(56) 648 - 67 - 02
pm13@poczta.onet.pl

Zostań w domu – propozycje logopedy

ĆWICZENIA I ZABAWY LOGOPEDYCZNE W DOMU:

 

Czwartek 04.06.2020

1. „Muzyczna kula”- Kulamy piłkę po podłodze i nucimy piosenkę używając sylab: [la… la… la…]. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie tytułu utworu.

2. „Kipiący kubek” – Napełniamy szklankę do połowy wodą, wkładamy słomkę i dmuchamy.

3. „Wycieczka” – Maszerujemy cicho po piasku: ci…, ci…; biegamy po gorącym piasku: aj…, aj…; wskakujemy jedną nogą w kałużę: chlap…, chlap…;

4. „Przyklejanki-zgadywanki” – Przyklejamy dziecku na różne części ciała naklejki. Dziecko nazywa część ciała w miejscu naklejki.

5. „Kto tam jest?” Na dnie pudełka umieszczamy kilka obrazków wyciętych z gazet np. zwierzęta, postaci z bajek, zabawki następnie zasypujemy je cienką warstwę kaszy lub ryżu. Dziecko dmucha za pomocą słomki i odkrywa obrazki i wymawia ich nazwy.

Wtorek 02.06.2020

1. „Rozciągnięte sylaby” – Zabawa polega na przedłużaniu wymawianych samogłosek: np.,,Siaaałaaa baaabaaa maaak, nieee wieeedziaaałaaa jaaak. Aaa dziaaad wieeedziaaał nieee pooowieeedziaaał, aaa tooo byyyłooo taaak”.

2. „Mowa na jednym wydechu” – Uczymy dziecko liczyć na jednym wydechu. Pamiętamy o prawidłowym oddechu. (Jedna wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…itd. lub jeden, dwa, trzy…itd.)

3. „Liczymy zdania” – należy wypowiadać zdania. Każdy wypowiedziany wyraz to jeden klocek układany na podłodze. Razem z dzieckiem liczymy klocki – wyrazy w zdaniu. Należy zaczynać od zdań krótkich, np: To auto,  Ala ma piłkę,  Adam ma misia,

4. „Lepiąca kartka” – Do ściany przykładamy kartkę, na którą dziecko dmucha w taki sposób aby kartka nie spadła na podłogę. Początkowo dziecko może wymagać pomocy rodzica.

5. „Szalone pojazdy” – Na podłodze rozkładamy tyle kartek papieru ile jest uczestników zabawy, wszyscy siadają. Dziecko wybiera pojazd jakim chce być, naśladuje np. samochód policyjny: [e-o], samochód osobowy: [brr…], wóz strażacki: [e-u] i maszeruje. Może zaprosić inne dzieci do naśladowania. Dzieci maszerują, rodzic mówi: wysiadamy! Dzieci muszą odnaleźć swoje kartki papieru. Kto ostatni siada, zostaje nowym kierowcą.

Wtorek 26.05.2020

1. „Misa skarbów” – do miski wsypujemy np. ryż, kaszę, groch, piasek itp., chowamy przedmioty. Rodzic wydaje polecenie np.: Czary mary gdzie są moje okulary? Zadaniem dziecka jest znalezienie szukanego przedmiotu i wypowiedzenie jego nazwy.

2. „Myjnia samochodowa” – budujemy myjnię z klocków. Dziecko podczas zabawy myje auta dźwiękiem: szu…szu…,

myje szyby: szur…, szur…czyste szyby,

jedzie autem: brum…, brum…,

czeka w kolejce na myjnię: wrr…, wrr…

3. „Ptasie gratki” – na karteczkach zapisujemy nazwy ptaków tj. kura-ko…ko…, kaczka-kwa…kwa…, gęś-gę…gę…, kukułka-kuku…kuku…, wróbel-ćwir…ćwir, indyk-gul…gul…, sowa-uhu…uhu…

4. „Żywe lustro” – rodzic siada naprzeciwko dziecka i robi śmieszne miny. Np. dziubek, uśmiech, pokazuje zęby, mruga powiekami, parska, gromadzi powietrze w policzka i wypycha je itp. Dziecko staje się lusterkiem i naśladuje miny rodzica. Potem należy zamienić się rolami.

