(56) 648 - 67 - 02
pm13@poczta.onet.pl

Zostań w domu – Marsjanie

Wiosenna pogoda
12.04.2021 – 16.04.2021

16.04.2021 – Piątek
Przysłowia o pogodzie”

1. Przysłowia o kwietniu – prezentacja

Czy znacie jakieś przysłowia związane z pogodą? Najpopularniejsze z nich to „W marcu jak w garncu” oraz „Kwiecień plecień bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. Jeśli chcecie poznać więcej przysłów związanych z kwietniem, to zajrzyjcie -tutaj-

2. Kwiecień plecień – zabawa ruchowa do piosenki

Posłuchajcie również -piosenki- związanej z przysłowiem o kwietniu. Możecie ułożyć do niej proste elementy tańca i zatańczyć wspólnie z domownikami.

3. Zjawiska pogodowe – kodowanie  -tutaj-

15.04.2021 – Czwartek
Pogodowy zawrót głowy”

Jaka dziś pogoda? Nie zapomnij zaznaczyć w swoim kalendarzu. Możesz powtórzyć dni tygodnia – rodzic podaje dzień a ty wymieniasz kolejne dni tygodnia.

1. „Deszczowa chmura” – zabawa matematyczna
Obrysuj kontur chmury i wytnij (możesz wykorzystać -kartę- na str. 8)
Przygotuj wycięte krople deszczu albo wykorzystaj nakrętki, guziki lub inne przedmioty, które mogą posłużyć za krople. Zabawcie się wspólnie z rodzicami lub rodzeństwem. Rodzic podaje liczbę a wy układacie odpowiednią ilość kropli. Dla dzieci starszych rodzic podaje działanie np. 2 + 2 , 8- 1 itp. a dziecko układa tyle kropel, ile wynosi wynik działania.

2. „Zumba” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
Jeśli pada deszcz poćwicz -zumbę-. Możesz zaprosić domowników do wspólnej zabawy. Jeśli świeci słońce zaproś domowników na rower lub hulajnogę

3. What’s the weather like?- język angielski
Przypomnij sobie zwroty o pogodzie w języku angielskim -tutaj-. Sprawdź, ile zapamiętałeś. Jeśli potrafisz określić każdą pogodę, to brawo! Jeśli nie trenuj dalej.

14.04.2021 – Środa
Jak zachować się w czasie różnej pogody”

Czy wiesz jak zachować się w czasie różnej pogody? Spróbuj opowiedzieć jak zachować się w czasie burzy? Jeśli nie wiesz zobacz -tutaj-.
Jeśli chcesz samodzielnie stworzyć różne zjawiska atmosferyczne, to zaproś domowników do eksperymentowania. Możesz wybrać jedno z proponowanych doświadczeń lub wszystkie. Wesołej zabawy.

1. Pogodowe eksperymenty – zabawy badawcze

• Śnieg -tutaj-
• Tęcza -tutaj-
• Piorun -tutaj-
• Deszcz -tutaj-
• Wiatr -tutaj-

2. „Katalog ubrań na każdą pogodę” – praca plastyczna
Postaraj się zaprojektować ubranie na wybraną porę roku lub pogodę. Możesz wyciąć elementy z gazet i stworzyć kolaż. Zabaw się w projektanta i skomponuj poszczególne części garderoby w jedną całość.

13.04.2021 – Wtorek
Co to jest prognoza pogody?”

Czy wiesz, co to jest prognoza pogody? Wysłuchaj prognozy pogody, zabaw się w prezentera i przedstaw ją swoim domownikom. Zaznacz pogodę w swoim kalendarzu.

1. „O marcu Pannie Juliannie i o ptaszku” – słuchanie opowiadania Lucyny Krzemienieckiej.

Wysłuchaj -opowiadania-. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie „Jaka była pogoda pewnego marcowego dnia? Czy Julianna ubrała się odpowiednio do pogody? Co to znaczy ubierać się „na cebulkę”?

2. „Pogoda”- słuchanie piosenki
Posłuchaj -piosenki-, postaraj się zaśpiewać refren. Wymyśl , co może powstać z kropli deszczu. Narysuj kroplę i zamień ją w coś innego

12.04.2021 – Poniedziałek
Co to jest pogoda?”

