodujące, że samolot rusza i jedzie po pasie. Element interaktywny – silnik samolotu.
Po kliknięciu na silnik pojawia się zbliżenie na jego wnętrze. Ponowne kliknięcie na silnik powoduje, że zbliżenie znika z ekranu. Wówczas samolot startuje, wznosi się w powietrze (chowa podwozie) i odlatuje.
Porozmawiajcie z rodzicami na temat tego co zaobserwowaliście.
Tablit – platforma edukacyjna
W ramach podsumowania zdobytych informacji zachęcamy Was do obejrzenia dwóch filmów dostępnych po kliknięciu na rękawy lotnicze oznaczone literą A i B.

2. „Budowanie lotniska”
Obejrzyjcie film z lotniska w Warszawie, na jego podstawie z dostępnych materiałów zbudujcie lotnisko, uwzględniając przy tym takie miejsca, jak pas startowy, hangary, wieża kontroli lotu, terminal pasażerski itd.
Film z lotniska

3. „Gałęzie”
Narysujcie drzewo, które będzie miało 3 gałęzie po lewej i 3 gałęzie po prawej stronie. Następnie rysujcie według instrukcji:
– na najniższej gałęzi z lewej strony usiadły 4 ptaki
– na środkowej gałęzi z prawej strony usiadły 3 ptaki
– na najwyższej gałęzi z lewej strony usiadło 5 ptaków
– na najniższej gałęzi z prawej strony usiadło 6 ptaków
– na najwyższej gałęzi z prawej strony usiadły 2 ptaki
– na środkowej gałęzi z lewej strony usiadł 1 ptak
I odpowiedzcie na pytanie:
– Ile ptaków usiadło na drzewie?
– Po której stronie drzewa siedzi więcej ptaków?
Instrukcje do zadania – audio

4. Uzupełnijcie stronę 58 i 59 w kartach pracy nr 3
Na str. 68 w kartach pracy nr 4 napiszcie po śladzie tylko literę H i h.

07.05.2020

1. „Balon (statek powietrzny) unosi się, bo wypełnia go ciepłe powietrze.” – główna idea
Zapraszamy do pracy z materiałem na platformie. Link pod opisem .
Klikamy na balon – nr 4.
Na trawie widać rozłożony balon. Kosz z palnikiem leży na boku, a kolorowa powłoka balonu jest rozłożona na całej swej długości. Obok kosza stoi duży wentylator.
Element interaktywny – przycisk DALEJ.
Po prawej stronie ekranu jest ikona z bąbelkami powietrza, która jest interaktywna przez cały czas trwania animacji. Po jej przyciśnięciu (w dowolnym momencie trwania animacji) balon i jego otoczenie stają się szare, a na ekranie widać przezroczyste bąbelki powietrza.
Element interaktywny – wentylator.
Po kliknięciu wentylator zaczyna działać. Jego źródło nadmuchu powietrza skierowane jest do wnętrza balonu (widać mleczne linie płynące w kierunku wnętrza balonu). Balon zaczyna napełniać się powietrzem.
Element interaktywny – palnik w balonie.
Dziecko klika na palnik, po czym pojawia się wysoki płomień. Po chwili pojawia się seria kolejnych długich płomieni. W międzyczasie wentylator zostaje wyłączony. Gdy wnętrze balonu zostanie wystarczająco ogrzane, balon się pionizuje.
Element interaktywny – przycisk DALEJ.
Na ekranie wdać balon unoszący się w powietrzu oraz rozpościerający się pod nim krajobraz. Po rękawie lotniczym zauważyć można, że wiatr wieje z lewej strony i balon przesuwa się w prawą stronę. Po prawej stronie ekranu jest termometr z suwakiem.
Element interaktywny – znaki plus i minus na termometrze.
Kiedy dziecko kliknie na znak plus, z palnika balonu wydobywa się wysoki płomień – temperatura na termometrze wzrasta, więc balon unosi się wyżej.
Gdy dziecko kliknie na znak minus, temperatura w czaszy balonu spada i balon delikatnie obniża swój lot.
Tablit – platforma edukacyjna

2. „H jak helikopter ”
Wyszukajcie w domu jak najwięcej przedmiotów których nazwa rozpoczyna się głoską „H, h”. Podzielcie ich nazwy na głoski. Następnie ułóżcie pod nimi tyle klocków ile jest głosek w danym wyrazie.

3. „H i h”
Spróbujcie ułożyć wielką i małą literę „H i h” korzystając ze wzoru i nitki.
Wzór litery H i h

4. Uzupełnijcie stronę 24 i 25 w kartach pracy nr 4.

06.05.2020

1. „Człowiek chciał latać jak ptaki, więc zaczął konstruować maszyny latające”- główna idea.
Zapraszamy do pracy z materiałem na platformie. Link pod opisem .
Klikamy na Paralotnię – nr 3.
Następnie na element interaktywny – przycisk DALEJ.
Na ekranie widać Basię, która przez lornetkę obserwuje klucz gęsi lecący po niebie. Przy głowie dziewczynki pojawia się chmurka (myśl) – wyobraża sobie, że lata tak jak te ptaki. Na kolejnym ekranie znów widać Basię. Po prawej stronie ekranu jest suwak, którym można manipulować. Element interaktywny to znak minus na suwaku. Po kliknięciu ikony perspektywa oddala się. Widać Basię, która stoi na górce z przyczepionymi do ramion skrzydłami. Dziewczynka próbuje wznieść się do góry – macha rękoma oraz wykonuje podskoki, odbijając się obunóż w miejscu. Następnie zbiega z górki, machając rękoma. Niestety, jej próby są nieudane, dlatego dziewczynka ma smutny wyraz twarzy. W następnej scenie widać polanę, na której jest paralotniarz. Paralotniarz przygotowuje się do lotu, po czym biegnie z paralotnią, odbija się i unosi w powietrze. Perspektywa zwiększa się i widać lecącego paralotniarza na tle górskiego krajobrazu.
Porozmawiajcie o tym co zaobserwowaliście. Zastanówcie się, dlaczego Basi nie udało się polecieć? Jak działają paralotnie?
Tablit – platforma edukacyjna