5. „Jest tam kto” – chowamy przedmiot w pudełku zakrywamy kocem, pukamy i pytamy: jest tam kto? Wyjmujemy zaczarowaną zabawkę.

Wtorek 19.05.2020

1. „Mini łódeczki” – piłeczkę pingpongową, wkładamy do wody i dmuchamy. Piłeczka będzie przemieszczała się po powierzchni wody.

2. „Liczymy zdania” – należy wypowiadać zdania. Każdy wypowiedziany wyraz to jeden klocek układany na podłodze. Razem z dzieckiem liczymy klocki – wyrazy w zdaniu. Należy zaczynać od zdań krótkich, np: To auto,  Ala ma piłkę,  Adam ma misia,

3. „Misa skarbów” – do miski wsypujemy np. ryż, kaszę, groch, piasek itp., chowamy przedmioty. Rodzic wydaje polecenie np.: Czary mary gdzie są moje okulary? Zadaniem dziecka jest znalezienie szukanego przedmiotu i wypowiedzenie jego nazwy.

4. „Ślimak” – na podłodze układamy sznurek na kształt muszli ślimaka. Lekką małą piłką (pingpongową, styropianową) dmuchamy. Piłka musi znaleźć się w środku muszli.

5. „Stopy” – odrysowujemy na kartkach papieru kilka stóp. Przyklejamy na nich np. zwierzątka wycięte z gazety. Przeskakujemy z jednej na drugą, wymawiając nazwę zwierzątka.

Wtorek 05.05.2020

1. „Wycieczka nad morze” Dziecko i rodzic maszerują.
-Jedziemy pociągiem: cz…cz…cz…(prawa noga i lewa ręka w przód i na zmianę)
-Przesiadamy się do autobusu: dż…dż…dż…
-Podróż kontynuujemy bryczką: parskamy(wargi zbliżone i dmuchamy)
-Jedziemy rowerem: na zmianę unosimy lewą i prawą nogę, wymawiamy: szu…szu…szu…

2. „Pranie”
Rozstawiamy dwa krzesła, pomiędzy zawieszamy dwa sznurki np. włóczkę. Na dwóch karteczkach zapisujemy głoski [s]. Na górnym sznurku, na jego początku przypinamy klamerką głoskę [s]. Na drugiej włóczce przyczepiamy na końcu. Wypowiadamy słowa, w których na początku i na końcu słychać głoskę [s]. Po usłyszeniu głoski zadaniem dziecka jest przypięcie odpowiedniego koloru klamerki do sznurka. Wyrazy: sowa, seler, statek, samochód, ster, ser, sałata, smok, sukienka, sól, atlas, pas, nos, bigos, kwas, pies, lis, ananas, obrus, toast.

3. „Sylabomania” – należy wypowiadać wyrazy sylabami (pomocne mogą być obrazki, wycięte z gazety), a dziecko wypowiada płynnie wyraz w całości, np. ro-wer – rower, po-mi-dor – pomidor, ko-min – komin, sa-mo-chód – samochód itp.. „Moje otoczenie” zamykamy oczy i próbujemy rozpoznawać dźwięki naszego otoczenia. Np. pukanie, szuranie

4. „Ślimak” Na podłodze układamy sznurek na kształt muszli ślimaka. Lekką małą piłką (pingpongową, styropianową) dmuchamy. Piłka musi znaleźć się w środku muszli.

5. „Tęcza” Z papieru wycinamy dwie chmury, przyklejamy do nich paski bibuły. Dmuchamy na bibułę.

Wtorek 28.04.2020

1. „Sorter” – rozkładamy cztery kartki: czerwona, żółta, niebieska, zielona. Na każdej z nich układamy wieże tego samego koloru. Dokładając czerwony klocek mówimy: [a], żółty: [e], niebieski: [i], zielony: [o].

2. „Wróżka” – rodzic zamienia dziecko w zwierzątko, np. kot, pies, kura. Zadaniem dziecka jest naśladowanie zachowania i głosów zwierząt.