W tym tygodniu będziemy obserwować pogodę. Jeśli chcesz się dowiedzieć co to jest pogoda i jakie są zjawiska pogodowe zajrzyj tutaj:

1. „Jaka jest dzisiaj pogoda?”– prezentacja multimedialna
-Co to jest pogoda?-
-Rodzaje zjawisk atmosferycznych-

2. „Obserwacja pogody”– założenie kalendarza

Postaraj się wykonać kalendarz pogody i obserwować zjawiska występujące w pogodzie w tym tygodniu. Kalendarz możesz zaprojektować samodzielnie lub skorzystać z gotowego wzoru, który znajdziesz -tutaj-

3. Pogodne ćwiczenia – zabawy rytmiczne

Zabaw się przy -muzyce-. Zapamiętaj, które zjawiska zapraszają do jakiej aktywności . Wesołej zabawy.

Sport to zdrowie!
06.04.2021 – 09.04.2021

Język angielski:

Names of Sports: -tutaj-

Do You Like Sports? Sports Song: -tutaj-

09.04.2021 – Piątek
Kodeks dobrego sportowca”

1. Czym jest fair play? – rozmowa na podstawie opowiadania
– Posłuchaj opowiadania P. Beręsewicza „Wyścigi”
– Jak zachował się Olek po zakończeniu wyścigu? Co ty zrobiłbyś na miejscu Olka? Co poradziła Olkowi mama?
– Co oznacza zasada Fair play?
Fair play to zbiór zasad obowiązujących w grze lub walce sportowej, których przestrzeganie pozwala na uczciwe i szlachetne jej rozegranie.
Prawdziwego sportowca, a także kibica wyróżnia godne zachowanie – zarówno w sytuacji zwycięstwa, jaki i porażki.
– Jeśli masz ochotę, obejrzyj bajkę o -Bolku i Lolku- lub o -Trefliku- i zwróć uwagę na zachowanie głównych bohaterów. Spróbuj ocenić zachowanie Bolka lub Treflika.

2. Zawody sportowe
– Zaplanuj rodzinne zawody sportowe. Wymyślcie konkurencje, np. wyścig w przeskakiwaniu przez skakankę do mety, toczenie piłki w stronę mety, skoki obunóż do mety, rzut papierową kulą do kosza, przejście po leżącej linie. Oznaczcie miejsca startu i mety, przygotujcie przedmioty, które można wykorzystać podczas zawodów. Koniecznie przestrzegajcie zasady fair play.

Miłego dnia 🙂

08.04.2021 – Czwartek
„Sportowe zagadki

1. „Wiem wszystko o sporcie” – rozwiązywanie zagadek
– Rozwiąż zagadki na temat sportu. Jeśli potrafisz – spróbuj samodzielnie ułożyć zagadkę i zadaj ją rodzicom. -Zagadki-
– Ułóż -puzzle- i podaj nazwę dyscypliny sportowej, do której pasuje ten sprzęt?
– Na koniec -Wielki Quiz Wiedzy o Sporcie-! Spróbuj odpowiedzieć na wszystkie pytania 😉

2. Ćwiczenia gimnastyczne
– Naśladuj różne dyscypliny sportowe popularne w różnych zakątkach świata -film-

07.04.2021 – Środa
„Skaczemy, biegamy, pływamy!”

1. Niezbędnik sportowca – rozmowa na podstawie filmu
– Czy znacie różne dyscypliny sportowe? Wymieńcie takie, które lubicie najbardziej. Jeśli potrzebujecie podpowiedzi, obejrzyjcie -filmik-.
– Spójrzcie na -ilustrację- i nazwijcie przedmioty które potrzebne są do uprawiania różnych dyscyplin sportowych. Czy potraficie nazwać te dyscypliny?
– Zaprojektujcie strój piłkarza. Wykorzystaj -kartę pracy- lub narysuj strój samodzielnie.

2. Ruch to zdrowie – zabawa do piosenki
– Na początek rozgrzewka – razem z mamą/tatą rozruszajcie wasze mięśnie! -Rytmiczna rozgrzewka-
– Posłuchajcie piosenki „Ruch to zdrowie”. Czy piosenka jest szybka czy wolna? Wesoła czy smutna?
– Naśladujcie ćwiczenia pokazane na filmie, może uda wam się zaśpiewać refren piosenki?