2. „W aeroplanie”
Posłuchajcie wiersza Juliana Tuwima „W areoplanie”, spróbujcie opowiedzieć, co widziały przez okno babcia z kurką. Wytnijcie koło z dużego arkuszu papieru i narysujcie na nim widok jaki można podziwiać z okna samolotu. Dla inspiracji możecie obejrzeć filmik, który przedstawia osiedle „Na Skarpie” z lotu ptaka. Może zauważycie tam swój dom lub nasze przedszkole.
„W aeroplanie”- audio
Skarpa z lotu ptaka

3. „Sailing with the clouds”
Posłuchajcie słów i melodii piosenki „Up! Up! Up!”. Wyobraźcie sobie, że potraficie latać. Wykonajcie ruchy według instrukcji podanej w języku angielski: to fly up, to fly down, fly to the left, fly to the right, higher, lower.
Piosenka
Instrukcje w języku angielskim

4. Uzupełnijcie stronę 50, 51 w kartach pracy nr 3

05.05.2020

1. „Ptaki latają dzięki piórom, skrzydłom, lekkim kościom oraz silnym mięśniom.” – główna idea
Zapraszamy do pracy z materiałem na platformie. Link pod opisem.
Klikamy na orła – nr 2
Na ekranie widać siedzącego na czubku skały orła. Element interaktywny – przycisk DALEJ.
Orzeł startuje i zatacza koło.
Pytanie: Zastanówcie się jak to możliwe, że ptaki latają?
Element interaktywny – przycisk DALEJ.
Orzeł ponownie siedzi na czubku skały. Po chwili rozpościera skrzydła. W momencie rozpostarcia skrzydeł następuje zatrzymanie obrazu i widać dokładnie pióra.
Pytanie: Co o nich myślicie?
Element interaktywny – ikona po prawej stronie ekranu z kością. Po przyciśnięciu ikony pojawia się kościec ptaka.
Pytanie: Opowiedzcie o kościach orła. Niecałe skrzydła mają kości. Co wy na to?
Przy kliknięciu na dowolną kość ptaka pojawia się dodatkowe okno, na którym widać wnętrze kości – ma ona puste przestrzenie wypełnione powietrzem.
Pytanie: Jak myślicie o co chodzi z tymi pustymi przestrzeniami?
Tablit – platforma edukacyjna

2. „Skowronek”
Poproście rodziców lub rodzeństwo o napisanie słowa skowronek. Następnie porozcinajcie litery. Spróbujcie poprzestawiać je tak aby powstały nowe wyrazy np. sok.

3. „Nazwy ptaków”
Posłuchajcie nagrań i spróbujcie na podstawie usłyszanej pierwszej sylaby dokończyć słowo tak by powstała nazwa ptaka.
Nagrania – zagadki słuchowe:
Odpowiedzi: wró – wróbel, bo -bocian, go – gołąb, wro -wrona, jas – jaskółka, ku -kukułka.

4. Uzupełnijcie stronę 35 w kartach pracy nr 3

04.05.2020

1. „Latawce unoszone są przez wiatr”- gówna idea.
Zapraszamy do pracy z materiałem na platformie. Link pod opisem.
Klikamy na chłopca trzymającego latawiec – nr 1
Na ekranie widać Tadka trzymającego w dłoniach latawiec. Po prawej stronie ekranu jest pasek narzędzi z suwakiem do manipulowania. Po kliknięciu na znak minus oddala się perspektywa i widać, jak Tadek zbiega z górki, starając się, aby latawiec uniósł się w powietrze. Latawiec delikatnie unosi się nad ziemią, po czym opada i jest ciągnięty po ziemi.
Po kliknięciu na element interaktywny – przycisk DALEJ, na ekranie ponownie pojawia się Tadek, stoi na górce, trzymając latawiec. Kiedy zaczyna wiać wiatr, chłopiec zbiega, próbując puścić latawiec. Ten unosi się do góry. Tadek zatrzymuje się, korygując tor lotu latawca. Porozmawiajcie o tych sytuacjach, o tym co się wydarzyło.
Tablit – platforma edukacyjna

2. „Latawiec z figur geometrycznych”
Poznajcie łamigłówkę nazywaną tangramem, wydrukujcie lub przerysujcie tangram, wytnijcie i nazwijcie znajdujące się w nim figury geometryczne. Spróbujcie odtworzyć położenie wszystkich siedmiu elementów tangramu latawca jedynie na podstawie kształtu jego konturów.
Tangram – figury do wycięcia, narysowania
Tangram – do ułożenia
Rozwiązanie

3. „Skąd wieje wiatr?”
Wyjdźcie na świeże powietrze (np. na balkon) z foliowym workiem, na podstawie ruchów worka spróbujcie określić, skąd wieje wiatr, zastanówcie się nad innymi przykładami i sposobami określania kierunku wiatru.