3. „Wycieczka nad morze” – dziecko i rodzic maszerują.

– Jedziemy pociągiem: cz…cz…cz…(prawa noga i lewa ręka w przód i na zmianę)

– Przesiadamy się do autobusu: dż…dż…dż…

– Podróż kontynuujemy bryczką: parskamy(wargi zbliżone i dmuchamy)

– Jedziemy rowerem: na zmianę unosimy lewą i prawą nogę, wymawiamy: szu…szu…szu…

4. „Kipiący kubek” – napełniamy szklankę do połowy wodą, wkładamy słomkę i dmuchamy.

5. „Sylabomania” – należy wypowiadać wyrazy sylabami (pomocne mogą być obrazki, wycięte z gazety), a dziecko wypowiada płynnie wyraz w całości, np. ro-wer – rower, po-mi-dor – pomidor, ko-min – komin, sa-mo-chód – samochód itp.

Czwartek 23.04.2020

1. „Aura” Z papieru wycinamy dwa duże słoneczka i takiej samej wielkości chmury. Na odwrocie chmur przyklejamy wycięte z gazet przedmioty, rośliny, zwierzęta itp. Zadaniem dziecka jest prawidłowe podzielenie na sylaby wyrazu. Jeżeli zadanie zostanie wykonane dziecko zabiera chmurę i przykrywa słońce. Osoba która jako pierwsza zakryje słońce wygrywa.

2. „Chrupanki” Wysypujemy na talerzyk płatki kukurydziane. Układamy na języku i przenosimy na zęby, chrupiemy.

3. „Zdania” – należy wypowiedzieć proste zdanie, a dziecko powtarza, dodając jeden wyraz, np.:

Krzyś śpi…,

Ola je…,

Auto jedzie…,

Rower ma…,

Kwiat rośnie…, itp.

4. „Klamerkowa zabawa” Przygotowujemy makaron muszelki, klamerki i miskę. Dziecko chwyta jedną ręką klamerkę, łapie muszelkę i wrzuca do miski. Na usłyszany dźwięk wymawia samogłoskę np. [a], [e], [o] itp.

5. „Misa skarbów” Do miski wsypujemy np. ryż, kaszę, groch, piasek itp., chowamy przedmioty. Rodzic wydaje polecenie np.: Czary mary gdzie są moje okulary? Zadaniem dziecka jest znalezienie szukanego przedmiotu i wypowiedzenie jego nazwy.

Wtorek 21.04.2020

1. „Wycieczka do parku”. Siadamy na trawie (na dywanie):

świeci słońce: uśmiechamy się
pada deszcz: opukujemy palcami- twarz, ramiona, nogi
wieje wiatr: wdech nosem, wydech ustami
dmuchamy na trawę: szu…szu…

2. „Poszukiwanie dźwięków” – w pokoju chowamy grający przedmiot np. budzik, grającą zabawkę, telefon komórkowy, radio, pozytywkę. Dziecko musi zlokalizować i odnaleźć dźwięk.

3. „Muzyczna kula” – kulamy piłkę po podłodze i nucimy piosenkę używając sylab: [la… la… la…]. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie tytułu utworu.

4. „Bajka od nowa” – na dziesięciu karteczkach rysujemy atrybuty bajek np. pantofelek, wilk, lampa, zapałki, rybka, kot w butach, świnka, pszczoła, muchomor. Rozkładamy na podłodze i losujemy obrazki. Razem z dzieckiem układamy nową bajkę.

5. „Latające kleksy” – zanurzamy  pędzel w farbie i wodzie. Na kartce stawiamy kleksy potem dmuchamy.

Czwartek 16.04.2020

1. „Toczy się?”– należy przygotować piłeczkę pingpongową, styropianową, klocek, monetę, kamyk. Osoba dorosła demonstruje ćwiczenie, tocząc przedmioty po stole. Dziecko uważnie obserwuje, nasłuchuje, a następnie z zamkniętymi oczami rozpoznaje, jaki przedmiot się toczy.