Pamiętajcie, aby codziennie ćwiczyć na świeżym powietrzu! Koniecznie zabierzcie domowników na spacer, rower, rolki lub hulajnogę 😉

06.04.2021 – Wtorek
„Sport to ważna sprawa!”

1. Obejrzyjcie -filmik edukacyjny- i spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Dlaczego ruch jest ważny dla naszego zdrowia?
– Czy należy ćwiczyć codziennie?
– Ile godzin dziennie powinny ćwiczyć dzieci?
– Jak ty spędzasz czas na świeżym powietrzu z kolegami?
Jaka jest twoja ulubiona aktywność fizyczna? – gra w piłkę, bieganie, wspinanie się na drabinkach, a może jazda na rowerze? Narysuj taką, która sprawia ci najwięcej przyjemności!

2. Ćwiczenia gimnastyczne
Razem z domownikami zaprojektujcie wspólnie domowy tor przeszkód. Przypomnijcie sobie przy okazji zasady bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych w domu.

3. A po południu koniecznie wybierzcie się na spacer. Czy pamiętasz, ile kroków powinniśmy robić codziennie? Wykorzystajcie krokomierz w telefonie/zegarku i obliczcie ilość kroków, które udało się Wam wykonać. Codziennie postarajcie się zrobić chociaż kilka kroków więcej!

Miłej zabawy 🙂

Już niedługo Wielkanoc
29.03.2021 – 02.04.2021

02.04.2021 – Piątek
„Przy wielkanocnym stole”

Dzisiaj będziemy mówić o Wielkanocnym stole. Jak myślicie, kiedy i po co taki stół? Wielkanocny stół przygotowujemy rano w Wielką Niedzielę – czyli w I Dzień Świąt Wielkanocnych. Przy tym stole zasiada cała rodzina i zjadać uroczyste Wielkanocne śniadanie. Każdy z Was już na pewno takie śniadanie zjadał ze swoją rodziną. A pamiętacie, co na takim stole powinno się znaleźć? Posłuchajcie wiersza.

1. „Nakrywamy do wielkanocnego stołu” – zabawa tematyczna
Waszym zadaniem będzie udekorowanie Wielkanocnego stołu zgodnie z treścią instrukcji . Przygotujcie gotowe elementy lub ich symbole (możecie je narysować lub wykorzystać obrazki wycięte z gazet).

1) Na środku stołu stoi koszyk z pisankami.
2) Po prawej stronie koszyka stoi wazon z baziami.
3) Z lewej strony koszyka leży babka.
4) Obok wazonu stoi baranek.
5) Między koszykiem a babką stoi kurczątko.
Postarajcie się pomóc rodzicom w przygotowaniach do Wielkanocnego śniadania.

2. Wielkanocny stół – nauka piosenki
Posłuchajcie piosenki. Postarajcie się zapamiętać słowa i melodię. Możecie śpiewać ją podczas nakrywania do stołu.

3. Zadania bez nudy – kodowanie – wielkanocne sudoku -tutaj-

4. Wielkanocne zagadki
Jeśli chcecie sprawdzić czy wiecie już wszystko o Wielkanocy zajrzyjcie -tutaj-

01.04.2021 – Czwartek
„Symbole wielkanocne”

1. „Wielkanocny koszyczek ” – prezentacja
Co to jest święconka? Co powinno się w niej znaleźć? I dlaczego akurat to? No i co w niej takiego świetnego, może… czekolada? Jeśli jesteście ciekawi – sprawdźcie -tutaj-
Przygotujcie wielkanocny koszyczek, możecie samodzielnie go ozdobić. Zapamiętajcie jakie pokarmy włożyć do koszyczka.
2. „Ćwiczenia z piłką” – zabawy na powietrzu
Przygotujcie piłkę i zaproście rodziców do wspólnej zabawy na powietrzu. Ćwiczcie rzuty i łapanie, celowanie do kosza, kopanie piłki do bramki prawą i lewą nogą, odbijanie piłki (kozłowanie). Wesołej zabawy!
3. Kodowanie – zadania bez nudy – -kolorowe pisanki-

31.03.2021 – Środa
„Barwne pisanki”

Dzisiaj dowiemy się co to są pisanki i jak to z jajkiem było .