4. Uzupełnijcie stronę 48,49 w kartach pracy nr 3

30.04.2020

1. „Rysowane działania”
Spróbujcie wymyślić własne matematyczne zadanie z treścią o ptakach. Postarajcie się je rozwiązać i przedstawić symbolicznie na rysunku lub ułożyć manipulując dowolnymi przedmiotami.
Przykład zadania: Na drzewie siedziało 5 gołębi. Po chwili doleciały jeszcze 3 wrony. Ile ptaków jest razem?

2. „Tor lotów ptaków”
Odwzorujcie na podłodze tor lotu ptaka za pomocą sznurka, nitki lub wstążki. Przejdźcie po ułożonym torze noga, za nogą.
Tor lotu ptaka

3. Uzupełnijcie str. 34, , a na stronie 68 napiszcie po śladzie literę G,g.

29.04.2020

1. „G jak gniazdo”
Wyszukajcie w domu jak najwięcej przedmiotów których nazwa rozpoczyna się głoską „G, g”. Podzielcie ich nazwy na głoski. Następnie ułóżcie pod nimi tyle klocków ile jest głosek
w danym wyrazie.

2. „G i g”
Wytnijcie w gazetach jak najwięcej małych i wielkich liter „G, g”. Wyklejcie nimi wzór litery. (wzór litery można wydrukować lub napisać według wzoru na kartce).
Wzór litery G,g

3. Uzupełnijcie str. 36 i 37 w kartach pracy nr 3.

28.04.2020

1. „Ptasie radio”
Posłuchajcie wiersza Juliana Tuwima. Może spróbujecie przeczytać wybrane wyrazy samodzielnie? Poszukajcie w dostępnych materiałach (Internet, książki, atlasy, gazety) informacji na temat jednego wybranego z wiersza ptaka i narysujcie go na podstawie zdobytej wiedzy. Poobserwujcie ptaki latające za oknem: ich wygląd, zachowanie.
„Ptasie radio” – audio
„Ptasie radio” – tekst

2.„Głosy ptaków”
Zapoznajcie się z dźwiękami wydawanymi przez różne ptaki. Spróbujcie je naśladować. Postarajcie się zapamiętać nazwy jak największej ilości ptaków.
Alfabetyczna lista głosów ptaków

3. Uzupełnijcie str. 32 i 33 w kartach pracy nr 3.

27.04.2020

1. „Projekty pierwszych skrzydeł”
Obejrzyjcie jedne z pierwszych szkiców skrzydeł autorstwa Leonarda da Vinci oraz jego szkice maszyn latających. Dowiedzcie się kim był Leonardo da Vinci na podstawie krótkich filmików z Internetu. Spróbujcie z dostępnych w domu materiałów skonstruować lub narysować własną maszynę latającą.
Szkice
Filmik – Leonardo da Vinci

2. „Nawigacja”
Wybierzcie sobie dowolną zabawkę, która na czas zabawy stanie się maszyną latającą. Waszym zadaniem będzie poruszanie maszyną według poleceń Nawigatora (poproście o pomoc rodziców lub rodzeństwo). Po skończonej zabawie zamieńcie się rolami, spróbujcie wcielić się w rolę nawigatora.
Propozycje kierunków poruszania maszyną: od prawej strony do lewej strony/od lewej strony do prawej strony, z góry na dół/z dołu do góry, pod nogami, wokół głowy, zakreślanie w powietrzu ósemek itp.

3. Uzupełnijcie str. 52 i 53 w kartach pracy nr 3.

20.04.2020 – 24.04.2020

Tematyka kompleksowa „Nasza planeta Ziemia”

24.04.2020

Podsumowanie tygodniowego EkoWyzwania

Serdecznie prosimy o pomoc w zrealizowaniu kwietniowego zadania („Tworzymy ogródek”) w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywny Przedszkolak”, w którym bierzemy udział od początku roku.
Przesłane Prze Państwa  zdjęcia  zostaną umieszczone na grupie facebook projektu, w celu zaliczenia kolejnego etapu.

-Podziękowanie dla Rodziców w ramach projektu Kreatywny Przedszkolak-

1. „Tworzymy ogródek”
Przygotujcie doniczkę wykorzystując zużyte opakowanie (np.: puszkę, butelkę) -inspiracje tutaj-
Następnie zasadźcie w niej dowolne rośliny lub warzywa (np.: cebula, fasola itd.)
Zrobiliście już swój domowy „ogródek”? Nic nie szkodzi! Jeśli macie już własną hodowlę przy pomocy osoby dorosłej wykonajcie czynności pielęgnacyjne tj. zraszanie, podlewanie.

2. „Uwolnij się od śmiecia”
Wyobraźcie sobie, że Wasza ręka to głowa ptaka wodnego o długiej szyi. Podnieście ją do góry tak, aby palce stanowiły dziób, dłoń głowę, a przedramię szyję. Ptak ten szukając pożywienia zaplątuje się w starą sieć rybacką lub inny tego typu śmieć. Poproście żeby ktoś dorosły nałożył na Waszą rękę np. gumkę recepturkę. Następnie spróbujcie wyplątać się z sieci, ale bez pomocy pozostałych części ciała. Czy jest to proste zadanie? Co się dzieje? Wyobraźcie sobie podobną sytuację. Jak może czuć się zwierzę, które spotka taki los?