2. „Sylabomania”– należy wypowiadać wyrazy sylabami (pomocne mogą być obrazki, wycięte z gazety), a dziecko wypowiada płynnie wyraz w całości, np. ro-wer – rower, po-mi-dor – pomidor, ko-min – komin, sa-mo-chód – samochód itp..

3. „Liczymy zdania”– należy wypowiadać zdania. Każdy wypowiedziany wyraz to jeden klocek układany na podłodze. Razemz dzieckiem liczymy klocki – wyrazy w zdaniu. Należy zaczynać od zdań krótkich, np: To auto, Ala ma piłkę, Adam ma misia, itp.

4. „Ważne głoski”– należy wypowiedzieć głoskę np. [s, z, c, dz], na którą dziecko wymyśla wyraz.

5. „Zdania”– należy wypowiedzieć proste zdanie, a dziecko powtarza, dodając jeden wyraz, np.: Krzyś śpi…,
Ola je…,
Auto jedzie…,
Rower ma…,
Kwiat rośnie…, itp.

Wtorek 14.04.2020

1. „Bajeczne przygody” Na podłodze rozkładamy kartki papieru tak aby ułożyć długiego węża. Na każdej kartce rysujemy element z bajki np. chatka z piernika, koszyczek, jabłko itp. Dziecko kolejno skacze po kartka i układa bajkę.

2. „Aura” Z papieru wycinamy dwa duże słoneczka i takiej samej wielkości chmury. Na odwrocie chmur przyklejamy wycięte z gazet przedmioty, rośliny, zwierzęta itp. Zadaniem dziecka jest prawidłowe podzielenie na sylaby wyrazu. Jeżeli zadanie zostanie wykonane dziecko zabiera chmurę i przykrywa słońce. Osoba która jako pierwsza zakryje słońce wygrywa.

3. „Sorter” Rozkładamy cztery kartki: czerwona, żółta, niebieska, zielona. Na każdej z nich układamy wieże tego samego koloru. Dokładając czerwony klocek mówimy: [a], żółty: [e], niebieski: [i], zielony: [o].

4. „Szybka gra” Przygotowujemy papierowe kulki w dwóch kolorach tj. 5sztuk jednego koloru. Układamy na środku stołu. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie kulek przeciwnika ze stołu.

5. „Szalone zwierzaki” Wycinamy zwierzaki z gazety. Przecinamy na pół. Obrazki rozkładamy przed dzieckiem. Zadaniem dziecka jest odnalezienie drugiej połowy zwierzątka.

Wtorek 07.04.2020

1. „Mowa na jednym wydechu” Uczymy dziecko liczyć na jednym wydechu. Pamiętamy o prawidłowym oddechu. (Jedna wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…itd. lub jeden, dwa, trzy…itd.)

2. „Poszukiwanie dźwięków” W pokoju chowamy grający przedmiot np. budzik, grającą zabawkę, telefon komórkowy, radio, pozytywkę. Dziecko musi zlokalizować i odnaleźć dźwięk.

3. „Huśtawka oddechowa” Dziecko kładzie się na podłodze, na brzuchu układa np. misia, ulubioną zabawkę. Dziecko oddycha tak, aby w czasie wdechu zabawki podnosiły się do góry, a w czasie wydechu opadały na dół.

4. „Śpiewające skrzaty” Dziecko i rodzic zamieniają się w skrzaty. Skrzaty rozpaliły ognisko i wspólnie śpiewają ulubioną piosenkę: la…la…la…, le…le…le…, lo…lo…lo…

5. „Mowa skrzatów” Dziecko i rodzic naśladują mowę skrzatów. Jeden skrzat mówi: ble…ble…ble…, drugi: lelum polelum, trzeci: td…td…td…

6. „Wycieczka nad morze” Dziecko i rodzic maszerują.

-Jedziemy pociągiem: cz…cz…cz…(prawa noga i lewa ręka w przód i na zmianę)

-Przesiadamy się do autobusu: dż…dż…dż…

-Podróż kontynuujemy bryczką: parskamy(wargi zbliżone i dmuchamy)

-Jedziemy rowerem: na zmianę unosimy lewą i prawą nogę, wymawiamy: szu…szu…szu…

7. „Kubki” Przygotowujemy cztery kubki podpisane cyframi: 0, 1, 2, 3 .Następnie przyklejamy je taśmą do stołu. Na drugim brzegu układamy np. papierowe, styropianowe kulki i dmuchamy aby wpadły do kubków. Zliczmy liczbę punktów.