  1. Pisanki”Na początek posłuchajcie wiersza D. Gellner o pisankach. Znajdziecie go >>tutaj<<
    Zastanówcie się, co zawierają pisanki? Ułóżcie krótkie życzenia dla bliskich z okazji Wielkanocy.
  2. Barwne pisanki”Technik zdobienia jajek jest naprawdę wiele ale jeśli chcecie dowiedzieć się jak jest różnica między pisanką a kraszanką, to informację znajdziecie >>tutaj<<
    Przygotujcie wspólnie z domownikami kolorowe pisanki lub kraszanki.
  1. „Eksperymenty z jajkiem”- jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o jajkach i ich właściwościach to zachęcamy do zabawy badawczej >>tutaj<<
  • Gumowe jajo
  • Jajko w butelce
  • Tęczowe jajo
  • Jajko na miękko i na twardo

    Postarajcie się obserwować jajka w trakcie eksperymentów i wyciągnąć wnioski
  1. Zadania bez nudy – kodowanie. Jeśli macie jeszcze ochotę na zabawy z jajkiem to poćwiczcie spostrzegawczość z pisankami >>tutaj<<

30.03.2021 – Wtorek
„Śmigus dyngus”

  1. O co chodzi z tym całym Śmigusem Dyngusem? Skąd wzięła się jego nazwa i związane z nim obyczaje?
    Posłuchaj >>tutaj<< Pamiętaj, że podczas kultywowania tej tradycji należy zachować umiar, aby nie sprawić nikomu przykrości.
  2. „Zabawa z wielkanocnym zajączkiem” – postaraj się policzyć wszystkie wielkanocne zajączki, niektóre z nich się ukryły. Jeśli nie zdążysz, zawsze możesz spróbować jeszcze raz. Powodzenia. Zabawę znajdziesz >>tutaj<<
  3. „Zabawa w zajączki” – wykorzystaj piosenkę do zabawy. Postaraj się kicać jak zając. Możesz wykonać uszy zająca z papieru i pobawić się w chowanego, tak jak w zabawie matematycznej

29.03.2021 – Poniedziałek
„Bajeczka wielkanocna”

W tym tygodniu poznamy tradycje związane z Wielkanocą.

  1. Zaczynamy od „Bajeczki wielkanocnej” autorstwa A. Galicy >>tutaj<<
    Posłuchajcie uważnie i zastanówcie się jakie symbole wielkanocne występują w bajeczce. Poszukajcie ich dookoła ( może macie je w domu?). Opowiedzcie rodzicom bajeczkę z wykorzystaniem zgromadzonych przedmiotów.
  2. „Wielkanocny kurczaczek” – to jeden z symboli związany ze świętami. Możecie go wykonać z rolki po papierze toaletowym, kubeczka po jogurcie, ze słoika, wytłaczanek po jajkach albo z włóczki. Inspiracje znajdziecie tutaj: >>tutaj<<

Witaj wiosno!

22.03.2021 – 26.03.2021

26.03.2021 – Piątek

1. „Wiosenny quiz” – rozwiązywanie zagadek

– Obejrzyj prezentację, sprawdź swoją wiedzę na temat wiosny wykonując zadania (prezentację należy pobrać).

– Możesz też spróbować rozwiązać wiosenny quiz

– Na koniec tygodnia wybierz sobie jedną kolorowankę, i pokoloruj ją najpiękniej jak potrafisz.

– W wolnym czasie podglądaj, co dzieje się w gnieździe bocianów w Klekusiowe.

2. Ćwiczenia gimnastyczne

– Dziś gimnastyka w podskokach. Ćwicz razem z całą rodziną 😉

3. Ćwiczenia gimnastyczne

– Posłuchaj piosenki o wiośnie w języku angielskim „Spring is here”

25.03.2021 – Czwartek

1. „Wiosna, wiosenka” – zabawa do piosenki

– Posłuchaj piosenki „Wiosna, wiosenka” (tekst piosenki w opisie pod filmem)

• O jakiej porze roku jest mowa w piosence?
• Jaka jest wiosna w piosence? (piękna, radosna, słoneczna, pachnąca)
• Jakie jest tempo piosenki – szybkie czy wolne?
• Czy piosenka jest smutna czy wesoła?

– Przygotuj dwie chusteczki (wstążeczki lub paski krepy), powtarzaj kroki pokazane na filmie i spróbuj zatańczyć.
Możesz również wymyślić swój wiosenny taniec 😉

2. „Wielkanocny zajączek” – praca plastyczna

– Przygotuj styropianowe jajko, papier kolorowy, farby, klej, nożyczki.