3. Uzupełnijcie str 46 , a na stronie 68 napiszcie po śladzie literę Z,z

23.04.2020

1. „Z jak zwierzęta”
Znajdźcie w domu jak najwięcej przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się głoską „Z, z”.
Podzielcie ich nazwy na sylaby i głoski.
Podskoczcie tyle razy ile głosek posiadają te wyrazy.

2. „Z i z”
Spróbujcie napisać literę „Z, z” według wzoru np. w kaszy, cukrze lub mące wysypanej na płaską powierzchnie.
Wzór litery Z, z

3. „Praca sensoryczna”
Wyklejcie lub pomalujcie dowolnym materiałem wzór litery „Z i z” (można wydrukować lub napisać według wzoru na kartce).
Wzór litery Z, z

4. Uzupełnijcie str. 30 i 31 w kartach pracy nr 3.

22.04.2020

Kochani !
Dzisiaj ważny dzień dla każdego komu bliski jest los naszej planety. 22 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi. To szczególna okazja! Może uda Wam się dołączyć do świętowania i ubierzecie się na zielono?
Jesteśmy przekonane, że w naszej grupie są prawdziwi przyjaciele przyrody, dlatego przypominamy o
-EkoWyzwania-  Powodzenia!

1. „Moje ekologiczne hasło”
Z okazji dzisiejszej okazji wymyślcie hasło związane z ekologią. Poproście kogoś z rodziny o jego zapisanie. Powstałą pracę ozdóbcie dowolnie tak aby powstała piękna kartka urodzinowa lub plakat dla naszej planety. Efekt waszej pracy przyczepcie w widocznym miejscu. Niech przypomina wszystkim, że stan Ziemi jest w naszych rękach.

2. „Brudne morze”
Nalejcie wody do miski i włóżcie do środka kilka drobnych przedmiotów, które będą pływać (np. nakrętki). Następnie wykonajcie doświadczenie. Wyobraźcie sobie, że przygotowane przez Was rzeczy to morze po którym pływają statki. W pewnym momencie nieuważni marynarze prowadzący statek nie zauważyli skał i uderzyli w nie. Z uszkodzonego statku zaczęła wypływać ropa, czarna tłusta plama pokrywa powierzchnię wody (wlej olej lub inne nieczystości).
Co się dzieje? Wyobraźcie sobie podobną sytuację na prawdziwym morzu, w którym żyją zwierzęta. Co może się z nimi stać? Jak się czują?

3. Uzupełnijcie stronę nr 21 w zeszycie ćwiczeń nr 3

21.04.2020

1. „Kompozycja z eko żywności”
Zaplanujcie z rodzicami jadłospis i przygotujcie posiłek ze zdrowej żywności. Spróbujcie podać go w ciekawej formie według własnego pomysłu. Poniżej znajdziecie inspiracje.
Inspiracje

2. „Kręgle”
Przygotujcie kręgle, np. z butelek napełnionych wodą. Ustawcie je w wyznaczonym miejscu i toczcie w ich kierunku piłkę. Przeliczcie ilość zdobytych punktów. Zaproście do zabawy pozostałych domowników.
A może spróbujecie innych zabaw wykorzystując surowce wtórne i przedmioty domowego użytku?
Inspiracje w filmiku poniżej:
Inspiracje

3. Uzupełnijcie stronę nr 57 i 58 w zeszycie ćwiczeń nr 3

20.04.2020

1. „EkoWyzwania”
Stwórzcie swój własny tygodniowy planer, w którym w ciągu poszczególnych dni zaznaczać będziecie te działania proekologiczne, które uda Wam się wykonać. Zaproście do udziału w wyzwaniach członków rodziny.
Przykładowy planer do wydrukowania lub jako wzór do samodzielnego wykonania

2. „How to recycle?”
Posłuchajcie piosenki i na jej podstawie wykonajcie ćwiczenie on-line polegające na segregowaniu śmieci.
piosenka: -tutaj-
ćwiczenie on-line:-tutaj-

3. Uzupełnijcie stronę 60 w kartach pracy nr 3

14.04.2020 – 17.04.2020

Tematyka kompleksowa „Artysta inspiracji szuka, a gdy ma natchnienie, powstaje wielka sztuka”

17.04.2020

1. „Fotografia to też sztuka”
Przekonajcie się, że fotografia to również sztuka. Spróbujcie wykonać ciekawe zdjęcie. Stwórzcie do niego scenografię z przedmiotów dostępnych w domu.
Obejrzyjcie rodzinne albumy fotograficzne, powspominajcie, spróbujcie odtworzyć jakąś starą fotografię i wykonajcie jej nową wersję.
-inspiracje tutaj-

2. „Fotograf”
Posłuchajcie baletu „Jezioro łabędzie” Piotra Czajkowskiego, stwórzcie układ taneczny do muzyki, na przerwę w muzyce zastygnijcie w dowolnej pozie tanecznej.
„Jezioro łabędzie”

3. Uzupełnijcie stronę 28 w kartach pracy nr 3.
Na str. 68 w kartach pracy nr 3 napiszcie po śladzie tylko literę S i s.

16.04.2020

1. „S jak spektakl”
Znajdźcie w domu jak najwięcej przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się głoską „S,s”.

2. „S i s”
W gazecie odszukajcie jak największą ilość małych i wielkich liter „S i s”. Zaznaczcie je na niebiesko.