8. „ Pękające balony” Napełniamy policzki powietrzem. Spontanicznie dłońmi naciskamy, aż usłyszymy dźwięk wydobywającego się powietrza.

9. „Balonowo” Rysujemy balony ze zwróceniem uwagi na kreślenie kół. Następnie kolorujemy balony i nazywamy ich kolory.

10. „Zagadki” Dziecko odgaduje zagadki:
– Ma bardzo długą szyję?
-Syczy i nie ma nóg?
-Trąbą wodę pije?
-Śpi w budzie?
-Ma grzywę i ogromną paszczę?

Czwartek 02.04.2020

1. „Wiatraczek” – przygotowujemy wiatraczek i dmuchamy:

długo…krótko…długo
krótko…krótko…długo…krótko…krótko…
długo…długo…krótko…długo…długo…

2. „Ptasie gratki” – na karteczkach zapisujemy nazwy ptaków tj. kura-ko…ko…, kaczka-kwa…kwa…, gęś-gę…gę…, kukułka-kuku…kuku…wróbel-ćwir…ćwir, indyk-gul…gul…, sowa-uhu…uhu

3. „Ślimak” – na podłodze układamy sznurek na kształt muszli ślimaka. Lekką małą piłką (pingpongową, styropianową) dmuchamy. Piłka musi znaleźć się w środku muszli.

4. „Szalone pojazdy” – na podłodze rozkładamy tyle kartek papieru ile jest uczestników zabawy, wszyscy siadają. Dziecko wybiera pojazd jakim chce być, naśladuje np. samochód policyjny: [e-o], samochód osobowy: [brr…], wóz strażacki: [e-u] i maszeruje. Może zaprosić inne dzieci do naśladowania. Dzieci maszerują, rodzic mówi: wysiadamy! Dzieci muszą odnaleźć swoje kartki papieru. Kto ostatni siada, zostaje nowym kierowcą.

5. „Kto tam jest?” – na dnie pudełka umieszczamy kilka obrazków wyciętych z gazet np. zwierzęta, postaci z bajek, zabawki następnie zasypujemy je cienką warstwę kaszy lub ryżu. Dziecko dmucha za pomocą słomki i odkrywa obrazki i wymawia ich nazwy.

6. „Porządki na stole” – na stole stawiamy miseczkę, następnie rozsypujemy żelki. Zadaniem dziecka jest przeniesienie wargami żelek do miski.

7. „Żywe lustro” – rodzic siada naprzeciwko dziecka i robi śmieszne miny. Np. dziubek, uśmiech, pokazuje zęby, mruga powiekami, parska, gromadzi powietrze w policzka i wypycha je itp. Dziecko staje się lusterkiem i naśladuje miny rodzica. Potem należy zamienić się rolami.

8. „Skacząca piłka” – do kubka wkładamy piłeczkę styropianową, pingpongową lub zrobioną z folii aluminiowej i dmuchamy tak, aby kulka nie wypadła.

9. „Syczący wąż” – rysujemy na kartce papieru długiego węża. Dziecko może go pomalować. Podczas przesuwania palcem po obrazku syczymy: sssss…..

10. „Stopy” – odrysowujemy na kartkach papieru kilka stóp. Przyklejamy na nich np. zwierzątka wycięte z gazety. Przeskakujemy z jednej na drugą, wymawiając nazwę zwierzątka.