– Wykonaj wielkanocnego zajączka dla dzieci z Hospicjum „Światło”. Możesz skorzystać z gotowych inspiracji, lub zrobić zajączka wg własnego pomysłu.

-Zajączek 1-, -zajączek 2-, -zajączek 3-

Drodzy Rodzice!

Dołączyliśmy do akcji zorganizowanej przez Stowarzyszenie Edukacji Przedszkolnej „Inicjatywa i Twórczość” mającej na celu przygotowanie dla dzieci z hospicjum „Światło” wielkanocnej niespodzianki. Proszę, aby dzieci przyniosły do przedszkola w poniedziałek 29 marca wykonane przez siebie zajączki, zostaną one dostarczone do hospicjum i przekazane najmłodszym pacjentom. Chcielibyśmy w ten sposób sprawić radość wszystkim dzieciom, które ten świąteczny czas spędzą poza domem.

24.03.2021 – Środa

1. „Zielona hodowla” – zakładanie hodowli roślin

– Posłuchaj opowiadania o małym, żółtym tulipanku.

• O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
• Gdzie mieszkała cebulka? (w ziemi)
• Co zrobiła cebulka przez całą zimę? (spała)
• Kto ją obudził? (słońce i deszcz)
• Co wydarzyło się potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)

– Obejrzyj film o tym, jak rosną rośliny.

• Jaka część rośliny znajduje się pod ziemią? Po co roślinie korzeń?
• Jak nazywają się części rośliny znajdująca się nad ziemią? (łodyga i liście)

– Załóż wiosenną hodowlę fasoli lub szczypiorku na swoim parapecie. Codziennie obserwuj, co dzieje się z hodowlą. Dbaj o to, aby twoja roślinka miała zawsze dostęp do wody i dużo słońca.

• Fasola -tutaj-
• Szczypiorek -tutaj-

2. Ćwiczenia gimnastyczne

– Przypomnij sobie wiosenną gimnastykę. Ćwicz razem z rodzicami lub rodzeństwem!

Miłej zabawy!

Uwaga! na jutro będziemy potrzebowali jedno styropianowe jajko o wysokości ok 8-10 cm.

23.03.2021 – Wtorek

1. „Wiosenne rabatki” – liczenie, porównywanie ilości

– Przypomnij sobie, jakie są pierwsze oznaki wiosny. Wskaż je na obrazku.

– Poskacz jak żabka przy piosence „My jesteśmy żabki”.

– Zabawa z liczeniem – potrzebne będą łyżki (te małe i te duże z kuchennej szuflady 🙂
(Rodzic układa przed dzieckiem 5 łyżeczek. Mówi dziecku, że to są wiosenne kwiaty.)

• „Ile jest wiosennych kwiatów?” (dziecko liczy samo, a następnie liczymy jeszcze raz razem z dzieckiem)

• Dokładamy jedną łyżeczkę – „Ile teraz jest kwiatów?”

• Rozkładamy 4 duże łyżki w pewnej odległości od małych łyżek.

• Wskazujemy na małe łyżki i na duże –„To są kwiaty, i to są kwiaty, czy wyglądają tak samo?”

• „Które kwiaty są większe?”

• „Ile jest dużych kwiatów?”

• „O ile więcej jest małych kwiatów?

• Dokładamy dwie duże łyżki – „Ile teraz jest dużych kwiatów?”

• „A ile jest małych kwiatów?”

• Czy małych kwiatów i dużych kwiatów jest tyle samo?”

• Dokładamy jedną małą łyżeczkę – „Ile teraz jest małych kwiatów?”

• „O ile mniej jest dużych kwiatów od małych?”

– Spójrz na ilustracje przedstawiające wiosenne kwiaty. Które kwiaty przypominają wasze łyżki?

2. „Tulipany” – praca plastyczna

– Przygotuj kolorowy papier, klej i nożyczki. Wykonaj wiosenne tulipany wg instrukcji na filmie.

Powodzenia 🙂

22.03.2021 – Poniedziałek

1. „Szukamy wiosny” – rozmowa na podstawie prezentacji multimedialnej

– Obejrzyj prezentację o pierwszych oznakach wiosny.