3. „Praca sensoryczna”
Wyklejcie lub pomalujcie dowolnym materiałem wzór liter „S i s” (można wydrukować lub napisać dziecku na kartce)
Wzór litery S,s

4. Uzupełnijcie str. 17 i 18 w kartach pracy nr 3.

15.04.2020

1. „Figury geometryczne”
Przy pomocy linijki, ekierki lub innych przyborów narysujcie znane sobie figury geometryczne, nazwijcie je, a następnie wytnijcie i przyklejcie na kartce w znacznych odstępach. Uzupełnijcie pracę przyklejając dowolne, kolorowe elementy, tworząc w ten sposób swoje dzieło sztuki.

2. „The shape song”
Spróbujcie zapamiętać angielskie nazwy figur geometrycznych (a circle, a diamond, a square, a heart) zróbcie pauzę we właściwym momencie stosując się do polecenia. Wyszukajcie właściwy kształt na wyświetlanym obrazku.
-piosenka tutaj-

3. Uzupełnijcie stronę 22 i 23 w kartach pracy nr 3

14.04.2020

1. „Kolory”
Szybkimi ruchami zarysujcie kartkę wybranymi kolorami. Następnie wykorzystajcie swoją kreatywność i czarnymi mazakiem lub kredką, narysujcie rzeczy, które w rzeczywistości są tego koloru. Postarajcie się, aby rysunków było jak najwięcej. -wzór-

2. „Spacer po Muzeum”
Zastanówcie się co to jest sztuka , gdzie ją można spotkać i jak wygląda. Poszukajcie w domowej bibliotece w różnych książkach obrazków bądź fotografii przedstawiających dzieła sztuki. Na koniec zachęcamy do wirtualnego spaceru po Muzeum Narodowym w Warszawie.
Wirtualny spacer po Muzeum
Przyjrzyjcie się prezentowanym dziełom. Wybierzcie te, które najbardziej Wam się podoba.

06.04.2020 – 10.04.2020

Tematyka kompleksowa „Wielkanocne przygotowania”

10.04.2020

1. „Kartka z życzeniami”
Przygotujcie wielkanocną kartkę z życzeniami dla kolegów i koleżanek z grupy. Poproście Rodziców o pomoc w zapisaniu wymyślonych przez Was życzeń. Forma pracy dowolna.

2. „Wielkanocne porządki”
Pomóżcie Rodzicom w świątecznych porządkach i samodzielnie posprzątajcie swój pokój lub miejsce gdzie spędzacie najwięcej czasu. Odkurzcie i pościerajcie kurze. Korzystając ze środków czystości pamiętajcie o zasadach bezpieczeństwa. Powodzenia!

09.04.2020

1. „Wszystko o jajku”
Zbadajcie różne właściwości jajka. Czy uda się je przecisnąć przez wąską szyjkę butelki? Albo jak zachowuje się włożone do octu, kawy czy coli? Sprawdźcie sami.
Opis przykładowych eksperymentów z jajkiem znajdziecie -tutaj-
2. „Wielkanocne gotowanie”
Pomóżcie Rodzicom w przygotowaniu dowolnego posiłku. Pamiętajcie o zasadach związanych z higieną i bezpieczeństwem. Smacznego!

08.04.2020

1. „W jak Wielkanoc”
Znajdźcie w domu jak najwięcej przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się głoską „W, w”.
Podzielcie ich nazwy na sylaby i głoski.
Podskoczcie tyle razy ile głosek posiadają te wyrazy.

2. „W i w”
W dowolnym tekście odszukajcie jak największą ilość małych i wielkich liter „W i w”. Zaznaczcie je na niebiesko.

3. „Praca sensoryczna”
Wyklejcie lub pomalujcie dowolnym materiałem wzór litery „W i w” (można wydrukować lub napisać według wzoru na kartce).
Wzór litery W i w

4. Uzupełnijcie str. 24 i 25 w kartach pracy nr 3.

07.04.2020

1. „Kreatywna pisanka”
Bardzo prosimy o pomoc w zrealizowaniu kolejnego zadania w ramach Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywny Przedszkolak”, w  którym bierzemy udział od początku roku.
Przesłane zdjęcia prac zostaną umieszczone na grupie facebook projektu, w celu zaliczenia kolejnego etapu.

W tym miesiącu zadanie polega na stworzeniu kreatywnej pisanki. Proponujemy ułożenie przestrzennej, płaskiej kompozycji z dowolnych materiałów i przedmiotów zebranych w domu (mogą to być klocki, misie bądź inne rzeczy ułożone w kształcie jajka). Tutaj możecie podejrzeć nasze inspiracje:
-tutaj-

2. „Kto ma więcej jajek na pisanki?”
Przygotujcie około 15 „jajek” (symbolizować je mogą np. kulki zgniecionego papieru) i połóżcie wszystkie na środku. Następnie zaproście kogoś do wspólnej zabawy. Na zmianę rzucajcie kostką lub losujcie karteczki z zapisanymi cyframi i odkładajcie dla siebie tyle „jaj” ile wypadnie oczek lub ile wskazuje wylosowana cyfra.
Kiedy „jajka” leżące na środku się skończą gra dobiegnie końca i zwycięży osoba, która zbierze największa ich ilość. Policzcie kto ma więcej „jajek” i o ile.