Wtorek 31.03.2020

  1. „Co słychać?” – przygotowujemy przedmioty użytku codziennego tj. klocki, klucze, kartka papieru, dwie łyżki, dwa kamienie, długopis. Odwracamy się tyłem, a dziecko rozpoznaje usłyszany dźwięk
  1. „Lampion” – dmuchamy nosem aby świeczka nie zgasła. Kontrolujemy siłę wydechu.
  1. „Muzyczna kula” – kulamy piłkę po podłodze i nucimy piosenkę używając sylab: [la… la… la…]. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie tytułu utworu.
  1. „Pranie” – rozstawiamy dwa krzesła, pomiędzy zawieszamy dwa sznurki np. włóczkę. Na dwóch karteczkach zapisujemy głoski [s]. Na górnym sznurku, na jego początku  przypinamy klamerką głoskę [s]. Na drugiej włóczce przyczepiamy na końcu. Wypowiadamy słowa, w których na początku i na końcu słychać głoskę [s]. Po usłyszeniu głoski zadaniem dziecka jest przypięcie odpowiedniego koloru klamerki do sznurka. Wyrazy: sowa, seler, statek, samochód, ster, ser, sałata, smok, sukienka, sól, atlas, pas, nos, bigos, kwas, pies, lis, ananas, obrus, toast.
  1. „Minki i całusy” – pytamy dziecko czy potrafi wykonać różne miny. Zaciśnij usta, poślij kilka całusków, parskaj ustami jak koń, pokaż jak otwiera pyszczek rybka, pokaż jak ziewa kot.
  1. „Mini łódeczki” – piłeczkę pingpongową, wkładamy do wody i dmuchamy. Piłeczka będzie przemieszczała się po powierzchni wody.
  1. „Kipiący kubek” – napełniamy szklankę do połowy wodą, wkładamy słomkę i dmuchamy.
  1. „Zwariowany sorter” – do trzech pudełek wkładamy kolejno: rzecz czerwoną, rzecz z kołami, rzecz kwadratową. Na przemian rodzic i dziecko. Kto nie znajdzie parska jak koń.
  1. „Latające kleksy” – zanurzamy  pędzel w farbie i wodzie. Na kartce stawiamy kleksy potem dmuchamy.
  1. „Bajka od nowa” – na dziesięciu karteczkach rysujemy atrybuty bajek np. pantofelek, wilk, lampa, zapałki, rybka, kot w butach, świnka, pszczoła, muchomor. Rozkładamy na podłodze i losujemy obrazki. Razem z dzieckiem układamy nową bajkę.

Czwartek 26.03.2020

  1. „Klamerkowa zabawa” Przygotowujemy makaron muszelki, klamerki i miskę. Dziecko chwyta jedną ręką klamerkę, łapie muszelkę i wrzuca do miski. Na usłyszany dźwięk wymawia samogłoskę np. [a], [e], [o] itp.
  2. „Pudełka dźwiękowe” Ustawiamy obok siebie cztery opakowania po kremach. Wsypujemy kolejno, ryż, kaszę, piasek, groch. Odkręcamy i pokazujemy dziecku co jest w środku. Zawiązujemy oczy dziecka , mieszamy pudełka i prosimy aby dziecko zgadło wylosowany dźwięk.
  3. „Lepiąca kartka” Do ściany przykładamy kartkę, na którą dziecko dmucha w taki sposób aby kartka nie spadła na podłogę. Początkowo dziecko może wymagać pomocy rodzica.
  4. „Zamiana ról” Naśladujemy razem z dzieckiem głos babci, dziadka czy dziecka.
  5. „Wycieczka” Maszerujemy cicho po piasku: ci…, ci…;
    biegamy po gorącym piasku: aj…, aj…; wskakujemy jedną nogą w kałużę: chlap…, chlap….
  1. „Gdzie szumi?” Rodzic wypowiada wyrazy z głoską [sz]. Zadaniem dziecka
    jest usłyszenie głoski [sz] w wyrazie i klaśnięcie w dłonie. Przykładowe wyrazy: szafa, maszyna, szelki, maszt, kasztan, koszula, kosz, broszka, kasza, szyba, szynka, szop, grosz, szyny, itp.
  2. „Przyklejanki-zgadywanki” Przyklejamy dziecku na różne części ciała naklejki. Dziecko nazywa część ciała w miejscu naklejki.
  3. „Misa skarbów” Do miski wsypujemy np. ryż, kaszę, groch, piasek itp., chowamy przedmioty. Rodzic wydaje polecenie np.: Czary mary gdzie są moje okulary? Zadaniem dziecka jest znalezienie szukanego przedmiotu i wypowiedzenie jego nazwy.
  4. „Moje otoczenie” zamykamy oczy i próbujemy rozpoznawać dźwięki naszego otoczenia. Np. pukanie, szuranie
  5. „Myjnia samochodowa” Budujemy myjnię z klocków.