– Odpowiedz na pytania:

• Jakie znasz pory roku? Po której porze roku zaczyna się wiosna?
• Jakie znasz pierwsze oznaki wiosny? (coraz mocniej grzejące słońce, pierwsze kwiaty, powracające ptaki, zwierzęta budzące się z zimowego snu, śpiew ptaków, wyższa temperatura w ciągu dnia)
• Co to znaczy, że wczesną wiosną pogoda jest zmienna, kapryśna? Jakie znane przysłowie o tym mówi? („W marcu jak w garncu”). Co ono oznacza?
• Co robią ludzie wiosną w ogrodzie? Czego potrzebują rośliny, aby rosły? (ziemia, słońce, woda)
• Czy zapamiętałeś jakie kwiaty kwitną wczesną wiosną? Spróbuj wymienić nazwy trzech z nich.
• Jakie ptaki wracają wiosną do Polski? Jakie zwierzęta obudziły się z zimowego snu?

– Wykonaj zadania, które znajdują się na końcu prezentacji.

– Na koniec zaśpiewaj piosenkę o wiośnie.

2. Wiosenna gimnastyka

– Wykonuj ćwiczenia wg poleceń na filmie.

3. „Seasons Song” – piosenka

– Posłuchaj piosenki w języku angielskim o porach roku, powtarzaj ich nazwy: spring, summer, fall, winter.

Rodzinny czas

07.12.2020 – 11.12.2020

1. Obejrzyj rodzinny album ze zdjęciami, nazwij osoby na zdjęciach używając określeń: brat, siostra, córka, syn, mąż, żona, mama, tata, dziadek, babcia itd.

2. Posłuchaj wiersza „Opowieść”.
– Kto występuje w utworze?
– Kto pokonał smoka i w jaki sposób?
– Co powstało dzięki bohaterskiej postawie taty?
– Jak poznali się twoi rodzice?
Poproś rodziców, aby opowiedzieli kilka rodzinnych historii.

3. Narysuj lub namaluj portret swojej rodziny – zwróć uwagę na szczegóły wyglądu członków rodziny, pamiętaj, aby praca miała tło.

4. Naucz się kolędy „Dzisiaj w Betlejem”.

5. Zagraj w grę „Kto kim jest?”

6. Wykonaj karty pracy
-karty pracy-

Jak wyglądał świat przed milionami lat?

30.11.2020 – 04.12.2020

1. Obejrzyj film i poznaj nazwy kilku dinozaurów.
-film-

2. Obejrzyj prezentację i wykonaj zadania dla przedszkolaków.
-prezentacja-

3. Posłuchaj piosenki, naucz się śpiewać.
-piosenka-

4. Z patyczków kosmetycznych ułóż szkielet dinozaura, możesz przykleić go na kartkę.

5. Wykonaj karty pracy.
-karty pracy-

6. Narysuj lub namaluj farbami ulubionego dinozaura. Możesz skorzystać z podpowiedzi
-tutaj- lub -tutaj-

Dawniej i dziś

23.11.2020 – 27.11.2020

W tym tygodniu rozmawiamy o dawnych czasach…

1. Porównaj zabawki, którymi bawiły się dzieci 100 lat temu z tymi, które używane są teraz.
-film-

2. Namaluj zamek, w którym dawno temu mieszkali król i królowa.

3. Zatańcz do utworu Speckerin – możesz wykorzystać kolorowe chusteczki.
-muzyka-
-propozycja zabawy-

4. Zrób wodny ksylofon i spróbuj zagrać na nim!
-instrukcja-

5. Wykonaj -karty pracy-

Odkrywam świat wokół mnie

02.11.2020 – 06.11.2020

06.11.2020 – piątek

1.Słuchanie wiersza Anny Łady Grodzickiej „Dwa domy”.

„Kolorowe figury – te duże i małe, są do układania mozaiki doskonałe.

Wezmę dwa prostokąty, ułożę dwa domy.

Jeden będzie żółty, drugi zielony.

Pierwszy będzie wysoki, a drugi niziutki.

W dużym zamieszkają ludzie, w małym krasnoludki.

Dopasuję do każdego trójkątny daszek, może zechce usiąść na nim jakiś ptaszek?

Z małych prostokątów w obu domach drzwi zrobię, ludzie i krasnoludki będą wchodzić sobie.