3. Uzupełnijcie stronę 42 i 43 w kartach pracy nr 3.

06.04.2020

1. „Zakodowana wiadomość”
Odczytajcie wiadomość zapisaną za pomocą kodu -tutaj-
Zakodujcie wiadomość według podanego kodu -tutaj-

2. „Ten Bunnies counting”
Posłuchajcie piosenki i wykonajcie czynności według poleceń w utworze
-tutaj-

10 easter bunnies hopping all around 10 wielkanocnych króliczków skacze dookoła
10 easter bunnies running all around 10 wielkanocnych króliczków biegnie dookoła
10 easter bunnies walking all around 10 wielkanocnych króliczków idzie dookoła
10 easter bunnies skipping all around 10 wielkanocnych króliczków skacze dookoła

3. Uzupełnijcie stronę 44 i 45 w kartach pracy nr 3

30.03.2020 – 03.04.2020

Tematyka kompleksowa „Laboratorium naukowców (prąd)”

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu każdego dnia będziemy udostępniać Wam platformę edukacyjną TABLIT, na której systematycznie pracowaliśmy realizując dotychczasowe projekty. Prosimy wykonujcie tylko te zadania, które będziemy wskazywać. Nie wyprzedzajcie naszych kroków. Chcemy rozplanować pracę tak, aby dzieci każdego dnia poznawały jedną główną ideę naszego przewodniego tematu – „Prąd”.

Dziękujemy za Wasze zaangażowanie i życzymy miłego tygodnia.

03.04.2020

1. Obejrzyjcie dwa filmiki podsumowujące temat prądu na platformie edukacyjnej Tablit (żarówka A i B)

Tablit – platforma edukacyjna

2. „Zgadnij co to jest?”
Rozwiążcie zagadki. Odpowiedzi narysujcie.
Treść zagadek -tutaj-
Nagrania głosowe dostępne na grupie Messenger.

3.„Instrukcja”
Pomóżcie Rodzicom w wykonaniu prania. Następnie spróbujcie stworzyć instrukcję do tego domowego obowiązku. Weźcie pod uwagę wszystkie etapy i wykonane czynności. Skupcie się szczególnie na obsłudze pralki. Forma pracy dowolna.

4. Na str 68 w kartach pracy nr 3 napiszcie po śladzie tylko literę R i r.

02.04.2020

Z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu w dniu dzisiejszym mile widziane są zdjęcia w niebieskim ubraniu 😉

1. „Prąd płynie w obwodzie zamkniętym. Jeśli przerwiemy obwód, prąd przestanie płynąć.- główna idea. „

Zapraszamy do pracy na platformie. Link pod opisem.
Klikamy najpierw na baterię nr 4 po wykonaniu zadań przechodzimy do baterii nr 5.

Na ekranie widać latarkę, a nad nią sygnalizator, którego światła pokazują, czy latarka jest włączona (zielone światło), czy wyłączona (czerwone światło).
Element interaktywny – włącznik latarki.
W kolejnym zadaniu widać wnętrze latarki.
Element interaktywny – włącznik latarki. Po kliknięciu na włącznik żarówka zaczyna świecić, a na sygnalizatorze zapala się zielone światło. Widać, jak w przewodach oraz w żarniku żarówki płynie prąd – niebieskie kuleczki.

Po naciśnięciu przycisku DALEJ Na ekranie pojawia się element interaktywny – wnętrze latarki. Dziecko klika na wnętrze latarki i przeciąga je na prawą stronę ekranu. Na ekranie pojawia się obwód zamknięty składający się z połączonych ze sobą przewodami: żarówki w oprawce, włącznika w oprawce, baterii (AA).
Element interaktywny – włącznik, żarówka.
Po kliknięciu na włącznik jego dźwignia kieruje się w lewo, a na sygnalizatorze zapala się zielone światło. W przewodach pojawiają się niebieskie kuleczki (prąd) płynące w jednym kierunku – od „-” do „+”. Gdy dziecko najedzie palcem na żarówkę (kliknie i przytrzyma na niej palec), pojawia się jej wnętrze i widać, jak przez żarnik przepływa prąd.

W kolejnym zadaniu elementem interaktywny jest włącznik. Po kliknięciu włącznik powiększa się – oprawka staje się przezroczysta i widać w niej dwa przewody, płaską blaszkę (przewodnik) oraz całą dźwignię włącznika. Podczas włączania i wyłączania dźwignia przesuwa się po płaszczyźnie blaszki. Po najechaniu palcem na żarówkę widać jej wnętrze. Dźwignia przesuwa się po blaszce w lewą stronę, opuszczając ją w dół. W ten sposób blaszka łączy oba przewody i obwód jest zamknięty – w przewodach płynie prąd (niebieskie kuleczki), a żarówka świeci. Gdy po kliknięciu na włącznik dźwignia przesuwa się w prawo, na sygnalizatorze pojawia się czerwone światło, a blaszka łącząca dwa przewody unosi się do góry i styka się z tylko jednym przewodem. Obwód jest otwarty, a co za tym idzie, nie płynie w nim prąd i żarówka nie świeci.