Dziecko podczas zabawy myje auta dźwiękiem: szu…szu…,

myje szyby: szur…, szur…czyste szyby,

 jedzie autem: brum…, brum…,

czeka w kolejce na myjnię: wrr…, wrr….

Wtorek 24.03.2020

  1. ,,Koci, koci łapci, pojedziem do babci” (dziecko klaszcze w dłonie), babcia da nam kaszki(dziecko układa dłonie na kształt miseczki z kaszką), a dziadek okraski (zacierają rączki).
  2. Śpiewamy ulubioną piosenkę używając sylab: la, la, la
  3. ,,Zgadnij kto to” Naśladujemy zwierzęta, dziecko zgaduje:

ćwiczenia warg: muu (krowa), bee (owca), miau (kot), mee (koza); ćwiczenia tyłu języka: gul (indyk), iha-ha (koń), ko ko (kura), gę gę (gęś), tii tiii (kaczęta)

  1. Podczas zabawy samochodami zachęcamy dziecko do powtarzania dźwięku klaksonu (truu-truu)
  2. Podczas krótkiego opowiadania, np. o zagubionej lalce, dziecko naśladuje wołanie mamy (ma-ma)
  3. ,,Wiosna” naśladujemy pszczoły (zzzz), muchy (bzz), komary (sss), jaskółki (ćwir), bociany (kle), pasikoniki (cyk), żaby (kum)
  4. „Zabawa w sklep” Dziecko sprzedaje lub kupuje przedmioty np. warzywa, owoce, zabawki, auta itp.. Pomoce można samemu narysować, ulepić z plasteliny. Próbujemy dzielić na sylaby proste wyrazy klaszcząc w dłonie.
  5. „Zabawa piłką” Rodzic rzuca piłkę, umawia się z dzieckiem, że będzie łapało gdy usłyszy np. głoskę [sz], [s], [k] itp.
  6. „Wyliczanka” Powiedz, powiedz gościu nasz jakie zwierzątko znasz?
  7. Naśladujemy echo

sa, so, se, su

asa, oso, ese, usu

as, os, es, us

  1. Dmuchamy na wiatraki, watę, skrawki gazety, puszczamy bańki, pijemy różnymi słomkami (długie, cienkie, grube) Ważne! Prawidłowe ułożenie słomki w ustach to trzymanie jej wargami. Słomka nie przekracza linii zębów i nie jest nimi gryziona.
  2. Rodzic z pomocą dziecka wycina obrazki z gazety, z papieru np. jabłka, zwierzęta. Dziecko je przenosi słomką na kartkę papieru robiąc ogród, zagrodę. Następnie przykleja.
  3. Dziecko tańczy do ulubionej melodii. Na hasło: nosy-włosy, brzuszki-nóżki, śpiewanie-bieganie, parskanie-kucanie, kucanie-skakanie pokazuje części ciała lub naśladuje ćwiczenia.
  4. „Pajcyki” Podskakuj w rozkroku wraz z wymachem ramion. Ręce w bok wymawiaj [e], ramiona w dół wymawiaj [o]. Podobnie z pozostałymi samogłoskami [i-a], [e-u]
  5. ‘’Balonik’’ Głęboki wdech nosem i wydech ustami [ssss], język znajduje się za zębami.
  6. „ Śiewające żaby” Włączamy ulubiona piosenkę dziecka i śpiewamy z dzieckiem
    po żabiemu.

żaby skaczą:[kum, kum];

żaby kucają: [rech, rech];

żaby skrzeczą: [uuuaaa].

  1. „Konik” Maszerujemy. Koń zmęczony wchodzi na górę, wolno stuka kopytami (kląskamy wolno-przyklejamy język do podniebienia i odklejamy), koń zbiega na dół biegamy i szybko kląskamy.