Małe kwadraty będą oknami, a żółte koło będzie słońcem nad dachami.

Jeszcze przy dachach domów kominów brakuje, zaraz je z małych prostokątów dobuduję.”

Posłuchajcie pytań do wiersza:

Jaki kształt mają ściany domów?

Jaki kształt mają dachy?

Jaki kształt mają drzwi a jaki okna?

Jaki kształt mają kominy?

Jakiego kształtu jest słońce?

A teraz zabawa matematyczna . Przygotujcie razem z rodzicami figury geometryczne z papieru w kolorach: duży żółty prostokąt, mały zielony prostokąt, dwa małe prostokąty, cztery kwadraty małe, dwa trójkąty duży i mały, koło w kolorze żółtym. Jeśli nie macie w domu kolorowych kartek, po prostu pokolorujcie wycięte figury.

Jeszcze raz przeczytajcie wiersz razem z rodzicem i samodzielnie ułóżcie kompozycję z figur geometrycznych według instrukcji zawartej w wierszu. Naklejcie wszystko na kartkę tworząc dwa domki.  Ile jest razem na tym obrazku prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów?

2. Utrwalenie piosenki „Jesteśmy Polakami”

Przypomnijcie sobie piosenkę, której uczyliśmy się w przedszkolu „Jesteśmy Polakami”

Tekst znajdziecie >>tutaj<<

Miłej zabawy! 🙂

05.11.2020 – czwartek

1. „Moja okolica mnie zachwyca!” – rozmowa na podstawie obserwacji

Co znajduje się w waszej okolicy? Czy są tam inne domy, drzewa, sklepy?
Spójrzcie przez okno i odpowiedzcie na pytania:
– Jak nazywa się miejscowość, w której mieszkacie?
– Na jakiej ulicy znajduje się wasz dom? (powtarzamy z dzieckiem cały adres zamieszkania)
– Jakiego koloru są domy w waszej okolicy? Jakie mają dachy, okna, ściany?
– Porównajcie wysokość i wielkość budynków: mały-duży, niski-wyższy-najwższy itd.
– Jakie figury geometryczne widać w twojej okolicy? (okna – prostokąty, koła, kwadraty, dach- trójkąt, drzwi – prostokąt).
– Ile widzisz budynków? Ile drzew rośnie dookoła? Spróbujcie policzyć okna w najbliższym domu.

Brawo! Jeżeli macie ochotę, zróbcie zdjęcie najładniejszej wg Was części okolicy w której mieszkacie.

2.  „Mój dom” – praca plastyczna

Wykonajcie pracę dowolną techniką – możecie rysować, malować, wycinać elementy z kolorowego papieru lub wykonać domek z pudełka po herbacie lub syropie.
Po skończonej pracy porównajcie czy Wasz dom jest podobny do tego, które widać za oknem!

Miłej pracy!

23.10.2020 – piątek

Na koniec tygodnia porozmawiamy o tym, co jest najważniejsze dla naszego zdrowia. Posłuchajcie -piosenki-.
– Do czego zachęcają nas zwierzątka?
– Dlaczego trzeba się dużo ruszać? (żeby być zdrowym, silnym, mieć dobrą kondycję)
– Jakie aktywności sportowe można uprawiać w domu, na podwórku, z rodzicami? (jazda na rowerze, rolkach, gra w piłkę, pływanie na basenie itd.)
– Co wy lubicie robić w wolnym czasie?

Czy znacie jakieś dyscypliny sportowe? Obejrzyjcie -film- i powiedzcie, którą dyscyplinę lubicie najbardziej.
– Pobawcie się w kalambury – naśladujcie ruchem wybraną dyscyplinę, reszta domowników odgaduje, o jaki sport chodzi.
– Spójrzcie na -obrazek-, powiedzcie, czego brakuje dzieciom.

Zapraszam was do wspólnych -ćwiczeń gimnastycznych-. Będziecie potrzebować pasek od spodni, sznurek lub długi szalik.