Bateria nr 5
Na ekranie widoczny jest obwód zamknięty zbudowany z żarówki w oprawce i baterii (AA) połączonych ze sobą przewodami. Jeden z przewodów został przerwany. Po prawej stronie znajduje się zakładka z przewodnikami prądu (gwóźdź stalowy, łyżeczka deserowa, spinacz) oraz z izolatorami prądu (gąbka, kamień), plastikowy klocek, kartka papieru, słoik, spinacz do bielizny).
Elementami interaktywnymi są przedmioty z zakładki. Dziecko klika na wybrany element z zakładki i przeciąga go na oprawkę. Gdy w przerwie pomiędzy przewodami znajdą się przewodniki, obwód zostaje zamknięty i wówczas w przewodach (oraz przez ten przedmiot) zacznie płynąć prąd, a żarówka zaświeci. Natomiast gdy zostanie umieszczony izolator, obwód zostaje przerwany, w związku z tym prąd przestaje płynąć, a żarówka świecić.

Tablit – platforma edukacyjna

2. „R jak Robot”
Znajdźcie w domu jak najwięcej przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się głoską „R, r”.
Podzielcie ich nazwy na sylaby i głoski.
Podskoczcie tyle razy ile głosek posiadają te wyrazy.

3. „R i r”
W dowolnej gazecie odszukajcie jak największą ilość małych i wielkich liter „R i r”. Zaznaczcie je na niebiesko.

4. „Praca sensoryczna”
Wyklejcie lub pomalujcie dowolnym materiałem wzór litery „R i r” (można wydrukować lub napisać według wzoru na kartce).
Wzór litery R,r

5. Uzupełnijcie str. 11 i 12 w kartach pracy nr 3.

01.04.2020

1. „Baterie są źródłem prądu. Jest wiele rodzajów baterii. – główna idea”

Zapraszamy do pracy na platformie. Link pod opisem.
Klikamy na baterię nr 3.

Na ekranie pojawia się przekrój domu z zarysami czterech pomieszczeń. Zadaniem dzieci jest wyszukanie wszystkich urządzeń zasilanych bateriami:
w łazience: zegarka na rękę;
w pokoju dziecięcym: robota zabawki, latarki;
w salonie: aparatu fotograficznego, pilota do telewizora;
w kuchni: zegara ściennego.
Po kliknięciu na urządzenie zasilane baterią podświetla się ono na czerwono. Gdy dziecko kliknie na urządzenie zasilane prądem zmiennym, nic się nie dzieje.

Następnie na ekranie pojawią się po kolei wybrane urządzenia zasilane bateriami. Strzałką w prawym dolnym rogu przechodzimy dalej.

Teraz zadaniem dzieci jest wybranie z zakładki po prawej stronie baterii o właściwym rozmiarze (AAA, AA, B1, R20, 9V) i włożenie jej do urządzenia, tak aby zaczęło działać. Na bateriach wyraźnie widać oznaczenia „+” i „-” (w baterii B1 tylko „+”). Jeśli dziecko wybierze nieprawidłową baterię, ta wraca z powrotem do zakładki.

Tablit – platforma edukacyjna

2. „Gdyby nie było prądu…”
Przedyskutujcie następujący problem:
Gdyby nie było prądu, jak można by zastąpić urządzenia elektryczne?
Zastanówcie się w szczególności nad:
– Żelazkiem
– Pralką
– Czajnikiem elektrycznym
– Lodówką
Spróbujcie narysować swoje pomysły.

3. „Taniec robota”
Stwórzcie swój autorski układ taneczny do następującej lub dowolnej muzyki. Zaproście członków rodziny do wspólnej zabawy.

– muzyka –

4. Uzupełnijcie str. 27 i 28 w kartach pracy nr 3.

5. „Kto jest kim?”
Niespodzianka w ramach Prima Aprilis zostanie udostępniona na grupie Messenger 🙂

31.03.2020

1. „Prąd powstaje w elektrowni, skąd przewodami płynie do naszych domów. Dzięki prądowi świecą lampy, działają urządzenia elektryczne, np. odkurzacz, komputer. – główna idea”

Zapraszamy do pracy na platformie. Link pod opisem.
Klikamy na baterię nr 2

Na wstępie dzieci obserwują sytuację przedstawioną na obrazku i opowiadają o niej. Warto wskazać dzieciom, gdzie na rysunku znajdują się dwie stacje transformatorowe i słupy energetyczne.
Klikamy przycisk dalej by przejść do kolejnego zadania.
Dzieci obserwują co dzieje się na obrazie, kolejno przyciskają interaktywne elementy -świecące się na czerwono. Starają się odpowiedzieć na pytania:
Po co pociąg przywiózł węgiel?
Gdzie znajduje się elektrownia?
W jaki sposób prąd dochodzi do domów?
Czym są niebieskie kulki widoczne na ekranie?
Co się dzieje po zniknięciu czwartej hałdy węgla?

Po kliknięciu na elektrownię na kolejnych obrazach pokazują się alternatywne formy wytwarzania energii (turbina wiatrowa, kolektor słoneczny)
Po kliknięciu przycisku „dalej” na ekranie pojawia się przekrój domu z zarysami czterech pomieszczeń: łazienką, pokojem dziecięcym, kuchnią i salonem. W każdym pomieszczeniu znajdują się urządzenia zasilane prądem z elektrowni (prąd zmienny). Zadaniem dzieci jest wyszukanie wszystkich urządzeń działających na prąd zmienny. Po odszukaniu wszystkich urządzeń pojawiają się one na nowym ekranie. Można zauważyć odchodzące od nich przewody zakończone wtyczką.

Tablit – platforma edukacyjna

2. „Teatr cieni”
Stwórzcie scenariusz, scenografię i rekwizyty do autorskiego programu teatralnego. Spróbujcie w przedstawieniu nawiązać do poznanych zasad bezpiecznego korzystania z energii elektrycznej. Zaproście członków rodziny do wspólnej zabawy.

3. „Poruszanie się w ciemności”
W zabawie biorą udział dwie osoby. Jedna z nich zasłania oczy, a druga staje się jej przewodnikiem. Zadaniem przewodnika jest bezpieczne doprowadzenie osoby z pary do celu bez dotykania go – stosując jedynie instrukcje słowne np.: dwa małe kroki w lewo itd. Po osiągnięciu celu następuje zamiana ról.

4. Uzupełnijcie str. 19 i 20 w kartach pracy nr 3.

30.03.2020

  1. „Prąd może być niebezpieczny – główna idea”

Zapraszamy do pracy z materiałem na platformie. Link pod opisem .
Klikamy na baterię nr 1

Zadaniem dzieci jest wyszukanie i kliknięcie miejsc/elementów, do których nie powinny się zbliżać ze względu na możliwość porażenia prądem. Opatrzone są one znakiem ostrzegawczym „Uwaga! Niebezpieczeństwo porażenia prądem”. Po kliknięciu na znak, ten powiększa się. Miejsca do kliknięcia: skrzynka z prądem przy jednym z domów, stacja transformatorowa, słupy energetyczne. Dzieciom trzeba wytłumaczyć, że jest to jedyna sytuacja, kiedy wolno im dotykać takich znaków, w rzeczywistości dotykanie ich jest zabronione.
Po wykonaniu zadania w prawym dolnym rogu naciskamy strzałkę „DALEJ”

Zadaniem dzieci jest obejrzenie dwóch scenek. Następnie pojawi się zakładka ze znakiem „stop”. Dzieci umieszczają go przy tych scenach, które prezentują zachowania niebezpieczne oraz stanowiące zagrożenie porażeniem prądem.

Tablit – platforma edukacyjna

2. „Jak wygląda prąd?”

Przygotujcie pracę plastyczną wykonaną dowolną techniką na temat tego jak, Waszym zdaniem, wygląda prąd. Jaki ma kształt, kolor? Jest duży, mały? Spróbujcie go narysować. Omówcie swoją pracę.

3. „Tor przeszkód”

Przygotujcie w domu tor przeszkód. Wykorzystajcie dowolny sprzęt domowy i własną kreatywność. Postarajcie się zachęcić członków rodziny do pokonania przygotowanych przez Was zadań. Pamiętajcie o wygodnym stroju J

27.03.2020

1. „Rysujemy według polecenia”
Narysujcie blok z dużą ilością okien. Koloruj okna według poleceń Rodzica, np.: pierwsze okno z lewej strony na drugim piętrze, wszystkie ona na trzecim piętrze itd.

2.„Sąsiedni blok”
Wieczorem jak będzie ciemno wyjrzyjcie przez okno i narysujcie sąsiadujący blok. Policzcie ile świateł pali się u sąsiadów.

3.Uzupełnijcie str 6, a na str 69 napiszcie po śladzie tylko literę P i p.

26.03.2020

1. „P jak Prąd”
Znajdźcie w domu jak najwięcej przedmiotów, których nazwa rozpoczyna się głoską „P,p”.

2. „P i p”
W gazecie odszukajcie jak największą ilość małych i wielkich liter „P i p”. Zaznaczcie je
na niebiesko.

3. „Praca sensoryczna”
Wyklejcie lub pomalujcie dowolnym materiałem wzór liter „P i p” (można wydrukować lub napisać według wzoru na kartce)
Wzór pisanej litery P i p

4. Uzupełnijcie str. 4 i 5 w kartach pracy nr 3.

25.03.2020

1. „Rodzinna zabawa w kalambury”
Na karteczkach narysujcie różne przedmioty działające na prąd. Każdy uczestnik zabawy losuje karteczkę i za pomocą gestów pokazuje, w jaki sposób korzysta się z tego urządzenia.

2. „Głoskujemy”
Podzielcie głośno nazwy narysowanych przedmiotów na głoski (np. t-e-l-e-w-i-z-o-r)

3. Uzupełnijcie str. 13 i 14 w kartach pracy nr 3.

24.03.2020

1. „Na prąd czy na baterie?”
Poszukajcie w domu różnych urządzeń elektrycznych. Przypomnijcie ich nazwy i porozmawiajcie o tym do czego służą. Następnie podzielcie te przedmioty na zbiory według źródła zasilania – na te, które potrzebują prądu z gniazdka i te, które zasilane są bateriami. Sprawdźcie, których urządzeń jest więcej.

2. „Pierwsza głoska”
Podzielcie nazwy zebranych przedmiotów na sylaby (np. pral – ka) i określcie ich pierwszą głoskę ( pralka – p).

3. Uzupełnijcie str. 10 w kartach pracy nr 3.

23.03.2020

1. Posłuchajcie oraz zaśpiewajcie rodzicom piosenkę i porozmawiajcie o tym w jaki sposób możemy pomagać przyrodzie, pomysły możecie narysować lub wspólnie spisać.
„Jeden pstryk”

Przypominamy Wam inne znane piosenki, które dotyczyły dbania o środowisko:
„Świat bez wody”
„Ziemia to wyspa zielona”
„Piosenka o powietrzu”

2. Przygotujcie karteczki przypominające wszystkim domownikom o tym, że należy oszczędzać prąd i wodę. Przyklejcie je we właściwych i widocznych miejscach.