Na koniec tygodnia krótki quiz o zdrowiu – wybieramy prawidłową odpowiedź:

1. Co należy zrobić przed jedzeniem?
– Zatańczyć
– Umyć ręce
– Przeczytać książkę

2. Gdzie mieszkają witaminy?
– W słodyczach
– W balonie
– W owocach i warzywach

3. Co należy zrobić przed snem?
– Zatańczyć walca
– Umyć się
– Zobaczyć księżyc na niebie

4. Co jest szkodliwe dla zębów:
– Owoce
– Mleko
– Słodycze

5. Co jest potrzebne do mycia zębów?
– Woda, szczoteczka, pasta
– Mydło, szczoteczka
– Szczoteczka, kubek

6. Nasze zęby leczy:
– Chirurg
– Stomatolog
– Zębowiec

7. Do wykonania opatrunku potrzebny jest:
– Balonik
– Strzykawka
– Bandaż

8. Żeby być zdrowym trzeba:
– Siedzieć przed telewizorem
– Jeść chipsy
– Uprawiać sport

Zadanie dla chętnych – stwórzcie własną grę „ścigankę”, na kartce narysujcie start i metę, pola, po których będzie poruszał się pionek, niektóre pokolorujcie na czerwono i poproście Rodziców o wpisanie w nie cyferek.
Do każdego oznaczonego pola wpiszcie jedno ćwiczenie (np. zrób 5 przysiadów, 10 pajacyków, stań na jednej nodze przez 5 sekund itp.) Osoba która stanie na oznaczonym polu ale nie wykona ćwiczenia, czeka kolejkę.

Życzę Wam miłego i w miarę możliwości aktywnego dnia i weekendu!

22.10.2020 – czwartek

W tym tygodniu rozmawiamy o tym, jak być zdrowym.
Wiemy czym zajmuje się lekarz oraz że jesienią ubieramy się cieplej, a szczególnie pamiętamy o czapkach i szalikach 😉

Dziś przypomnimy, jak należy zadbać o nasze ząbki, żeby zawsze były zdrowe.
Obejrzyjcie -bajkę o małej Zosi-.

– Co było największym przysmakiem Zosi?
– Przed czym przestrzegała Zosię mama?
– Co stało się z ząbkiem Zosi?
– Kto pomógł dziewczynce? Jak nazywa się lekarz, który leczy nasze zęby?

Posłuchajcie -piosenki- o zdrowym żywieniu.
Czy wiecie już, co należy jeść, żeby być zdrowym? Obejrzyjcie gazetki z różnych sklepów spożywczych, pokażcie produkty, które są zdrowe, wytnijcie kilka z nich.
Przyklejcie te produkty na -talerzyk- i stwórzcie zdrowy posiłek, talerzyk koniecznie pokolorujcie 🙂
(dzieci mogą same odrysować talerz na kartce lub można wykorzystać gotowy talerzyk papierowy, jeśli w domu nie ma gazetek, można samodzielnie narysować zdrowe produkty spożywcze).

Na koniec obejrzyjcie rady małej Myszki o tym, jak należy pielęgnować zęby -tutaj-

Miłego dnia 🙂

21.10.2020 – środa

Dziś zapraszam Was do wspólnych zabaw matematycznych. Przygotujcie kilka kasztanów lub klocków.

1. Na początek matematyczna gimnastyka, weź dwa kasztany (klocki) do każdej ręki:

– uderz sześć razy kasztanami o siebie;
– podskocz cztery razy w miejscu trzymając kasztany w rękach;
– uderz siedem razy kasztanami o podłogę;
– zrób pięć skłonów trzymając kasztany w rękach;
– zrób dwa przysiady z kasztanami.

2. Połóż kilka kasztanów (klocków) na podłodze i przygotuj kubek lub pudełko.
Wrzuć do pudełka tyle kasztanów ile razy usłyszysz dźwięk:

(Rodzice wykonują czynności, dziecko liczy i wkłada odpowiednią ilość kasztanów do pudełka)
– np. 5 klaśnięć, 6 tupnięć, 3 stuknięcia o stół itp.

Teraz zmiana – dzieci wymyślają zagadki dźwiękowe dla Rodzica i sprawdzają, czy dobrze Rodzic wykonał zadanie.

3. Na koniec spójrzcie na -obrazek-, policzcie ile jest grzybków, w kółeczkach narysujcie odpowiednią ilość kropek.
(Można narysować dziecku na kartce kółeczka jak na obrazku bez drukowania.)

Na koniec zapraszam Was na jesienny spacer – szukajcie drzew, które poznaliśmy wcześniej – klonu, kasztanowca, dębu.

Miłej zabawy 🙂